ilustracija: Ljiljana Đajić

piše: Pavle R. Srdić

Došlo je to doba u godini kada uredništvo, između ostalih, i samom sebi zagorča život tematskim brojem. Godinama tvrdim da je to projekat uperen protiv ove rubrike, ne bi li se našla tema kojoj autor ne bi mogao da odgovori, te da tematski iskoči iz broja – ali, avaj, ni ovog puta se to neće dogoditi. Malo šale nije na odmet.

Kako se ovog meseca bavimo novostima, novinama i novinarstvom u kulturi i umetnosti, nije nepoznato da je upravo i popularna muzika bila predmet interesovanja novinara tokom decenija njenog postojanja. Da budemo precizni – život pop muzičara. Vrlo rano, mediji su želeli da saznaju šta je Elvis kome rekao, gde su Bitlsi otputovali, koliko puta su članovi Roling Stounsa menjali krv itd. Međutim, mišljenja sam da je malo ljudi na planeti uopšte imalo takvu novinarsku pratnju kao što je bio počivši kralj popa, Majkl Džekson. Ne želeći ovde da se detaljno bavim svim aspektima njegovog medijskog života i čime je sve punio stupce novina, kasnije portala, kao i vreme emitovanja raznih radio i televizijskih stanica, skratio bih – to je bilo bukvalno sve. Sve što možete da zamislite, u kratkom roku je završilo u medijima. Takođe, veliki problem Majkla Džeksona je bio taj što mu se tokom vremena, što svojom, što krivicom genetike i biologije, menjao i fizički izgled. Radilo se o vrhunskom muzičaru i igraču, koji je od najmlađih dana bio u svetu šou-biznisa. Rastao je na estradi, i to ne na bilo kojoj – na najvećoj, američkoj – i porastao do neslućenih visina i veličina.

Od samog detinjstva, Džeksona je pratila velika popularnost. Kao deo porodične grupe The Jackson 5, Majkl se istakao kao frontmen, iako je u grupi bio najmlađi, a nešto kasnije će tu titulu poneti njegov mlađi brat Rendi. Svaki njegov korak i poduhvat bio je u stopu praćen. Njegovi muzički uspesi i popularnost su mu doneli ugovor sa Pepsijem; kupio je prava na finansijsko iskorišćavanje diskografije Bitlsa – što je dovelo do kraja prijateljstva sa Polom Makartnijem; kupovina i ulaganje u njegov čuveni i kontroverzni dom i zabavni park Neverland i još štošta. Međutim, muzički i komercijalni uspesi su, nažalost, tokom njegove karijere sve više padali u senku, jer su američku, dominantno tabloidnu javnost počeli da interesuju njegovi zdravstveni i porodični problemi, kao i problemi sa opijatima i optužbe za pedofiliju. Mali uvod, a teme raznorazne, pa vas upućujem više na internet, koji zaista ima mnoštvo tekstova o medijskom i kulturološkom imidžu ovog pop velikana.

Imajući u vidu sve što sam do sada naveo, nije ni čudo što se Majkl Džekson u svojim pesmama osvrtao na ono što se dešava – kako njemu, tako i oko njega. Međutim, od svih njegovih pesama sa ovakvom tematikom, pesma Breaking News je ona za koju sa sigurnošću tvrdim da se najneposrednije i najogoljenije bavi Majklovom borbom za sebe u šou-biznisu, kao i kritikom nezajažljivih medija koji su na svakom koraku pratili svaki njegov potez i pokret – kad to kažem, mislim i bukvalno fizički potez i pokret. Pesma Breaking News je promotivni singl sa jedanaestog studijskog i, ispostaviće se, prvog posthumnog muzičkog albuma Majkla Džeksona iz 2010. godine. Autor pesme je sam Džekson, uz koautorsku pomoć Edija Kašija i Džejmsa Portea. Pesma je snimljena u Kašiovom podrumu 2007. godine, u sklopu priprema navedenog Džeksonovog muzičkog projekta. Tematski, pesma se obrušava na medije, koji su hteli uvek da se domognu parčeta Džeksonove popularnosti, a pevač u okviru teksta iznosi verovatno i ono što ga je tištilo – kako je medijima i javnosti uopšte moglo biti nemoguće da Džekson voli, pati, da bude popularan, da želi nešto što želi običan čovek i da radi nešto poput običnog čoveka?

S obzirom na činjenicu da se radi o najvećoj svetskoj pop zvezdi, nije bilo čudno što je pesma po izlasku dobila zapaženo radijsko emitovanje – jer, kada Majkl Džekson otpeva recept za krofne, to je popularno i mora biti lansirano. Međutim, u ovoj priči ostvarila se narodna – svako čudo za tri dana. Kritičari su se umešali, ističući da se radi o jednoj komercijalnoj pesmi sa već viđenom tematikom, koja muzički nije dorasla imidžu i legendi kakva je Majkl Džekson, da je nedorađena i nezaokružena – nešto što Majkl Džekson nikada ne bi dopustio da se dogodi; da bi na kraju poentirali – da je Majkl živ, pesma nikada ne bi bila izdata. Jednu kritiku ću ostaviti za kraj – radi poente.

