Samostalna izložba radova Masinise Selmanija (Massinissa Selmani) pod nazivom Podeljeni svetovi otvorena je 18. oktobra 2018. godine u Muzeju afričke umetnosti. Masinisa Selmani, rođen 1980. godine u Alžiru, danas živi i radi na relaciji Alžir-Francuska. Selmani je umetnik koji istražuje medij crteža, a primarni ikonografski izvor njegovih dela čine žurnalističke fotografije. Postupak njegovog rada zasniva se na aproprijaciji – on bira određene motive i prizore predstavljene na fotografijama u štampi i prisvaja ih precrtavanjem i postavljanjem u nove, začudne, ponekad apsurdne situacije kojima dominira intenzivna belina prostora. Inspirišući se avangardnim pokretom nadrealizma, njegovim nasleđem i fotografskim radom „belgijskog Bretona“ – Pola Nužea (Paul Nougè), Selmani kreira susrete neočekivanih figura i motiva u jednoj sceni. Teme koje Selmani često sa lakoćom i ležernošću tretira vezane su za nasilje, čoveka 21. veka, medijsku mašineriju, arhitektonske utopije, različite vrste i pozicije moći. Način na koji on koristi liniju i jednostavna sredstva crteža pomera granice ovog umetničkog medijuma – preklapajući paus papire, umetnik kreira različite planove predstave, izmaglice, fragilne ljude u nestajanju.
Radovi izloženi u Muzeju afričke umetnosti otkrivaju Selmanijevo razmišljanje o crtežu kao umetničkom, autonomnom medijumu, koji svoje produžetke montiranjem, kolažiranjem, dupliranjem i kopiranjem ostvaruje i u vidu animacija i instalacija. Selmani je tokom Alžirskog građanskog rata (1991-2002) tinejdžerske dane provodio u fotokopirnici svoga oca. Kako sam ističe, tadašnji običaj mu je bio da iscrtava pre svega duhovite i šaljive scene na suvišnim fotokopijama. „Bio sam fasciniran teksturom papira za kopiranje, kao i specifičnim mirisom mastila u fotokopirnici.ˮ (Masinisa Selmani)
Humor je jedan od fenomena koji je izuzetno prisutan u radu ovog umetnika. Inspirisan radom alžirskog pisca i novinara, Šavkija Amarija (Chawki Amari) i njegovim romanom „Mrtav magaracˮ, Selmani kritičku viziju sveta predstavlja kroz humor, postavljajući svoje crteže na granicu između ironije i ozbiljnosti. Mučne teme tretira sa lakoćom, a one lake – sa ozbiljnošću.
Masinisa Selmani bio je gost Muzeja afričke umetnosti od 18. do 20. oktobra 2018. godine i tom prilikom održan je javni razgovor na temu „Preispitivanje medijske mašinerije kao savremena umetnička tendencija“ (učesnici: Boško Prostran – Doplgenger duo, Masinisa Selmani i Ana Knežević, istoričarka umetnosti), kao i javno vođenje kroz izložbu koje je priredio sam umetnik. Prateći program izložbe pored navedenih događaja podrazumeva i redovna kustoska vođenja nedeljom od 11 do 13 časova, kao i edukativno-kreativnu radionicu za decu koja se bavi crtežom, ali i medijskom slikom pustinjske lisice, nacionalne životinje Alžira.
U maloj izložbenoj sali Muzeja afričke umetnosti predstavljeno je 13 crteža ovog umetnika, kao i dve animacije. Kustoskinja izložbe je istoričarka umetnosti Ivana Vojt, a izložba će biti otvorena sve do 24. februara 2019. godine (radno vreme MAU: svakog dana od 10 do 18 časova).
piše: Ana Knežević