Časopis KUŠ! /Časopis KuŠ!

piše: Ana Samardžić

Rubrika Detalj za kraj svaki put donosi neko drugo umetničko delo, tako da se ime autora i naziv dela ne pominju nigde u tekstu. Ideja je da na osnovu jednog detalja kompozicije sami saznate o kom delu i umetniku je reč i da svoje odgovore podelite sa nama u komentarima na tekst na sajtu ili društvenim mrežama, a u svakom sledećem broju, biće otkriveno rešenje prethodnog zadatka.

Napomena: U cilju da vaša potraga bude zanimljivija, u tekstovima će se reč umetnik odnositi i na umetnice i na umetnike, a biće reči o stranim i domaćim autorima iz svih umetničkih epoha, kao i savremene umetnosti. Period nastanka umetničkog dela biće naznačen, a kao pomoć, savet je da što više obratite pažnju na detalje koji se nalaze i oko uveličanog predstavljenog motiva.

Važno: Autori i izvori fotografija korišćenih u tekstovima biće objavljeni u svakom narednom broju kako čitaoci ne bi odmah otkrili o čemu je reč.

Na intimnom porodičnom portretu koji je poručila kraljica lično, dotična je predstavljena sa svojim suprugom i njihovo petoro dece. Zvanični vladarski portreti obično su bili vrlo reprezentativni, standardizovani i rađeni po ustaljenoj ikonografiji koja simbolima i detaljima ukazuje na ozbiljnost, vladarsko dostojanstvo, legitimitet i kontinuitet. U 19. veku, kada i nastaje ova slika, vladarske porodice su zbog niza istorijskih događaja, političkih i društvenih promena, bile praktično primorane da se otvore za javnost i narodu pruže makar mali uvid u njihove živote, onoliko koliko je to za vladarsku kuću bilo pogodno. Tako je ovaj zvanični grupni kraljevski portret ipak pružao i sliku o harmoničnom, toplom, porodičnom domu, a moćnu vladarku predstavio i u ulozi majke (koja će kasnije imati ukupno devetoro dece).

Na detalju portreta vidimo ruke kraljevskog bračnog para. Na kraljičinoj levoj ruci je njen verenički smaragdni prsten, a na slici je i njen smaragdni komplet koji se sastoji od dijademe, minđuša i tri broša pričvršćena za njenu belu haljinu, dok je desna ruka njenog supruga predstavljena u pokretu, kao da se približava njenoj, zbog čega je bilo kritika upućenih slici. Iako je većina, a posebno kraljica koja je sliku smatrala remek-delom i namenila je za trpezariju porodičnog letnjikovca, bila zadovoljna istom, pojedinci su zamerali i to što je za njenu izradu angažovala stranca. Stranac je bio Nemac, poznat širom Evrope kao dvorski slikar mnogih dinastičkih portreta. Slika je nastala 1846. godine, tačno trideset godina pre nego što je ova kraljica postala i carica, po kojoj će, potom, biti nazvana čitava epoha, ali ostaće upamćena i kao jedna od istorijskih ličnosti po kojoj je nazvan najveći broj geografskih pojmova i znamenitosti širom sveta i kao vladarka koja je najduže vladala u istoriji (šezdeset tri godine), sve dok joj njena potomkinja, a naša savremenica, nije preuzela i tu titulu, kao i nadimak „baka Evrope”. Da li znate o kojoj slici i autoru je reč?

Rešenje prethodnog broja:

Foto: Metropoliten muzej Njujork, javno vlasništvo Tomas Čipendejl, “Priručnik za gospodu i stolare: Stolice sa naslonom u vidu mašne/ trake” (Ribband Back Chairs), 1754, Metropoliten muzej u Njujorku

jun, 2022.

Leave a Reply

Your email address will not be published.