foto: Kosta Knežević @kole.pixel

piše: Mia Matković

Da li ste čuli za koncerte za bebe? Jeste li znali da u Beogradu postoje koncertne sezone i za naše najmlađe?

Poznato nam je da bebe vole muziku, i da uživaju u muzici još u prenatalnom periodu svog života. Od svih umetnosti, muzika je najprijemčivija čoveku. Ona predstavlja moćno sredstvo kada je u pitanju okupiranje pažnje kod dece svih uzrasnih dobi. Mnoga istraživanja sprovedena su na ovu temu. Dokazano je da muzika ima neprocenjiv značaj u psiho–fizičkom razvoju dece: razvija maštovitost, inteligenciju, koordinaciju, koncentraciju, kao i razvoj kreativnosti i individualnosti svakog deteta – ima moć da oblikuje karakter.

Beogradska filharmonija je prepoznala značaj muzike kod dece i prve koncerte za bebe organizovala u sezoni 2018/2019. Od tada ovakav program postaje prava senzacija. Ideja se iznedrila nakon koncerta na otvorenom 2018. godine, kada je organizovan bejbi pit – poseban prostor za najmlađu publiku. Na ovaj način Filharmonija pruža mogućnost edukacije dece svih uzrasta, jer su pored koncerata za bebe, programi za decu predškolskog i školskog uzrasta možda i najpopularnija aktivnost orkestra.

U protekla dva meseca koncerti su bili namenjeni uzrastu od nula do dve godine. Pored izvođača, ceo tim organizatora postarao se da sve bude prilagođeno ovom najranijem uzrastu, od programa do trajanja, kao i celokupnog ambijenta. Interesovanje za koncerte i posećenost na istim je bila velika, a za potrebe najmlađih i najdražih posetilaca koncerata, Beogradska filharmonija pretvara svoju salu u veliku, posebnu muzičku igraonicu sa raznobojnim strunjačama, prilagođenu njihovom uživanju u klasičnoj muzici. Organizatori stvaraju šareni svet za mališane kako bi se oni osećali prijatno i opušteno.            

Zajedno sa svojim mamama, tatama, bakama i dekama, bebe su imale priliku da uživaju uz zvuke jednog od najpopularnijih dela dečje muzičke literature, Karnevala životinja fransuckog kompozitora Kamij Sen Sansa. Naši najmlađi bili su u prilici da čuju kako orkestar Beogradske filharmonije,pod palicom dirigenta Ivana Markovića i uz pijaniste Vuka Božilovića i Dušana Grozdanovića, muzički dočarava životinje poput labuda, kukavice, kengura, slona, kokoške, petlova, ali i mnoge druge pripadnike životinjskog sveta. U prethodnim sezonama na repertoaru koncerata našle su se i: Simfonija uspavanki (najlepše dečje uspavanke na svetu, ovom prilikom specijalno aranžirane za ansambl), poznato Sanjarenje Roberta Šumana, Mesečina Kloda Debisija, Šubertova Serenada, i još mnogo drugih, slikovitih kompozicija.

Prepoznat od strane poslovne zajednice koja se bavi komunikacijama i marketingom, projekat je dobio i nekoliko priznanja: Beogradska filharmonija nagrađena je u kategoriji Odnosi s javnošću za kampanju Filharmonijski koncerti za bebe na festivalu integrisanih komunikacija KAKTUS 2019; Kampanju za Filharmonijske koncerte za bebe nagradilo je i Društvo Srbije za odnose sa javnošću, na godišnjem Priznanju, i to u dve kategorije – za najbolji Brend PR i Komunikaciju društveno odgovornog projekta. (2019); Na tradicionalnoj dodeli UEPS priznanja 2019. godine koncerti za bebe nagrađeni su bronzanim priznanjem u dve kategorije – za Brend PR i Društveno odgovornu kampanju.

VooDoo piano duo sastoji se od dvojice izvrsnih mladih pijanista, Vuka Božilovića i Dušana Grozdanovića. Rođeni u Beogradu 1993. godine, obojica su još u ranom detinjstvu počeli da se bave muzikom.

