![](http://www.casopiskus.rs/wp-content/uploads/2024/12/foto_-Nata-Korenovskaia-Bitef-teatar-1-1.jpeg)
piše: Jasna Žarković
Znamo da je Sokrat samo govorio i nije ostavio zapise. Njegove reči čitamo kod Platona. Tumače ih vekovima. U beogradskoj oktobarskoj večeri zvučale su kao opomena. I potvrdile sjajan izbor teksta u trenutku kada se svi pitamo koliko je ćutanje isto što i saučestvovanje u opštoj propasti.
Ućutkivanje Sokrata, po istoimenoj drami Hauarda Brentona, ove godine je, kao koprodukciju Centra za kulturu Tivat i Bitef teatra, na scenu postavio Nebojša Bradić – prvo krajem avgusta u Tivtu, u okviru Festivala mediteranskog teatra „Purgatorije”, a zatim početkom oktobra u beogradskom Bitef teatru.
![](http://www.casopiskus.rs/wp-content/uploads/2024/12/foto_-Nata-Korenovskaia-Bitef-teatar-4-1.jpeg)
Kostime potpisuje Marina Vukasović Medenica, muziku Aleksandra Vrebalov, za scenski govor se pobrinula lektorka Dijana Marojević, dok Sokrata tumači Bojan Dimitrijević, njegovu suprugu Ksantipu Jelena Stupljanin, prijateljicu i savetnicu Aspaziju Sanja Ristić Krajnov, a građanina pokornog (i tamničara) Jugoslav Krajnov – tim koji je ujednačenim ritmom proveo Sokrata do samrtnog ropca, na dnu stepenica antičkog polisa.
Biti zapitan: kako to – oduvek – gordo zvuči. Taj luksuz nisu sebi mogli da dozvole ni filozofi antičkog sveta, barem ne u trenucima kada je država, kao te 399. godine pre nove ere Atina, bila u krizi i očekivala pokornost svih građana. Ali, neki se nisu obazirali.
![](http://www.casopiskus.rs/wp-content/uploads/2024/12/foto_-Nata-Korenovskaia-Bitef-teatar-5.jpeg)
Sokrata zatičemo u razgovoru sa građaninom koji podseća na neupitnost zakona božjih, da bi ih filozof lucidno, čak duhovito, pretvorio u vrlo upitne. Tako se, na samom početku predstave apostrofira Sokratov greh iz optužnice: poricanje postojanja bogova i loš uticaj koji ima na omladinu. Istorija zna da je optuženi bio religiozan, što i ova drama potvrđuje, a sud čini grupom licemernih slugu države. Ali isto tako zna da je Sokrat iznad svih zakona, i ljudskih i božjih, birao istinu.
Vešto skrojeni dijalozi u predstavi, i između dve Sokratove žene – majke njegove dece i zaštitnice njegove pozicije u gradu – i između njega i građanina pred sudom ili tamničara u poslednjim satima, do ispijanja otrova, govore jedno: čovekovo ponašanje omeđeno je zakonima i ulogama, obavezama i sudbinom i pogubno je ići preko tih međa. Sokrat obrće igricu: pravilno je ono što znam, ono što mogu da ustvrdim, i ako tvrdim da „ništa ne znam” to je za mene jedini zakon.
Iz takvog stava proizilazi i odgovor na pitanje zašto bi jedan stari, istina slavni, ali siromašni učitelj bio opasnost po veliki polis. Pojedinac koji postavlja pitanja i ne priklanja se mišljenju većine, od tog čuvenog antičkog suđenja do danas tretiran je kao opasnost prvog reda. Za crvene marame hrabrosti uvek su postojale spremljene lomače.
![](http://www.casopiskus.rs/wp-content/uploads/2024/12/foto_-Nata-Korenovskaia-Bitef-teatar-2-1.jpeg)
Tome treba dodati marketinšku efektnost ovakvih suđenja: nakon teških godina sukoba sa Spartom, bilo je zgodno ponuditi svetini žrtveno smaknuće, koje skreće pažnju sa realnih problema i donosi katarzični osećaj pronađenog krivca – za sve.
„Ućutkavanju” je svojim ponašanjem na suđenju osuđeni sam doprineo: ismejao je atinski sud, zatraživši ne pomilovanje nego prijem u Pritaneum, na životno izdržavanje o javnom trošku – što je svakako zasluživao, ali ne u tom odsudnom trenutku. Ono što ovaj dramski tekst tako stavlja u prvi plan jeste Sokratova igra sa smrću, njegova spremnost da brani svoje stavove jer su oni – on sam. Obe Sokratove žene uložile su sva svoja sredstva ubeđivanja – Ksantipa pozivajući se na nejač koju će morati sama da podiže, a Aspazija organizovanjem bekstva iz zatvora, ali Sokrat je osujetio njihove planove, emotivne ucene i – nade. Mogao je da izmoli zamenu smrtne kazne za progonstvo ili novčanu kaznu – dobio bi je. Mogao je da pobegne i život nastavi u progonstvu. Razgovor sa tamničarem je njegova ostavština nama: „Moja reč je moje delo i moja suština; ako pogazim reč – mene već nema.” Ovakva – jednostavna i strašna – doslednost, danas je nezamisliva. I svetli.
Tri pitanja sam, napuštajući Bitef teatar te večeri, ponela da ih se sećam: koliko je reč moćna, kako smo malo hrabri i zašto se nikada nismo navikli na slobodu? Od jednog dramskog teksta i jedne predstave – sasvim dovoljno.
decembar, 2024.