U maju, KUŠ! vam izdaje dozvolu da povilenite. Vilenite, i lutajte, i imajte na umu Ritin šareni svet mašte i nostalgije za detinjstvom.
Jedna devojčica iz Loznice volela je da sakuplja staru odeću, da je secka, prekraja, spaja i ukrašava. Svojim drugaricama bila je najbolji modni kreator i sama je više volela da nosi svoje rukotvorine nego nove stvari kupljene u prodavnici. Jednog dana palo joj je na pamet da ode na sajam rukotvorina u Novom Sadu i posetiocima pokaže svoj nakit. I posetioci su bili oduševljeni! Na sledećem sajmu pojavila se sa nekoliko ručno rađenih torbi sa tada novim, a sada već prepoznatljivim, motivima i spojem slike i teksta. Njene torbe su napravile taj prvi „bum” pa je, skoro na brzinu, morala je da osmisli ime brenda i počne da ga reklamira. Potražnja za torbama bila je veća nego što je očekivala. Veliki uspeh doneo joj je i Mikser festival u Beogradu. To se dešavalo tokom 2011. i 2012. godine, a danas je brend Rita’s postao zaštitni znak vedrog duha, kolaža urbanih i vintidž motiva i u nekim krugovima znak dobrog ukusa. Iza unikatnih, ručno rađenih predmeta koje uglavnom čine torbe, majice i kape, stoji Andrijana Marković, po diplomi pejzažni arhitekta, sa srcem modnog dizajnera.
Andrijana kaže da voli spoj nespojivog i modne detalje, jednostavne komade garderobe upotpunjene detaljima koji „vrište”. Sama se vezuje za stvari i motive pa joj je jasno kada se neko drugi, isto tako, veže za neki njen motiv. Sa svojim kupcima ima veoma dobru komunikaciju. S obzirom na to da u rad unosi sebe i da njene rukotvorine na kraju uglavnom i liče na nju, posebno je raduje što je imala sreće da mušterije budu nalik njoj, da se razumeju i nekada joj i pomognu svojim idejama.
“Bitno mi je da ljudi vole stvar koju kupe kod mene, da im poprvi raspoloženje i ulepša dan” kaže Andrijana.
Paletu Ritinih kupaca uglavnom čine studenti ali se dešavalo i da grupa „ozbiljnih odraslih ljudi”, zaposlenih u kancelarijama, dođe i kupi torbu svojoj koleginici za rođendan. Često su na sajmovima, na koje su bili primorani da dođu sa svojim lepšim polovinama, momci „nagovarali” devojke da kupe nešto sa Rita’s štanda. Dešavalo joj se i to da kupci neku torbu, na prvi pogled, prepoznaju kao svoju, i da neretko kažu kako bi baš tako oni dizajnirali svoju idealnu torbu, eto, baš u tim bojama. Andrijani je ovo prelepo, isto koliko i nama, pa se trudi da svoj unikatni izbor i ukus ne promeni pod pritiskom komercijalnih htenja. Ljude ili likove koje najviše voli najređe koristi, tako da ćete lik Boba Marlija naći veoma retko (ali ga ima na torbi koju sama nosi).
Dobijala je i ponude da napravi torbe za mlade. Ova vrsta narudžbine nosila je veću dozu odgovornosti, ali je Andrijanu iznenadilo koliko joj kupci veruju. Te torbe nisu bile ni bele, ni prilagođene tradicionalnim venčanjima, već su mlade bile zainteresovane za Ritine klasične motive i kombinacije boja. Pa ipak, nema te bele venčanice koja svatovima i Njemu može da pošalje lepšu poruku od torbe Lutala sam – dok nisam srela tebe.
Pitali smo i za poreklo ideje da određene reči, poput Vilenim izdvoji i od njih napravi skoro pa zaštitni znak brenda. Rekla je da je na tu ideju došla sasvim slučajno, ali da voli srpske reči i da voli da piše ćirilicom. Upravo je ćirilica nešto što privlači dosta kupaca, pogotovu ispisana rukom, njenim unikatnim fontom. Dođe, tu i tamo, do gubljenja u prevodu, kada je stranci pitaju šta znači reč vilenim ali, nakon što im objasni da je to epitet posebne vrste radoznalosti/nemira, povezan sa mitskim bićem vile, skoro bez izuzetka se oduševe i žele da imaju svoj sopstveni vilinski predmet. Torbe lutalice su iz neke druge priče. Trenutno nisu tu, pitaćemo ih šta one misle o svemu kada se vrate iz crtanog filma.
„Vraćam se nazad u crtani film” je Andrijanina rečenica, koja počinje da se citira poput replika iz filmova.
Andrijanu smo pitali i zašto je brend nazvala Rita’s? Odgovor je veoma jednostavan – po ženi Boba Marlija, ali su kupci već počeli da razvijaju svoju ideju da su u pitanju rite – krpe, što bi u ovom slučaju moglo da označi veoma vešto uklopljene i sa pažnjom odabrane krpe. Igra rečima koja se neplanirano rodila ostaće kao još jedan simpatičan detalj ovog brenda.
Za kraj, preporučujemo vam da brend Rita’s pratite na njenoj Fejsbuk stranici. Posetite i štandove u Katapultu (Beograd) i Unikatnom kutku (Novi Sad). I ko zna, možda jednog dana Ritu prepoznamo na nekom svetskom sajmu rukotvorina, što joj svakako želimo.