foto: MoonQueen

piše: MoonQueen

Početkom maja u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu otvorena je retrospektivna izložba radova italijanskog umetnika Mikelanđela Pistoleta, nazvana Preventivni mir. Izložba je osmišljena kao omaž umetniku, glavnom protagonisti pokreta arte povera iz šezdesetih godina 20. veka, pa ćete imati prilike da vidite neka od ključnih i kapitalnih dela koja su obeležila nastanak ovog umetničkog pravca, ali i savremena Pistoletova dela koja najdirektnije komuniciraju sa trenutnim kulturnim, sociološkim i političkim problemima. U pitanju su mahom skulpture i instalacije, ali i savremeni kanali komunikacija, kao što su QR kodovi. Što se tiče materijala – očekujte sve, pogotovu jako puno ogledala!

foto: MoonQueen

Za početak, kako se budete peli u izložbeni prostor, naići ćete na ljubičasta vrata neobičnog oblika. Ova i još mnogo sličnih vrata različitih boja nalaziće se na početku svakog odeljka. Postavljena su sa namerom da se kroz njih prolazi, te kada se budete našli u muzeju, ukoliko vam se učini da se svi oko vas pribojavaju da kroz njih prođu, setite se mojih mudrih reči i slobodno budite prvi.

foto: MoonQueen

Sad, kada ste savladali prolazak kroz ljubičasta vrata, došlo je vreme da se upoznate sa skulpturom koja će vam prva okupirati pogled. U pitanju je Venera od krpa, statua antičke boginje ljubavi koja vam je okrenula leđa i čije su lice i telo zaronjeni u nešto nalik brdu ili piramidi od odeće. Moj kum je, videvši fotografiju ove skulpture, rekao da je njen pravi naziv Nemam šta da obučem (i da je to savršen prikaz njegove žena svakog jutra dok se sprema za posao). Pistoleto se još uvek nije složio da preimenuje svoju kultnu skulpturu, ali Milanova asocijacija je više nego ispravna, s obzirom na to da ovo delo upravo preispituje razlike između trajnog i prolaznog, masovnog i unikatnog, vrednog i potrošnog.

foto: MoonQueen

Skulptura je nastala 1967. godine (o interesantnom poreklu kipa i ideji nastanka dela pročitaćete više na izložbi) ali njena zagonetnost ne zastareva. Moja prva asocijacija bila je kritika brze mode (fast fashion), koncepta koji šezdesetih godina nije postojao prosto zato što se tada odeća još uvek pravila sa idejom da traje. Ipak, konzumerizam, megalomanija, pomama modne industrije i ostale pošasti našeg doba nedvosmisleno će vam se ukazati prilikom posmatranja ovog dela. Zbog toga je Pistoleto veliki umetnik – aktuelan je iz nehata.

foto: MoonQueen

Nakon Venere koja ne zna šta da obuče videćete, kao što sam vam najavila, mnogo ogledala. U pitanju je nekoliko zasebnih projakata. Ona na kojima su odštampane slike ljudi u prirodnoj veličini pripadaju seriji Slike na ogledalu, kojima se menja uloga ovog objekta, ali i naš pogled na same sebe – umesto glavnog junaka priče (uglavnom u ogledalu posmatramo sebe) mi postajemo prolazna pozadinska slika fiksnih figura koje je umetnik tu postavio. Ukoliko ne odete preduboko u (psiho)analizu odnosa sebe, prostora, svoje slike u ogledalu i drugih ljudi, verovatno ćete se zabaviti šetajući kroz ovaj prostor. U blizini se nalazi još dela stvorenih od ogledala koja postavljaju pitanja i menjaju nam perspektivu, a kako se u njihovim površinama oslikavaju krošnje drveća, sa spoljašnje strane muzeja prizor je ujedno intelektualna zagonetka kao i estetski odmor za oči. Što me navodi na pitanje – kako li ta dela izgledaju izložena u drugačijim prostorima, bez prozora i sa veštačkim osvetljenjem?

