piše: Pavle R. Srdić
Kakav bih ja to pravnik/advokat bio da malo ne pričam i o svojoj profesiji? Mislim da svoje drage čitaoce dugo nisam „obradovao” jednim tekstom koji ima tesnu vezu sa pravosuđem. Ovaj put tekst neće biti nimalo sladak, ali nadam se da će biti poučan. Ovaj tekst je kompozitan. Odnosi se na pesmu jednog umetnika, dok je njen naziv i radnja u potpunosti opisala slučaj drugog umetnika koji je ušao u problem sa zakonom i, kako stvari stoje, doživotno će biti u tom problemu.
Novembra 2000. godine, jamajkanski rege denshol muzičar Šegi, svetska zvezda u usponu, izdao je svoj singl pod nazivom It Wasn’t Me, prethodno izdat u okviru njegovog petog studijskog albuma Hot Shot avgusta iste godine. Pesma, kao i mnoge Šegijeve, šaljivog je karaktera. Naime, Šegi je, pod narativnim uticajem jednog stend-ap komada Edija Marfija i muzičkom inspiracijom koju nalazi u pesmi grupe War pod nazivom Smile Happy, sa još par koautora, napravio ovu pesmu koja za temu ima nevernog muškarca koga supruga „hvata” u prevari. Kada se protagonista ove pesme, a koga u istom video-spotu glumi sam Šegi, zapita kako da se izvuče iz ove nezahvalne situacije, njegov kompanjon, u vidu američkog repera Rikroka, savetuje mu da sve poriče. Pesma dalje navodi sve dokaze protiv muškarca, ali da, uprkos tome, on ne bi trebalo da prizna prevaru, a na to ga sve nagoni njegov prijatelj. Međutim, na kraju pesme, naš „junak” se osvešćuje, smatra da to nije fer i da nanosi bol svojoj lepšoj polovini, te da bi bilo normalno da prestane da joj nanosi bol poricanjem i da joj se, na pravi način, izvini za svoje nepočinstvo.
Ova tema, opevana na šaljiv i simpatičan način, ali na kraju, sa ispravnom porukom i poukom, možda nikada ne bi ni postala hit, da nije bilo jednog drugog prekršaja. Naime, Šegi inicijalno nije ni planirao da ovu pesmu izda kao singl sa navedenog albuma, već je smatrao da će ista samo proći u paketu sa ostalim pesmama koje nisu planirane za singl izdanja. Međutim, pre samog izdavanja albuma, jedan havajski radijski disk-džokej je, putem internet piraterije, došao u posed još uvek neobjavljenog Šegijevog albuma. U uši mu se uvukla ova pesma i odlučio je da je pusti u etar. Prema kazivanju, telefonske linije su se vrlo brzo usijale, a pesma je postala veoma tražena na radio-stanicama širom SAD, iako album još uvek nije bio objavljen. Svojevrstan signal oštećenom umetniku, mada, naknadno je profitirao od prodaje singlova, pa ga to možda i nije toliko zabolelo.
Kao što sam na početku priče naveo, u ovom tekstu će biti iznete i neke manje lepe činjenice, indirektno vezane za naziv i tematiku ove pesme. Sva sreća, glavni junak u nastavku nije simpatični Jamajkanac, koji je zaista postao i ostao velika zvezda svetske muzičke scene, sa dosta poznatih pesama. Antiheroj se od Šegija, zapravo, razlikuje samo u činjenici da nije simpatični Jamajkanac. Kad sam bio manji, Ar Keli ili R. Keli (R. Kelly) spadao je među najpopularnije svetske R&B muzičare, imajući u vidu pravu malu renesansu ovog muzičkog žanra devedesetih i dvehiljaditih godina. Nama, koji smo odrastali tih godina, naročito je ostao upamćen po pesmi snimljenoj za animirani film Space Jam iz 1996. godine pod nazivom I Believe I Can Fly. No, 2002. godine Keli dospeva u žižu šire javnosti zbog video-snimka na kojem se jasno vidi kako vrši obljubu nad maloletnicom, što je krivično delo, a zatim urinira po njoj. Američka javnost je bila šokirana, a Keli se ubrzo našao na optuženičkoj klupi. Iako je video-snimak bio jasan u pogledu njegovog identiteta, kao i identiteta maloletne žrtve, te pored petnaest svedoka koji su potvrdili da se na snimku nalazi izvesna maloletna osoba – Keli je negirao da je to on, i naravno, izjasnio se da nije kriv po ovoj optužbi. Malo je reći da se šira javnost otvoreno „zezala” na račun Kelijeve odbrane, s obzirom na to da su svi bili uvereni u Kelijevu krivicu. Međutim, postupak dobija kopernikanski obrt kada se i žrtva izjasnila da se ona ne nalazi na snimku. Samim tim, kredibilitet nađenog snimka, kao i svedočenja ostalih svedoka su značajno izgubili na snazi, te je postupak protiv Kelija obustavljen. Objašnjenja radi, a biću dovoljno plastičan, nije uvek dovoljno da nešto bude očigledno, kao što je ovde video-snimak pokazao da R. Keli čini krivično delo koje mu se stavlja na teret i da je žrtva u tom trenutku maloletna. Ali, ako u postupku dvoje ključnih ljudi, koji su na snimku sami, daju iskaz da se ne nalaze na snimku, svedoci koji daju iskaze o činjenicama koje su posredno saznali – dakle nisu bili prisutni na samom snimku – pa i sam snimak, padaju na testu verodostojnosti iskaza i prikaza, i samim tim, postaju irelevantni. To vam je pravo, šta da vam kažem. Da rezimiram, Keli je slobodan.
