piše: Ana Samardžić
Rubrika Detalj za kraj svaki put donosi neko drugo umetničko delo, tako da se ime autora i naziv dela ne pominju nigde u tekstu. Ideja je da na osnovu jednog detalja kompozicije sami saznate o kom delu i umetniku je reč i da svoje odgovore podelite sa nama u komentarima na tekst na sajtu ili društvenim mrežama, a u svakom sledećem broju, biće otkriveno rešenje prethodnog zadatka.
Napomena: U cilju da vaša potraga bude zanimljivija, u tekstovima će se reč umetnik odnositi i na umetnice i na umetnike, a biće reči o stranim i domaćim autorima iz svih umetničkih epoha, kao i savremene umetnosti. Period nastanka umetničkog dela biće naznačen, a kao pomoć, savet je da što više obratite pažnju na detalje koji se nalaze i oko uveličanog predstavljenog motiva.
Važno: Autori i izvori fotografija korišćenih u tekstovima biće objavljeni u svakom narednom broju kako čitaoci ne bi odmah otkrili o čemu je reč.
Za kraj ove, 2022. godine, biće reči o jednom veoma značajnom delu primenjene umetnosti. Njime ćemo ujedno i završiti ciklus rubrike Detalj za kraj i ustupiti mesto nekoj novoj godini, rubrici, ali i publici.
Iako smo rekli da nećemo naglašavati da li je reč o umetnici ili umetniku (kako bi vaša potraga za umetničkim delom bila zanimljivija), ovog puta ćemo ipak istaći da je reč o jednoj izuzetno znamenitoj srpskoj umetnici. U pitanju je jedan komad nameštaja koji ona nije u celini izradila, iako bi se možda moglo pretpostaviti da je napravila i nacrt za njega, ali ga je zato oslikala, što ovom umetničkom delu daje ne samo stilsku već i istorijsku vrednost, pošto je predmet za sada jedini poznati i sačuvani primer primenjene umetnosti koji je ova umetnica oplemenila svojom slikarskom rukom, a ujedno je i jedan od njenih najstarijih radova izvedenih uljanim bojama. Dok ne otkrijete tačan naziv ovog predmeta, govorićemo o njemu kao o slici koja je nastala na mlečnom staklu najverovatnije 1896. godine, a koja je i ugrađena u sam predmet.
Slika predstavlja jednu, za to vreme uobičajenu kompoziciju, dekorativnu i suptilnu, u skladu sa namenom i posvetom koju je imao ovaj komad nameštaja. Reč je o jednoj razigranoj sceni sa ptičicama, leptirovima i cvećem, koja je stilski nastala indirektno pod uticajem umetnosti Dalekog Istoka, odakle su ovakvi komadi nameštaja i importovani tokom celog 19. veka, pa i kasnije. Rad predstavlja ranu fazu umetnice, pre nego što se ona školovala u evropskim centrima u kojima su dominirale druge umetničke struje i pre nego što je u svojim potezima postala smelija i ekspresivnija. Uobičajeno je bilo da se ovakvim scenama posvete mlade devojke koje bi kroz tanani vez prikazale svoje umeće. Međutim, naša umetnica je odlučila da svojoj prijateljici Angelini Vidić, kao veridbeni poklon, daruje baš ono u čemu je bila najbolja, te je pred njenu udaju oslikala ovaj komad nameštaja, koji je pored mlečnog stakla napravljen od crno obojenog i delimično pozlaćenog drveta. Ukoliko vam kažem da se na radu uočavaju njeni inicijali, a da se predmet čuva u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu, možete li da pogodite o kojoj umetnici i o kom delu je reč?
p.s. Na istom mestu me od sada umesto u ulozi autorke u KUŠ!-u možete naći u ulozi KUŠ!toskinje. Hvala vam na dosadašnjoj pažnji, čitanju, igri pogađanja i vidimo se nekom drugom prilikom.
Rešenje prethodnog broja: Albreht Altdorfer, Bitka kod Isa, 1529, Stara pinakoteka, Minhen
decembar 2022.