Jedna od karakteristika pesama popularne muzike jeste ta da ulaze u uši. Kad pesma uđe u uvo, baš vas briga o čemu peva, koji je žanr, koliko je stara, ko je peva… Jedino bitno je što želite u tom trenutku da je pevate. Pored kontejnera, u redu u pošti, pod tušem… Gde god.
Jedna takva vražja zaraza se desila autoru ovog teksta, a verovatno i mnogima kada je pesma izašla. U pitanju je pesma Lola britanskog rok sastava The Kinks iz 1970. godine. Poslušajte pesmu i ime Lola će vam se zgaditi posle izvesnog vremena, s obzirom na to da predstavlja napev. Samo toliko sam spreman zasad da otkrijem. Priča nas vodi u kasne šezdesete. Popularnost Kinksa je počela da opada naročito u SAD, a bilo je i vreme, jer je raspadom Bitlsa počeo da jenjava efekat „Britanske invazije”, kako se tada zvala velika popularnost britanskih rok grupa u toj zemlji. Neki kritičari su išli toliko daleko da su Kinkse poredili sa Bitlsima. Umnogome, za popularnost grupe su bili zaslužni braća Rej i Dejv Dejvis, frontmeni grupe, svako na svoj način, a iako su bili vrlo uspešni na profesionalnom polju, njihovi bratski odnosi su bili i ostali užasni. To će obeležiti kasniji tok karijere ove grupe iz Londona. Kinksima u tom trenutku treba hit. Bit muzika je deo prošlosti, nove forme zabavne muzike uveliko vladaju. Kinksima treba promena. Kao što sam napomenuo, Rej i Dejv Dejvis imaju dara za hit. Ovaj put posežu za onim za čim svi smeliji muzičari posegnu da bi se vratili u žižu popularnosti. Skandaloznom temom.
Pesma Lola govori o susretu mladića i devojke u klubu u Sohou, delu Londona poznatom po prostituciji. A ta devojka iz pesme… Možda i nije devojka. Istini za volju, par stihova ove pesme indicira da se radi o transrodnoj osobi, ali se to nigde ne navodi eksplicitno, jasno, konkretno. Kada se malo dublje zaore u predistoriju ove pesme, lako je dobiti konkretan odgovor. Rej Dejvis, koji je potpisnik teksta ove pesme, svojevremeno je izjavio da je inspiraciju našao u stvarnom događaju, kada mu je na jednoj žurci prišla devojka. Nakon što je malo bolje zagledao, primetio je da ima Adamovu jabučicu, vrlo snažne ruke i bradu od dva dana. Brže bolje se izvinio i tražio način da se izgubi u masi, ali kao zvono spasa za Dejvisa, između njih je uleteo menadžer sastava, Robert Vejs, i sa naizgled lepom damom otišao taksijem u nepoznatom pravcu. Rej Dejvis ga je opravdao činjenicom da je bio jako pijan, ali i sam Vejs je rekao da se lepo proveo i da ga nije bilo briga za tu činjenicu.
Bubnjar Kinksa, Mik Ejvori, daje malo drugačije viđenje nastanka ove pesme. Naime, Ejvori otkriva da su on i Rej Dejvis u jednom trenutku karijere redovno išli na žurke gde su dolazili pripadnici LGBT populacije, jer ih je jedan prijatelj često tamo vodio. Ejvori ne krije da među pripadnicima ove populacije nisu bili veoma popularni pre Lole te da se seća da je Rej Dejvis na ovim žurkama našao inspiraciju za više kompozicija, a ne samo za ovu. Naravno, dok se on opijao. A da li je Lola bila samo prepev jednog iskustva sa transrodnom osobom nekog od članova benda? To možda nikad nećemo saznati.
Lola je ugledala svetlost dana u vidu singl ploče 12. 06. 1970. godine. S obzirom na to da je pesma jako zarazna (što sam gore i napomenuo), vrlo brzo je zaposela vrhove svetskih top lista. U Belgiji, Holandiji, Irskoj, Novom Zelandu i Južnoj Africi bila je #1 na listama, #2 u Austriji, Kanadi, Nemačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu, kao i #9 na američkoj Bilbord Hot 100 listi. Naravno, pesmu sa ovom tematikom teško da ne prate kontroverze. Prva i najviše očigledna jeste osetljiva seksualna tematika. Novembra meseca iste godine, zabranjeno je njeno izvođenje u Australiji, a mediji u toj zemlji su javno pozivali Reja Dejvisa da otkrije pol Lole iz njegove pesme, na šta je on odgovorio, pomalo lakonski: „Ne brinite vi za Lolin pol, ona je dobro u svakom slučaju.” Istini za volju, pesma je bila globalni hit i više nikog nije bilo briga za Lolin pol. Takođe, bila je zabranjena u nekim delovima SAD-a. U Ujedinjenom Kraljevstvu pesma će biti zabranjena, ali iz sasvim drugog razloga. Samo pominjanje brenda Koka-Kola u pesmi, dovelo je Reja Dejvisa u situaciju da se vrati sa američke turneje u London da bi umesto reči Koka-Kola napisao reč Čeri-Kola, s obzirom na to da predstavlja generični pojam. Bi-bi-sijeva politika u pogledu pesama koje se puštaju u etar je zabranjivala bilo kakvo pominjanje proizvoda koji se plasiraju na otvoreno tržište i sve dok Rej Dejvis nije ispravio tekst, singl nije mogao biti pušten na britanskim radio talasima. Na albumskoj verziji ove pesme, reč Koka-Kola je ostala neizmenjena.
Desetak godina kasnije, snimljena je živa verzija ove pesme i izdata kao singl. Takođe, kao pre deset godina originalna, živa verzija je došla na mesto br. 1 na listama u Belgiji i Holandiji. U godinama koje su dolazile, pesma je bila neizostavna na nastupima Kinksa. Takođe, jako je bitno da je ova pesma održala sam bend. Dejv Dejvis je više puta javno priznao kako, da nije bilo pesama Lola i Apeman (koja je bila sledeći singl u hronologiji Kinksa), bi se grupa tih godina raspala. U prilog tome govori da su, nakon ovog singla, Kinksi potpisali novi izdavački ugovor i sagradili sopstveni studio u Londonu. Pesma nema puno poznatih obrada, ali postoji parodija pesme pod imenom Yoda, koju izvodi američki muzičar srpskog porekla „Vird Al” Jankovic, u kojoj parodira Jodu, lika iz serijala Ratova zvezda. Bilo kako bilo, sami Kinksi su reminiscentno uvukli Lolu u svoj hit Destroyer iz 1981. godine, ali taj hit nije zabeležio tako veliku popularnost.
Vidite peripetiju zbog jedne Lole i Kok… ups, Čeri-Kole!
piše: Pavle R. Srdić