Ovakva vrsta odbrane je, u novijoj pravnoj teoriji, nazvana „Šegijevom odbranom”, iako se iz priloženog vidi da se Šegi – bar u pravom životu istom nije koristio – ali, jeste u svom velikom hitu. U pravom životu se vezuje zaista za R. Kelija, ali zašto po njemu nije nazvana – ostaje misterija. Elem, još je primera „Šegijeve odbrane” u američkom pravosuđu, a prebirajući po sudskoj praksi, koja se doista poziva na ovaj termin, zaključio sam da su sudovi zaista podeljeni po tumačenju i efektu ovakve odbrane na sam ishod postupka. Od onih koji prelaze preko toga – nikome ne možete zabraniti da iznese odbranu, ali sud ceni da li je ta odbrana zaista suvisla, imajući u vidu i druge dokaze, do onih koji čvrsto drže stranu činjenici da se mora pridati izvesna pažnja ovakvom poricanju, naročito u slučajevima kao što je Kelijev – kada je krunski dokaz tehničke prirode, a znamo da su isti podložni uređivanju, što može dovesti u pitanje zloupotrebu nečijeg identiteta. Bilo kako bilo, Kelija je stigla karma. Poznati pevač nije platio na mostu, ali je platio na ćupriji. Keli je prethodno ušao u brak sa, tada maloletnom, pevačicom Alijom, što je uspelo falsifikovanjem njenih dokumenata. Brak je kasnije poništen. Keli je dalje bio optuživan za dečju pornografiju i fizičko nasilje nad decom. I tu je kaznu volšebno izbegao, navodno zbog nedostatka dokaza. Međutim, od 2017. godine Keliju i pravosudni organi i mediji odlučuju da stanu za vrat. Pljuštale su razne optužbe – za uspostavljanje seksualnog kulta, poligamiju, namerno prenošenje zaraznih bolesti, prinudni rad, trgovinu ljudima – sa naznakom maloletnih lica, reket, prinudu… zaista, široka paleta krivičnih dela kojom ne bih opterećivao ovaj tekst. Odgovor muzičke industrije, ali i ostalih društvenih delatnosti, bio je oštar. Keli je pokušao da uzvraća udarce, ali jalovo – samo je više ulazio u živo blato. Više o svemu – na internetu, a sad rezime. Za neka od ovih dela, pred okružnim sudom u Bruklinu, Keli je osuđen na trideset godina robije, dok se pred okružnim sudom u Čikagu čeka izricanje druge presude za još neka od nabrojanih krivičnih dela. Nazovimo to pravim imenom – Keli će ostatak svog života provesti u zatvoru.
Iako je ova pesma dobila svoje mesto u jurisprudenciji Sjedinjenih Američkih Država, a o tome sam uglavnom i pisao, ne želim da ostanem dužan za diskografske podatke. Šegi je ovom pesmom napravio veliki proboj na svetsko tržište. Pesma se našla na vrhu top-lista u Sjedinjenim Američkim Državama na Billboard Hot 100 listi, Ujedinjenom Kraljevstvu, Australiji i Francuskoj. U Ujedinjenom Kraljevstvu je pesma imala posebnu popularnost, gde je proglašena singlom godine za 2001. godinu, kao i četvrtim najpopularnijim singlom prve decenije 21. veka. U SAD je prodata u preko 1 900 000 primeraka, u Ujedinjenom Kraljevstu u preko 1 400 000 primeraka – trostruki platinumski tiraž, dok je u Francuskoj prodata u preko pola miliona primeraka. Da pesmi ne jenjava popularnost i među mlađim generacijama govori činjenica da spot za ovu pesmu ima preko sto pedeset i pet miliona pregleda, a da sam audio-zapis ima preko sto osamnaest miliona. Cifre ne lažu, pesma je i dalje hit.
Razlika između Šegijeve odbrane u pesmi i Šegijeve (čitajte R. Kelijeve) odbrane u zbilji jeste ta što je Šegi u pesmi lepo pristao da ne povređuje prevarenu dragu i da joj se izvini, dok je Keliju jednom uspelo da se na Šegijevu foru provuče. Samo jednom, jer američko pravosuđe ipak funkcioniše po principu – prevari me jednom, sram te bilo; prevari me dva puta, sram me bilo. Sve mi se čini da drugog puta neće biti.
novembar, 2022.