piše: Iva Pažin
Preplitanje klasične i popularne muzike nije neobična pojava u istoriji muzike. Setimo se samo Erika Satija i klavirskog ciklusa Sport i razonode (Sports et divertissements) iz 1914. godine, koji je tipičan proizvod francuske kulture s početka 20. veka. Osim naslova, koji sam po sebi ukazuje na svakodnevicu, humor i zabavu, u ovom delu možemo čuti mnoštvo različitih muzika, kako umetničke, tako i zabavne muzike: mjuzik-hola, muziku cirkusa…To je samo jedan primer borbe sa hegemonijom konzervativne, zvanične kulture, koja se vekovima odvijala u okviru zvaničnih kulturnih objekata, institucija i koncertnih sala. Uvođenjem netipičnih muzičkih žanrova u pozorišta i koncertne sale formira se jedan vid visoke supkulture koja spaja najbolje od oba sveta.
Inspiracije za ovakvu vrstu projekata ne manjka ni u 21. veku na našim prostorima. U tom kontekstu, Red Bull Symphonic predstavlja sasvim osobenu platformu putem koje sespaja nespojivo. Prvi put je održan van granica našeg regiona, u čuvenom Wiener Konzerthausu u Beču kada su zajednički nastupili elektronski muzički duo Camo & Krooked i poznati kompozitor i dirigent Christian KolonovitsOvakva fuzija elektronske i klasične muzike naišla je na veoma pozitivne reakcije publike. Ali, svi putevi vode u Sarajevo! Drugi Red Bull Symphonic na svetu održao se upravo u ovom gradu. Nakon fenomenalnog prošlogodišnjeg nastupa bosanskog producenta i di-džeja Indiga i Victoria String Orkestra u Sarajevu, nije čudno to što su ulaznice za ovogodišnji događaj bile rasprodate u rekordnom roku.
Ove godine, 15. juna, u krcatom Narodnom pozorištu u Sarajevu nastupili su Helem Nejse, Indigo, Kontrai Frenkie – neka od najpopularnijih imena domaćeg hip-hopa, rame uz ramesa Sarajevskom filharmonijom.
Nakon klasične procedure štimanja orkestra, na binu je izletela sarajevska muzička senzacija, hip-hop trio Helem Nejse, kada su Narodnim pozorištem odjeknuli stihovi pesme More than Weed. Čini se da je kombinacija muzičkih žanrova (rep, rege, rok, etno, dab) koje prepoznajemo u njihovoj muzici bila pogodna za muzički eksperiment ovakve vrste. Iako njihova krilatica glasi – Nismo najbolji, al’ smo jedini – od prvih taktova bilo je jasno da su aranžmani Emira Mejremića i produkcija dovedeni do savršenstva. Publika nije krila svoje oduševljenje, tako da su pozdravljali muzičare na sceni gromoglasnim aplauzima i pevanjem već dobro poznatih hitova koji su usledili – Go u gostima, Papak, Zijo kamatar, Kule i gradovi i Leglo. Poseban momenat i zaokruženje njihovog nastupa bilo je izvođenje pesme Kabadahija, koji je već četiri godine nezaobilazan deo repertoara regionalne alternativne muzičke scene.
Naredni set Indiga uz filharmoniju doveo je atmosferu na sasvim novi nivo. U vazduhu su se mešali vibrata gudačkih instrumenata sa vibracijama basa iz zvučnika. Muzički doživljaj bio je upotpunjen nestvarnim svetlosnim spektaklom koji nikoga nije ostavio ravnodušnim. U publici je na momente zavladao muk, a na licima ponekih gledalaca raspoznala se i po koja suza (naravno da ne pričam o sebi).
Kada govorimo o old school hip-hopu na našim prostorima, Kontra i Frenkie već gotovo dve
decenije drže poziciju među najuticajnijim reperima. U toku trećeg seta koncerta čuli smo probrane himne sa zajedničkih albuma dvojice repera: Gdje god su moji (Reexperience, 2015), Brat moi, Karma (Putanja, 2016), Gdje će ko? i Tupakamaru (Egzil, 2017), i Mosh pit (20/20, 2019). Zahvaljujući aranžmanu Tonija Toplana, simfonijski orkestar uspeo je da obogati i iznese duh hip-hopa u potpuno novom ruhu.
Učiniti umetnost i kulturu dostupnom trebalo bi biti cilj svake zajednice. Ovakvi projekti probijaju granice kulturnog elitizma i snobizma, naročito u okviru institucija kulture kao što je Narodno pozorište. Tako se te večeri u sarajevskom Narodnom pozorištu sudarilonekoliko svetova, žanrova i generacija. Inspirativni hip-hoperi uspeli su da uvedu mladu publiku na koncert filharmonije, a filharmonija je dovela stariju publiku na hip-hop spektakl!
Osvrnimo se i na Beograd, gde imamo priliku da svedočimo sličnom fenomenu. Čuveni violinista Stefan Milenković i rokenrol legenda Nele Karajlić ukrstili su svoje talente i višedecenijsko iskustvo i kreirali jedinstveni muzički projekat – Rock El Classico – koji uklanja zidove klasične i rok muzike.
jul, 2022.