A do kraja… kulminacija! Jedan od mnogih kurioziteta koji prati svetske megazvezde jeste – fanatična baza fanova. Pored toga što je fanatična, baza ljubitelja lika i dela Majkla Džeksona je raznovrsna i brojna širom cele planete. A ono što je ovoj kritičnoj masi zaparalo uvo jeste sumnja da ovu pesmu zapravo i nije otpevao Majkl Džekson. Kao što sam rekao, pesma je snimana u podrumu Edija Kašija 2007. godine, dakle, pre Džeksonove smrti 2009. godine. Prostom matematikom, a znajući da je pesma objavljena 2010. godine, nije teško postaviti pitanje – da li je pesma bila gotova do momenta Džeksonove smrti i, ako nije, ko ju je i kako dovršio? Podsećam, ovo je tematski broj – gde ćete tematskije od proverenih ili neproverenih novina i glasina? Udariće tuk na luk – članovi porodice Džekson će javno istupiti sa svojim tezama i mišljenjem da glas na pesmi nije Majklov, samim tim, ista se ne može smatrati njegovom. Sa druge strane, Džeksonov estate – približno definišimo kao društvo za upravljanje imovinskom eksploatacijom lika i dela Majkla Džeksona – dao je saopštenje da teza o tome da su tri pesme – da, bilo ih je još sumnjivih – sa poslednjeg albuma Majkla Džeksona, otpevane od strane pokojnog pevača, te da nema govora o tome da ih je pevao neko drugi. Vratimo se na fan bazu. Neumoljivi obožavaoci kreću u atak na najbliže saradnike na poslednjem muzičkom projektu. Edi Kašio odbacuje tvrdnje, dok producenti Džeksonovih projekata u tri prethodne decenije potvrđuju da je glas Majklov. Međutim, svetla bivaju uperena na izvesnog vokalistu Džejsona Malačija, koji prvobitno – navodno, sa lažnog Fejsbuk i Majspejs (sećate se Majspejsa?) naloga – priznaje da je učestvovao u snimanju vokala za ovu pesmu, da bi njegov menadžer to kasnije opovrgao, ističući da su informacije date sa lažnih naloga na društvenim mrežama.

Izdavačka kuća Sony je navodno 2018. godine izdala saopštenje u kojem je navela da može biti da su tri sporne pesme snimljene od strane drugih lica, dakle, ne od strane pokojnog Džeksona, mada uz izvesne ograde. Sledećeg dana, pravni tim kuće Sony demantovao je i bilo kakve indicije koje bi navodile u pravcu zaključka da pesme nisu otpevane od strane Kralja popa. Ipak, 2022. godine, tri sporne pesme, među kojima i Breaking News, uklonjene su sa Epl Mjuzika i Spotifaja, zbog „učestalih navoda da pesme nije otpevao Majkl Džekson”.

Što se tiče komercijalnih dometa ove pesme, zabeležen je kratkotrajan plasman na prvom mestu US Billboard Bubbling Under R&B/Hip-Hop Singles, a zanimljivo je da je startovala sa prvog mesta, da već sledeće nedelje ne bi ni bila na navedenoj listi. Podsećam, desila se jako brza reakcija javnosti i pesma jednostavno nestaje iz etra. U okviru albuma Michael, prva mesta na top-listama u Sjedinjenim Američkim Državama, Nemačkoj, Italiji i Holandiji, na broju dva u Kanadi i Španiji. Album je prodat u preko milion primeraka u Sjedinjenim Američkim Državama – platinumski tiraž; preko tri stotine hiljada primeraka u Ujedinjenom Kraljevstvu – platinumski tiraž; i u preko dve stotine hiljada primeraka u Francuskoj – dupli platinumski tiraž; i Nemačkoj – platinumski tiraž. Što se tiče modernih platformi, na Jutjubu je tek pre jedanaest meseci ponovo podignut video sa audio-zapisom ove pesme, dok je, kako smo i napomenuli, pesma uklonjena sa Spotifaj platforme još 2022. godine. Dakle, pregleda praktično i nema, tj. zanemarljivi su, ali imajte u vidu svu iznetu peripetiju.

Ostao sam dužan da prenesem jednu kritiku. Američki verski magazin The Christian Science Monitor (da, da… ne neki muzički magazin) dao je kritiku da nova pesma Majkla Džeksona svojim (ne)kvalitetom i kontroverznim tekstom stvara nove podele među njegovom publikom i kritikom, te da time Džekson i posthumno stvara prostor za razne glasine i tabloidne naslove, te dalji razdor u javnom mnjenju u pogledu njegovog sveukupnog lika i dela. Kritika na mestu, ali jesu li saopštili neku novost?

maj, 2024.



Link 1 : https://www.youtube.com/watch?v=aMVLt5nnP5I

Leave a Reply

Your email address will not be published.