piše: Ana Samardžić

Rubrika Detalj za kraj svaki put donosi neko drugo umetničko delo, tako da se ime autora i naziv dela ne pominju nigde u tekstu. Ideja je da na osnovu jednog detalja kompozicije sami saznate o kom delu i umetniku je reč i da svoje odgovore podelite sa nama u komentarima na tekst na sajtu ili društvenim mrežama, a u svakom sledećem broju, biće otkriveno rešenje prethodnog zadatka.

Napomena: U cilju da vaša potraga bude zanimljivija, u tekstovima će se reč umetnik odnositi i na umetnice i na umetnike, a biće reči o stranim i domaćim autorima iz svih umetničkih epoha, kao i savremene umetnosti. Period nastanka umetničkog dela biće naznačen, a kao pomoć, savet je da što više obratite pažnju na detalje koji se nalaze i oko uveličanog predstavljenog motiva.

Važno: Autori i izvori fotografija korišćenih u tekstovima biće objavljeni u svakom narednom broju kako čitaoci ne bi odmah otkrili o čemu je reč.

Zamislite da ste umetnik u Parizu u drugoj polovini 19. veka i da se značajno oslanjate na tradiciju realističnog slikarstva, ali da neke vaše ideje u potpunosti najavljuju modernu umetnost, toliko da, kada pokušate da izlažete na pariskom Salonu, bivate uglavnom odbijeni i još zamislite da mnoštvo likovnih kritičara negoduje zbog vaših slika — gotovo svi sem jednog pisca koji ubrzo postaje vaš prijatelj.

Tako je, kao omaž prijatelju, i nastala ova slika 1867/68. godine. Na njoj je predstavljen čuveni francuski pisac koji je stao u odbranu umetnika koji je naslikao ovu sliku, od koje vidimo samo njen gornji desni ugao. Tročetvrtinski portret zamišljenog pisca umetnik je naslikao fokusirajući se upravo na ono što je pisac za njega uradio. Pored pamfleta koji je napisao kao njegovu odbranu, u piščevoj radnoj sobi, na zidu vidimo okačene reprodukcije dela kojima je slikar bio inspirisan, ali i reprodukciju jednog njegovog čuvenog dela koje je posebno izazvalo brojne kritike i bilo odbijeno na Salonu. U pitanju je jedan ženski akt, u to doba skandalozan jer je portretisana protumačena kao prostitutka, a ne kao mitološka ličnost po kojoj je slika dobila ime, dok su dela kojima je umetnik bio inspirisan — Bahov trijumf Dijega Velaskeza i jedna japanska grafika rvača – izvršile značajan uticaj najpre na ovog umetnika, a potom i na druge moderne umetnike u Parizu. Da li znate o kom umetniku i delu je reč ili je i vama potrebna pomoć prijatelja?

Rešenje prethodnog broja:

Ana Alma Tadema, Soba za crtanje, Holand park 1a, 1887. 

novembar 2021.

2 thoughts on “Pomoć prijatelja”

Leave a Reply

Your email address will not be published.