foto: . Ilija Pejoski @ipejoski

Vuk Božilović jedan je od najtalentovanijih pijanista svoje generacije. Sa tri godine upisao je muzičko zabavište u Muzičkoj školi Davorin Jenko u Beogradu. Osnovno muzičko obrazovanje stekao je u Muzičkoj školi Petar Konjović, u klasi profesorke Milene Matijević, a Srednju muzičku školu Kosta Manojlović u Zemunu pohađao je od 2008. godine u klasi profesorke Irene Oparov Dobrile. Sarađivao je sa renomiranim profesorima i pijanistima. Učesnik je mnogih festivala, laureat i dobitnik prvih nagrada na mnogim takmičenjima – republičkim i međunarodnim. Izdvaja se takmičenje The first LSH Aisa Piano Competition 2018. godine u Kini, kada je osvojio prvo mesto među petsto izvođača iz celog sveta. U okviru revije Šopenove muzike osvojio je drugo mesto i često nastupa na koncertima posvećenim ovom velikom kompozitoru. U Vukovoj biografiji značajno mesto zauzima njegovo izvođenje Šopenovog Prvog klavirskog koncerta u e-molu, opus 11 (1830) u aprilu 2014. godine u Velikoj sali Kolarčeve zadužbine, u pratnji orkestra Fakulteta muzičke umetnosti, pod vođstvom dirigenta Bojana Suđića. Nastupao je na koncertima i takmičenjima u svim istaknutim koncertnim salama u Beogradu, širom zemlje i inostranstva. Često nastupa sa maestrom Jovanom Kolundžijom, prema kome oseća veliku zahvalnost na podeljenom iskustvu i prenetom znanju. Osnovne i master akademske studije završio je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi pijanistkinje i profesorke Lidije Stanković, a 2020. godine diplomirao je na master studijama na College of Chinese and ASEAN Arts u Kini, u klasi uvaženog ruskog profesora i pijaniste, Pavela Rajkerusa. 

Dušan Grozdanović jedan je od najuspešnijih pijanista u svojoj generaciji. Počeo je da svira klavir sa šest godina u klasi profesorke Olge Latković. Školovanje je nastavio u klasi profesorke Dušice Radulović, a zatim i profesorke Zlate Maleš, kod koje je završio srednjoškolsko obrazovanje i diplomirao u Muzičkoj školi Kosta Manojlović u Zemunu. Pohađao je master klasove renomiranih pijanista i profesora, a posebno se ističe saradnja sa profesorkom Miroslavom Lili Petrović. Tokom školovanja učestvovao je na brojnim međunarodnim i domaćim takmičenjima, dobitnik je mnogih priznanja i nagrada na republičkim i međunarodnim takmičenjima. Izdvajaju se prve nagrade na takmičenjima Nikolai Rubinstein u Parizu 2002. godine i Citta di Gorizia u Italiji, 2003. Održao je više solističkih koncerata, nastupao je na koncertima i takmičenjima kako u svim renomiranim koncertnim salama u Beogradu, tako i u većim koncertnim salama širom zemlje i inostranstva. Osnovne i master studije završio je na Fakultetu muzičkih umetnosti u Beogradu, u klasi redovnog profesora Branka Penčića. 

Mladi pijanisti oformili su duo krajem 2012. godine, na početku prve godine studija u klasi profesorke Sonje Lončar na Fakultetu muzičke umetnosti, u čijoj su klasi od septembra 2021. godine studenti na doktorskim umetničkim studijama. Do danas su imali više od deset solističkih koncerata u zemlji i u inostranstvu. Održali su solistički koncert u sklopu festivala Keyboard days na kome su nastupili kao jedini domaći izvođači. Značajno je i njihovo učešće na FESTUM-u uz pratnju Beogradskih mladih simfoničara pod upravom dirigenta Radana Jovanovića. Na promenadnim koncertima katedre za kamernu muziku svirali su u Velikoj sali Kolarčeve zadužbine La Vals Morisa Ravela Varijacije na Paganinijevu temu Lutoslavskog kao najbolji studenti iz klase Sonje Lončar. Učestvovali su na takmičenju San Donna di Piave u Italiji, gde su osvojili treće mesto. Nastupali su na koncertima u okviru festivala KULT, na koncertima u Paviljonu Cvijeta Zuzorić i u CLU Vuk Karadžić. Učesnici su Boljšoj festivala ruske klasične muzike. Dobitnici su prve nagrade na Takmičenju mladih pijanista (Niš, 2018). U oktobru 2018. godine s velikim uspehom održali su 16 koncerata s orkestrom Beogradske filharmonije, u sali Beogradske filharmonije u saradnji sa dirigentom Feliksom Mildenbergerom. U martu 2019. godine održali su solistički koncert u sali Studentskog kulturnog centra kojim su otvorili novu sezonu koncerata Centra lepih umetnosti Guarnerius, a krajem godine su izveli dva solistička koncerta u Čengduu, u Kini. 

