piše: Jelisaveta Bosanac
U periodu od 26. maja do 3. juna, u Novom Sadu održaće se 67. izdanje najprestižnijeg pozorišnog festivala našeg regiona – Sterijinog pozorja. Festival će otvoriti komad van konkurencije – Mileva Marić Ajnštajn – u postavci Narodnog pozorišta Sombor. U takmičarsku selekciju drame ove godine ulazi devet naslova, od kojih su, kako ističe selektor festivala dr Milivoje Mlađenović, čak pet praizvedbe (četiri originalne drame i jedna dramatizacija romana). Ovakva selekcija svakako odgovara onome što je oduvek bio jedan od ciljeva Sterijinog pozorja, a to je promocija originalnih tekstova domaćih autora. Za netakmičarsku, međunarodnu selekciju Krugovi odabrane su tri predstave, kako selektor komentariše – u istom duhu kao i takmičarske, ističući načelo da se biraju predstave iz korpusa nacionalne dramaturgije, ali iz mnogo manje ponude, što se dovodi u vezu sa posledicama pandemije. Osim ove dve selekcije, postoji i treća – Pozorje mladih – značajna za afirmisanje mladih umetnika, studenata umetničkih akademija.
Pod sloganom koji u svom značenju sadrži kontekst perioda korone i, po svemu sudeći, aktuelna ratna zbivanja u svetu, a koji glasi – Vreme teskobe – Sterijino pozorje će još jednom biti odraz sveta u kome živimo. Taj odraz je višeslojan, o njemu će govoriti sama selekcija predstava koje su izabrane za repertoar, one koje će biti nagrađene, sam dramski tekst, ali i pravac njegove postavke na scenu. „Najznačajnija tekovina Sterijinog pozorja je da opiše model sveta u kome živimo i ustanovi kakav je dramski izraz tog modela i da na osnovu toga vrednuje nastale pozorišne tvorevine”, istakao je Mlađenović. Moderne ili tradicionalne, angažovane ili pasivizirane, ili postavke koje ne donose tako crno-belu sliku sveta, predstavljaće rediteljevu viziju stvarnosti, koja će dalje svakako učestvovati u njenom oblikovanju. S tim u vezi, a vodeći se zapažanjem najpoznatijeg francuskog savremenog pisca Mišela Uelbeka u podnaslovu Elementarnih čestica – Mapa nije teritorija – možemo reći da možda teskoba jeste naša teritorija – naša stvarnost, ali će Sterijino pozorje ponuditi mogućnosti kojom tu svarnost možemo da vidimo – svaka predstava biće jedna mapa te teskobne teritorije, sa svim mogućnostima kretanja po njoj. Ono što karakteriše ovogodišnji program jeste raznolikost predstava, pri kojoj se svakako može izgovoriti „za svakog ponešto”, a koja, između ostalog, može da se odnosi na dinamiku između stare i nove pozorišne škole, prisustvo Jagoša Markovića i činjenicu da će Kraljevačko pozorište prvi put imati svog predstavnika na festivalu. Mlađenović je odgledao pedeset jednu predstavu uživo u pozorištima Srbije i regiona i sedam u formi video-snimka, a naslovi koji su odabrani su sledeći:
Izbiračica, Koste Trifkovića u režiji Ive Milošević, Narodno pozorište/Narodno kazalište/ Nepszinhaz, Subotica; Protekcija Branislava Nušića u režiji Kokana Mladenovića, Narodno pozorište Sarajevo, Bosna i Hercegovina; Kod večite slavine Momčila Nastasijevića u režiji Sonje Petrović, Srpsko narodno pozorište Novi Sad i Centar za razvoj vizuelne kulture Novi Sad; Čudo u Šarganu Ljubomira Simovića u režiji Jagoša Markovića, Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd; Godine vrana, autora i reditelja Siniše Kovačevića; Narodno pozorište, Beograd; Rolerkoster Jelene Tajgo u režiji Milice Kralj, Atelje 212, Beograd; Poslednje devojčice Maje Pelević u režiji Kokana Mladenovića, Pozorište Deže Kostolanji, Subotica; Fleke Tijane Grumić u režiji Juga Đorđevića, Kraljevačko pozorište; Bludni dani kuratog Džonija Filipa Grujića u dramatizaciji Dimitrija Kokanova, a u režiji Jovane Tomić, Novosadsko pozorište/ Újvidéki Színház, Novi Sad i Sterijino pozorje.
U selekciji Krugovi jesu: Ja sam ona koja nisam, pisac Mate Matišić, režija Paolo Mađeli; ZKM Zagreb, Hrvatska; Usidrene, pisac Elvis Bošnjak, režija Anastasija Jankovska; HNK Split, GDK Gavela Zagreb, HNK Zadar, Hrvatska; My name is Goran Stefanovski, dramaturg Branislava Ilić, režija Branislav Mićunović; Dramski teatar Skopje, Severna Makedonija.
Poslednjeg dana festivala, igraće se predstava u čast nagrađenih – Hrkači – čiji tekst i režiju potpisuje Nikola Pejaković; Narodno pozorište Republike Srpske Banjaluka, a selektor Mlađenović ističe da se radi o „urnebesnoj predstavi, sa elementima teatra apsurda, o komediji o koroni, i da u godini velike teskobe komedija Nikole Pejakovića dolazi kao idealna scenska forma za preko potrebno rasterećenje i duhovnu relaksaciju publike”.
maj, 2022.