Miroslav Antić, pisac poznatih ljubavnih stihova za odrasle, smatrao je da i deci treba objasniti šta je ljubav i da je tom osećanju mesto u stvaralaštvu za decu, koliko i u stvaralaštvu za odrasle. Naravno, o ljubavi neće pisati na isti način za različite uzraste. Na nešto jednostavniji način, on je uspeo i najmlađima da približi osećanje ljubavi na adekvatan način.

Svi smo se bar jednom susreli sa pesmom Plavi čuperak, uglavnom u čitankama, ali malo ko zna da je ovom pesmom zapravo uveden pojam ljubavi u književnost za decu. Do tada se o ljubavi nije pevalo deci, tema je ili potpuno izbegavana ili jedva dotaknuta.

Plakat za „Antićeve dane 2014”, crtež: Momo Kapor

Potvrda da je ova tema nedostajala u stvaralaštvu za decu stigla je u vidu prihvaćenosti ove pesme. Zapravo je plavi čuperak postao metafora za one prve, pubertetske, nevine ljubavi.

Antić u pesmi nigde direktno ne spominje pojam ljubavi, ali na fantastičan način dočarava pomeranje bića koje upoznaje ovaj osećaj. Jednostavnim jezikom deci približava i objašnjava kako to zaljubljenost izgleda, ne definišući zapravo ljubav samu. On to čini pomoću specifičnog i originalnog pesničkog jezika i leksike. Kroz opis dečjih osećanja i razmišljanja on oblikuje novu emociju koja još nije imenovana u dečjem umu, koja zbunjuje, ali čini da se osećamo tako lepo.

Pitanja koja se prožimaju kroz pesmu su odgovor nezaljubljenih na ljubavne jade. Bukvalističko shvatanje iskaza: „Ima jedan čuperak plavi. Zamisli gde? U mojoj glavi”. Pripada upravo onima koje ljubav nije dotakla, i oni se pitaju: „Kako u glavi da bude kosa?”

„Videćes šta – kad jednog dana                                 Pa grickaš nokte

čuperak nečije kose tuđe                                             I kriješ lice

malo u tvoju glavu uđe,                                               Pa šalješ tajne ceduljice,

Pa se umudriš,                                                             Pa nešto kunjaš,

Udrveniš,                                                                    Pa se mučiš,

Pa malo-malo pa… pocrveniš,                                     Pa učiš – a sve koješta učiš.”

Magija ove pesme je u tome da izgleda besmisleno ukoliko je čita neko ko nije osetio osećanje zaljubljenosti. Samim tim je namenjena upravo tinejdžerima, a ne mlađoj deci. Konkretno, pesma je posvećena Sanji koja pohađa šesti razred, tako da možemo pretpostaviti o kojem se uzrastu radi. Ovo delo prevazilazi recepcijske sposobnosti mlađih čitalaca, jer ukoliko čitalac ne razume osećanje, ne može otključati ni njen metaforički sloj. Ovo ne znači da mlađi čitaoci ne mogu uživati u jezičkim i zvučnim slojevima pesme.

Zaljubljenost dečaka u pesmi izaziva njegove promene raspoloženja, neobično ponašanje i pometnju u glavi. Dečak se uozbiljio i udrvenio, uči za džabe, gricka nokte i sakriva se. Neprestano razmišlja o plavom čuperku, koji je zapravo metafora za čitavo Sanjino biće koje mu se mota po glavi.

Pesma se nalazi na tananoj granici između sveta detinjstva i sveta odraslih. Čitava zbirka opeva nova osećanja, snove i misli, pa se ova pesma savršeno uklapa u tematski krug zbirke Plavi čuperak, zbog čega je i imenovana upravo po ovoj pesmi. Koliko je ova tema falila u sferi stvaralaštva za decu najbolje govori njena popularnost koja je i dalje prisutna.

piše: Aleksandra Vujić

 

One thought on “Miroslav Antić – Plavi čuperak”

Leave a Reply

Your email address will not be published.