foto: Marko Đoković

Ova godina je donela veliki uspeh za mlade umetnike – pored pomenutih ciklusa koncerata za bebe u saradnji sa Beogradskom filharmonijom i dirigentom Ivanom Markovićem, duo je sa velikim uspehom održaoi dva solistička koncerta u Velikoj Sali Kolarčeve zadužbine, jedan u sklopu novog ciklusa i poslednji u sklopu tradicionalnih Promenadnih koncerata na Kolarcu. Na ovim koncertima publika je, između ostalog, imala priliku da čuje Fantaziju u f-mollu za četiri ruke Franca Šuberta i Mocartovu Sonatu za dva klavira u D-duru, K. 448. Takođe, izdvaja se i njihovo izvođenje Ronda za dva klavira u C-duru, opus 73 Frederika Šopena. Dobitnici su nagrade Olivera Đurđević za najuspešniji kamerni ansambl, koju je Fakultet muzičke umetnosti po prvi put dodelio pre tri godine. Pijanisti sarađuju s brojnim savremenim domaćim kompozitorima, dobitnici su sredstava SOKOJ-a uz pomoć kojih će snimiti kompakt-disk sa muzikom naših autora. Pohađali su masterklas poznatog Bizjak dua, kao i LP dua. Od septembra 2021. godine Vuk i Dušan su studenti na doktorskim umetničkim studijama na odseku za kamernu muziku.

U nastavku teksta sledi kratak intervju sa pijanistima, njihovo viđenje koncerata, kao i lični doživljaj koji nose iz sale.

Poznajete se od malena, školovali ste se zajedno, iza vas je veliki broj zajedničkih nastupa. U čemu nalazite inspiraciju za svaki novi koncert i nove projekte?

Vuk&Dušan:Veoma smo srećni što imamo priliku da nastupamo često u poslednje vreme i trudimo se da svaku priliku za javni nastup iskoristimo tako što maksimalno uživamo u tome. Inspiraciju gotovo uvek izvlačimo iz kompozicija koje interpretiramo i iz tog nekog osećaja koji se ponavlja da publika posle naših koncerata izlazi iz sale ispunjena nekom posebnom energijom koju smo joj mi preneli. Takođe, trudimo se da naši projekti budu raznovrsni i samim tim svaki koncert stvara neki potpuno novi pozitivni naboj.

Šta za vas predstavlja projekat Filharmonijski koncerti za bebe?

V&D:Posebnu zahvalnost na ovoj prilici i stečenom dragocenom iskustvu dugujemo nedavno preminulom direktoru Beogradske filharmonije, velikom pijanisti i umetniku, Ivanu Tasovcu, jer je imao poverenja u nas. Na čelu sa njime, Beogradska filharmonija je prepoznala u nama potencijal i dala upravo nama, mladim umetnicima, priliku da se predstavimo kroz nastupe sa njima na najvišem mogućem umetničkom nivou. Veliko zadovoljstvo je nastupati pred bebama i imati spoznaju o tome da one prisustvuju, verovatno, svom prvom koncertu klasične muzike, kao i to da se mališani u tom trenutku po prvi put susreću sa koncertom uživo uopšte.

foto: Ana-Marija Jovanović @jeanmariefox

Kako najmlađa publika reaguje na klasičnu muziku?

V&D:Koliko smo mi mogli da primetimo u kratkim pauzama koje imamo dok traje Sen-Sansov Karneval životinja koji izvodimo, reakcije naše najmlađe publike su najraznovrsnije. Oni pažljivo slušaju, gledaju iznenađeno ili pak trče, igraju se ili skaču. Kao što svako od nas doživljava muziku na najrazličitije načine, tako to i oni rade.

U kojoj meri je ovaj projekat doprineo vašem ličnom i umetničkom razvoju?

V&D: Projekat je izuzetno bitan za nas iz razloga što je mladim umetnicima veoma teško u današnje vreme da dođu u priliku da nastupaju sa tako kvalitetnim orkestrom kao što je orkestar Beogradske filharmonije. Ti nastupi iziskuju najviši mogući nivo spremnosti i fokusiranosti na umetnost kojom se bavimo, i zahtevaju od nas da to iskoristimo na najbolji mogući način. To predstavlja veliki iskorak za našu karijeru i pruža priliku da se za nas čuje i van granica našeg grada i zemlje jer ovaj orkestar ima izuzetnu reputaciju u našem regionu, a i šire.

Da li je neki trenutak ostavio na vas poseban utisak tokom koncerata?

V&D: Za nas je svaki trenutak na sceni dragocen i uživamo u svakom momentu. Trudimo se da našoj publici prenesemo ljubav i emociju koju izvlačimo iz svakog odsviranog tona, i zaista je veliko uživanje i zadovoljstvo kada posle koncerta shvatite da vam je to pošlo za rukom i prstima.

Pored toga što ima blagotvorno i terapijsko dejstvo, muzika poboljšava pažnju, raspoloženje i komunikaciju, pružajući mogućnost svakom detetu da se izrazi, neguje duh i samopouzdanje. Bebe se na koncertima raduju, skaču, uživaju, pevaju, igraju i međusobno prepoznaju, na taj način postaju deo neke sredine. Stoga, ukoliko bude još koncerata organizovanih u Beogradskoj filharmoniji, a nadamo se da će ih biti, ne propustite priliku da odete, mališani će zasigurno uživati.

Novembar, 2021.

Leave a Reply

Your email address will not be published.