foto: Vasilije Vasić

piše: Aleksandra Vujić

Vešta ruka Ognjene Miloradović, studentkinje istorije umetnosti, vezenim nitima spaja nas sa umetnošću srednjeg veka. Ova mlada i talentovana umetnica kaže da su je ručni radovi interesovali još od malih nogu, ali da se prvenstveno bavila šivenjem. Delikatniji vez ju je okupirao pre tri godine kada je šila i vezla platna za venčanja. Iako tvrdi da i šivenje i vez i dalje uči, odlučila je da više ne čeka da se oslobodi obaveza već da ostvari dugogodišnju želju – da se bavi izradom odeće. Tako je nastao top inspirisan slikom La libertad. Ovaj top prati interesantna priča. Naime, slika La libertad često je pogrešno pripisivana Egonu Šileu, ali je naša sagovornica došla do njenog pravog autora, Markosa (Marcos Villalva) i stupila u kontakt sa njim. Sa nama je podelila kako je taj razgovor protekao:

„Razgovor sa Markosom bio je veoma duševan. Kao i svakom umetniku, bilo mu je drago što je njegova slika naišla na odziv velikog broja ljudi i što svakome od njih ima posebno značenje. Pored ostalog interesovalo ga je moje viđenje slike. Na žalost, kako ne bi kvario doživljaj, nije želeo da podeli svoje.”

foto: Vasilije Vasić

Ognjena kaže da devojka na slici drži nit koja formira reči la libertad (sloboda), i da je pomislila kako će i njena sloboda doći uz konac (kako za šivenje, tako i za vez), i da ne treba više da čeka, nego da je vreme da počne da radi na svojoj umetnosti, koliko god spora ona bila.

foto: Vasilije Vasi

Što se materijala tiče, Ognjena za izradu odeće i oboca koristi šantung svilu, koja je teža od „obične” svile i ima reljefnu strukturu. Rustičnost ove vrste svile naglašava lepotu nepravilnosti, a njen sjaj daje joj svečanost. Pored svile koristi i saten tkanine i til, a u planu joj je i srpsko platno. Ipak, akcenat ostaje na svili. Izbor konca za vez je takođe važan, pogotovo kada je u pitanju izrada odevnih predmeta. Konac mora biti kvalitetan da bi odoleo vremenu, ali ne previše nezgodan za održavanje. Ognjena koristi klasični muline konac od pamuka i konac od viskoze. Pored toga, akcenat stavlja na još dve vrste metaliziranih konaca u čijem sastavu je i čisto srebro koje može biti i u drugim bojama (na primer, konac zlatne boje korišćen pri vezu kraljice Simonide).

foto: Vasilije Vasić

Ognjeni smo postavili još nekoliko pitanja o njenoj umetnosti:

Zbog čega svoj rad, u vreme ekspanzije fast fashion industrije, nazivaš slooow fashion:

„Svoj rad karakterišem kao slooow fashion iz više razloga. Prvo, sam proces rada (vez posebno, a potom i šivenje) zahteva dosta vremena, unapređivanje u tim veštinama i učenje takođe. Drugo, ideja mi je da u budućnosti malo više pišem o umetnosti, što takođe zahteva dodatno čitanje i istraživanje, a treće, usled bavljenja decom, fakultetom i ostalim obavezama koje uz to idu, vreme za rad mi je veoma ograničeno (za sad).

Za izradu jednog topa potrebno je više nedelja, a često proces traje i par meseci. Na vreme izrade utiče više faktora: vrsta konca, komplikovanost motiva, materijal i kroj. Oboce su vremenski manje zahtevne i za izradu jednog para potrebno je nekoliko dana, mada opet, zavisi i od samog veza i konca jer su neki materijali zahtevniji za rad od drugih.”

Ognjena Miloradović

Zbog čega baš, za ovo vreme nesvakidašnji, srednjovekovni motivi? Koje epohe ili autore smatraš najinspirativnijim?

„Kada govorimo o inspiraciji, nekako mi je najprivlačnija bila umetnost srednjeg veka, umetnost 19. veka i modernog doba. Međutim, smatram da postoji univerzalna lepota koja krasi dela različitih epoha i za koje se možemo složiti da su lepa bez obzira na to kojoj epohi posmatrač pripada, tako da se u daljem radu ne bih ograničila na pomenute periode, već bih ostavila prostor i za lepote drugih epoha. Što se izbora srednjovekovnih motiva tiče, ljudi danas generalno ne poznaju nacionalno srednjovekovno nasleđe i često ga povezuju isključivo sa religijom, a ako nisu religiozni, teško im je da ga posmatraju kao umetnost. To recimo nije slučaj sa gotičkim katedralama, ili drugom sakralnom umetnošću zapadnih zemalja koji su posredstvom različitih uticaja poznatiji široj javnosti. Volela bih da kroz izbor srednjovekovnih motiva približim umetnost tog perioda većem broju ljudi i pokažem da nacionalni srednji vek nije nužno nešto zastarelo što ne može imati odjeka i u savremenom dobu ili pak ima veze isključivo sa religijom. Na žalost, mnogi ratovi na našim prostorima doprineli su uništenju i lošem stanju onoga što je preostalo. Sa druge strane, istorija nam je takva da je puna rezova i diskontinuiteta, te je moguće da je to imalo uticaja na današnju percepciju srednjeg veka, koji zaista nije lišen lepota i umetničke, ali i duhovne vrednosti.”

foto: Ognjena Miloradović

Koja srednjovekovna kraljica ili princeza je, po tvom mišljenju, bila prava modna ikona? A koju bi volela da obučeš?

„Ne bih posebno izdvojila neku vladarku, ipak je odevanje u to doba bilo uslovljeno hijerarhijskim položajem i zadatim pravilima. Ručno tkani materijali ukrašeni zlatovezom i biserima sami po sebi čine odeću izuzetnom. Ako se u obzir uzmu ukus stečen vaspitanjem i obrazovanjem, koje je bilo dostupno samo višim slojevima, mislim da nema te kraljice koja nije bila modna ikona svoga vremena. Ipak, teško mi je da neku od ovih stamenih žena i vladarki smestim u naše doba i relativno skromno odevanje. Verujem, ipak, da bi i danas s ponosom nosile bogato ukrašenu porfiru i najfiniju svilu.”

foto: Vasilije Vasić

Najavila si čitavu kolekciju inspirisanu našim srednjovekovnim nasleđem, možeš li nam otkriti kakve motive možemo da očekujemo?

„Razmišljala sam o tome kako bi se srednjovekovna moda inkorporirala u savremeno odevanje. Za početak, eto oboca inspirisanih nošnjom srpskih vladarki, dok će odeća morati da sačeka neke buduće dane kada budem imala više vremena za rad. U najavljenoj kolekciji oboca možete očekivati motive sa fresaka i one inspirisane iluminacijom srednjovekovnih rukopisa. Zatim će biti motiva iz moderne umetnosti, kao i iz drugih perioda. Ideja mog rada je da lepotu umetnosti prikažem kroz savremeno odevanje, da učinim neke momente iz naše prošlosti prisutnijim u sadašnjem vremenu i upoznam ljude sa zanimljivostima iz istorije umetnosti.”

foto: Vasilije Vasić

Ognjenin rad možete pogledati na njenom Instagram profilu.

jul, 2021.

Leave a Reply

Your email address will not be published.