piše: Maria Bramasole
U treperavom carstvu piksela, danas se često susrećemo sa mračnim paletama realnosti. U vremenu beskrajnih skrolovanja i života u trku, postoji kreativni maestro čije nas animacije na trenutak zaustave, vrate nam boje, i izmame osmehe na lica. Miloš Subotić, virtuoz digitalnog platna, udahnjuje život svojim idejama kroz magiju grafičkog i motion dizajna.
Za njega se može reći da je više od dizajnera – on orkestrira narativom i emocijama u svakom svom kadru, koji na veoma jednostavan, ali simpatičan način, prošaran humorom, šalje direktnu poruku posmatraču. Sa oštrim okom za detalje, u žeđi za eksperimentisanjem, Miloš pretvara svakodnevicu u kratke vizuelne užitke, kritike i komentare, koji pozivaju na diskusiju, akciju, i smeh.
Miloševa dizajnerska priča počinje 2011. godine aktivnošću na platformi 99 Dizajn (99 Design). Ipak, za njega sveto trojstvo danas čine Ilustrator (Illustrator), kao najosnovniji za dizajn, Fotošop (Photoshop), i After Efekts (After Effects) u kom animacijom daje dušu svojim crtežima. Takođe radi u Sinema 4D (Cinema 4D), u kom kreira 3D grafike kojima se trudi da osveži internet scenu i nasmeje publiku, ali i da kroz humor ukaže na problem.
Njegovo kreativno utočište je kosmos inovacija, u kome je tanka granica između umetnosti i dizajna. Hajde da zajedno otkrijemo kako surfuje na talasu između ove dve sfere, da preletimo vrhove Kilimandžara, i provozamo se kroz njegov kreativni svet! I ko zna, možda do kraja teksta i on postane nečiji digitalni heroj, poput onih kreativnih heroja koji su nas uveli u stvaralačke svetove.
Šta je za tebe umetnost, a šta dizajn?
Umetnost je usko povezana sa osećanjima dok ih dizajn ne podrazumeva, jer on ima misiju da proda neki proizvod. Ukoliko radim za sebe, uglavnom radim neki dizajn ili animaciju koja poziva na akciju ili razmišljanje i u tom aspektu prenosim svoja osećanja, misli, ideje i filozofiju. Međutim, kad radim za klijenta i tržiste, moram da se fokusiram na ekonomski aspekt, gde nema toliko prostora za integraciju svoje filozofije, već za estetiku, i psihologiju potencijalnog kupca.
Kako si se opredelio baš za dizajn? Šta je bila ta pokretačka sila koja te uvukla u ovu industrijsku branšu?
Svet dizajna mi je predstavio jedan jako dobar drug i tada sam shvatio da od dizajna može da se zarađuje. Finansijski aspekt ipak nije bio na prvom mestu. Najbitnije mi je bilo da vidim svoj dizajn negde u primeni. Pomisao da će neki moj dizajn biti na bilbordu u nekom gradu, da će ga videti mnogo ljudi i da ću ja biti ponosan kada prođem pored njega bila je pokretačka iskra. Momenat kada sam video fotografiju sa svojim logoom na zastavi na vrhu Kilimandžara je trenutak kada sam znao da sam na pravom putu i da želim da nastavim da se bavim ovim poslom.
„Uvek se držim toga što je rekao Albert Ajnštajn – ključ kreativnosti leži u sakrivanju svojih izvora. Moje inspiracije su ad hoc, kako me talas nosi. Nekada me totalno apsurdne ili totalno rendom stvari inspirišu.”
Miloš Subotić
Kada si i zašto odlučio da oživiš svoj rad kroz motion dizajn? Kakav odnos prema radu u tebi budi motion dizajn, i da li ti je taj pristup draži u odnosu na ostale?
Generalno sam veliki ljubitelj animiranih filmova; to je nešto u čemu najviše uživam jer je spoj svega što volim. Animacija podrazumeva dizajn i ilustraciju, stoga ove tri oblasti moraju da sarađuju. Zanimljiv mi je tajming u animaciji u kom moraš da oponašaš kretanja iz prirode. To me tera da posmatram na drugačiji način i primećijem stvari mnogo pažljivije. Danas animacija ima veliku upotrebnu vrednost, i znanje u ovoj oblasti mi je pomoglo da nađem svoje mesto pod suncem i da se pozicioniram u svetu industrije.
Reci nam nešto o svojoj ulozi na Institutu za razvoj i inovacije?
Uglavnom radim predavanja u okviru regionalnih inovacionih startap (startup) centara. Držao sam radionice i predavanja o dizajnu i animaciji u Čačku, u sklopu Naučno-tehnološkog parka, kao i u Gornjem Milanovcu. Držao sam i obuke za sve one koji se nisu bavili grafičkim dizajnom, u sklopu projekta Pokreni se i u planu je da se sa ovim projektima nastavi. Imao sam priliku da sarađujem sa udruženjem Grid iz Novog Sada u višednevnim predavanjima na Zlatiboru. Želim da budem podrška onima koji se premišljaju, i da pokažem da će u ovom sektoru uvek biti interesantnih projekata. Tržište u našem poslu nije samo Srbija, to je ceo svet, pri čemu su usluge grafičkog dizajna apsolutno potrebne u svakoj grani industrije.
Da li se i koliko vodiš trendovima? Koliko je to bitno u dizajnu, sa tvoje tačke gledišta, i u kojoj meri se treba oslanjati na trendove, a u kojoj težiti nečemu što je vanvremnesko kada pričamo o dizajnu?
Osluškujem šta je trend, to je osnova rada sa klijentima. U radu za sebe nisam fokusiran na to. Tako sam počeo da se bavim 3D grafikom – osluškivanjem za šta se tržište interesuje. Dobar primer trenda je dužina trajanja animacije. Moje su veoma kratke, jednostavne animacije sa malo elemenata i čistim formama, koje se ponavljaju. One imaju jasnu i instant poruku, na kojoj je akcenat, i baš to je njihova čar. Tehnologija, zajedno sa trendom, poprilično usmerava razvoj i navodi na to kako se i gde upotrebljava dizajn.
Po čemu bi voleo da ostanes prepoznatljiv i gde bi u svetu umetnosti, kulture i industrije voleo da ostaviš svoj pečat i na koji način?
Voleo bih da sutra neko kaže da je zbog mene počeo da se bavi dizajnom, da je moj rad bio inspiracija i pogon nekome da počne da se bavi ovim poslom. Voleo bih da budem nečiji kreativni heroj kao što je Brus Blic bio meni.
Savet za kraj:
Dizajneri bi trebalo da se udružuju, jer tako otvaraju šire spektre mogućnosti za različite saradnje u ovom beskrajno zanimljivom svetu kreacija. Preporuka za čitaoce je da se ohrabre da dele svoje radove, jer se nikada ne zna kako će i na koji način to naći put do potencijalnog klijenta, saradnje i interesantnih projekata.
januar, 2024.