foto: MoonQueen

Na ovom nivou izložbenog prostora nalazi se još nekoliko dela – Autoritarna moć i Demopraktična moć, oba iz 1975, gde se, umesto sa ogledalom, umetnik poigrava foto-aparatima i različitim perspektivama koje objektiv pruža, zatim Opsednutost kju ar kodovima – generativna veštačka inteligencija, o čemu ćete više saznati kada na licu mesta skenirate izložene kodove, i Velika sfera od novina. Sfera mi je bila posebno zanimljiva jer sam je prošle godine videla u Rimu i dobro se sećam, tada je bila oblepljena stranicama italijanske dnevne štampe. Ovog puta u pitanju su naše domaće aktuelne vesti, a tek sam kasnije pročitala da je ova konkretna sfera urađena posebno za beogradsku izložbu. Dakle svaka država dobija svoju sferu vesti, kako simpatično i pre svega tačno. Takođe, ova velika lopta od novina postavljena je u mračnu prostoriju, pa mi je iz daljine izgledala kao Mesec, što ne znam da li je bila umetnikova namera, ali asocijacija se pojavila i više nije izlazila iz orbite.

foto: MoonQueen

Na sledećem nivou proći ćete kroz prostor oivičen mnoštvom serpentina napravljenih od kartona, na čijim se krajevima nalaze, zamislite, četiri ogledala. Ali ne sama. Svako od njih simbolizuje jednu veliku monoteističku religiju, te se u jednom ogleda Buda, drugo je izrezano u obliku tablica sa deset Božjih zapovesti, pred trećim je klupa tipična za hrišćanske crkve, a pred četvrtim je orijentalni ćilim. Čitava ova instalacija nosi naziv Sudnje vreme i bavi se duhovnošću u savremenom svetu, ali moram priznati da su meni najsnažniji utisak ostavile dine od papira, oblici i šare koje polje izuvijane hartije stvara pred posmatračem.

foto: MoonQueen

Sledeća velika celina vizuelno je najzanimljivija, a njen naslov i poruka mogli bi se shvatiti kao lajtmotiv ove izložbe, pa i čitavog Pistoletovog stvaralaštva poslednjih godina. Ne postoji način da ovu poruku ne primetite jer je ona ispisana neonskim sijalicama različitih boja na dvadeset i jednom jeziku, a te „svetleće neonske reklame” postavljene su duž zidova. Voleti razlike glasi ovaj moto i on osvetljava sto (od ogledala) koji se nalazi u središtu prostora, a oko kojeg su poređane različite stolice. Ovaj što je veoma neobičnog ali ne nasumično odabranog oblika – pokušajte da sami otkrijete šta on predstavlja, a ako ne uspete, odgovor pronađite u okviru legende na zidu.

foto: MoonQueen

Za kraj, obratite pažnju na veliki šareni znak koji visi sa tavanice – u pitanju je motiv koji se proteže duž izložbe i naći ćete ga i na jednom tepihu, ali i na još nekoliko mesta. U pitanju je simbol koji spaja znak beskonačnosti i formulu koja simbolizuje stvaranje. Ovaj motiv veoma je čest u Pistoletovom radu poslednjih godina, ima svoju matematičko-filozofsku pozadinu i ostavlja utisak, čak i ako o pomenutim temama ne znamo gotovo ništa.

Kao što vidite, Muzej savremene umetnosti je jedno od idelanih mesta na kojima možete kvalitetno provesti deo nekog od dugih i toplih letnjih dana koji su pred nama. Izložba Mikelanđelo Pistoleto – Preventivni mir trajaće sve do početka septembra, te vam preporučujem da je posetite – nadahnuće vas, učiniti da se zapitate, ali i zabaviti, obećavam.

jun, 2024.

Leave a Reply

Your email address will not be published.