izvor fotografije: Lilart

piše: MoonQueen

Naša potraga za morem nastavlja se i tokom avgusta, a ovog puta odvela nas je do Novog Sada i ateljea umetnice Ljiljane Kalem koja pod imenom Lilart stvara izmaštane svetove, inspirisana lepotom prirode i kombinovanjem njenih formi, materijala i tekstura. Osnovu njenih skulptura čini drvo, ali ne bilo kakvo, već ono koje je oblikovala voda, morska ili rečna. Ova tehnika se naziva driftwood art i na sprskom još uvek nije dobila idealan prevod, ali Ljiljana kaže da driftwood ima mnogo izraza, a njen je inspirisan duhom opuštenosti morskog ambijenta i drugih zamišljenih predela. Za ovakvu vrstu umetnosti koriste se prirodni materijali oblikovani uticajem vode, sunca i vetra, koji svojim izmenjenim stanjem svedoče o protoku vremena, a uklopljeni u Lilart skulpture pričaju o svojoj prošlosti kroz novi, umetnički kontekst.

izvor fotografije: Lilart

Ljiljanu smo pitali gde pronalazi ovakve materijale i kako ih bira. Rekla nam je da su najčešće u pitanju delovi starih čamaca, građe ili drvo koje talasi izbace na obalu, kao i to da voli da povezuje materijale pronađene na različitim lokacijama, a da su s vremenom i njeni prijatelji počeli da obraćaju pažnju na materijale koji bi joj mogli koristiti, pa joj ih donose sa svojih putovanja. Prednost imaju manji delovi drveta koje je, kako Ljiljana kaže, priroda obradila sa svih strana, a posebnu vrednost imaju oni na kojima su vidljivi ostaci boje ili delovi metala. Osim drveta za izradu skulptura umetnica koristi i zaboravljene šrafove, eksere i druge metalne predmete koji su, usled dugog stajanja, dobili svojevrsnu patinu. Nakon što se pronađeni materijali detaljno očiste, spremni čekaju novi talas inspiracije koji će ih učiniti delom neke nove priče i odneti ka domovima ljubitelja umetnosti.

izvor fotografije: Lilart

Za svoju umetnost Ljiljana kaže da je nastala kao potreba da lični odnos prema stvarnosti ispriča likovnim jezikom. „Stvaranje je igra koja me izmešta iz zone komfora”, kaže Ljiljana.

Što se tiče inspiracije i motiva, već prilikom prvog susreta sa Lilart umetnošću primećuje se da je more jedan od njenih najvažnijih junaka. Brodovi, svetionici, kitovi, male kamene kuće i zvezdano nebo najčešći su motivi ovih skulptura. Oni umetnicu asociraju na slobodu, nadu, snagu, mir, putovanja, avanture – sve one ideje kojima voli da se okruži i prepušta. Ljiljana nam je priznala da su joj, poput Mike Antića, „misli stalno na Jadranu” i da more nikada neće prestati da je oduševljava. „Ono je mir i nemir, miris i zvuk,  beskraj i sloboda. I mnogo više od toga. Mesec i zvezde su čarolija dostupna svima, koja nam nagoveštava da smo svi deo nečeg mnogo većeg.” Prilikom stvaranja vodi je ideja da predstavi mediteransku atmosferu, koji umetnica opisuje kao „skup boja, mirisa, ukusa, i drugih lepota” među kojima ne bi mogla da izdvoji jedan poseban deo, mada je u njenom srcu posebno mesto zauzelo ostrvo Tasos, intimno preimenovano u „grumen mermera koji izvire iz Egeja”.

foto: Lilart, Aleksandar Gusman

„Proces nastanka skulpture je takav da u startu ne znam gde će me početna ideja odvesti. Ona nastaje kao skup raznih iskustava i svega što sam slušala, probala, čitala, tako da na stvaralaštvo nesumnjivo imaju uticaj: Momo Kapor, Mika Antić, Žil Vern i oni slični njima koji snove vole koliko i javu. Pored njih – stari gradovi, uske ulice, zabavni parkovi, noći punog meseca, nikad izgovorene reči, jedvačekanja i razna druga iskustva”, kaže Ljiljana.

Osim mora, čest motiv Lilart umetnosti su Novi Sad i karakteristična vojvođanska arhitektura.  Pitali smo Ljiljanu koje bi lokacije preporučila za obilazak i upoznavanje njenog grada i dobili smo veoma inspirativan spisak predloga: „Galeriju Matice srpske, odlično vođenu kulturnu ustanovu sa zanimljivom stalnom postavkom i dobrim programom, koja miriše na mešavinu prošlosti i sadašnjosti, zatim Tunele ispod Petrovaradinske tvrđave, ribarsko ostrvo ’Ribarac’, Festival uličnih svirača Gradić fest, polja uljane repice u proleće i Sremske Karlovce u vreme berbe grožđa uz obavezno slušanje crkvenih zvona i čašu bermeta.”

Među kupcima Lilart umetnosti ima i stranaca i domaćeg stanovništva, a, kako umetnica otkriva, zajedničko im je da znaju budni da sanjaju, zaljubljenici su u more i fantastične svetove i prepoznaju emociju koju njena umetnosti šalje. Lilart skulpture su, osim po našoj zemlji, otputovale u Evropu, Ameriku, Australiju, Aziju, i nastavile svoje postojanje na svim tim mestima.

izvor fotografije: Lilart

Prošle godine novosadska publika je imala prilike da pogleda Ljiljanine skulpture u galeriji La Vista. Izložba nazvana Panonski san objedinila je i dovela u vezu Panonsku ravnicu (nekada more) sa morima njenih skulptura i podsetila na moć i snagu snova koji ne poznaju granice i u kojima je sve moguće. Zbog velikog interesovanja publike, izložba je, umesto dve nedelje, trajala mesec dana, tokom kojih je Ljiljana uvidela da su posetioci, bez obzira iz kakvog okruženja dolaze, bili željni tematike slobode, ljubavi, humora, nesputanosti i svega što prepoznajemo i dobijamo od mora. Ljiljana je svoje radove izlagala i u Beogradu i na nekoliko festivala, kao i na Tasosu, a njena dela možete potražiti u galeriji La Vista u Novom Sadu, galeriji Book&Art u Beogradu, ako se nađete na Tasosu, u Kappa Art gallery, ili u Ljiljaninom ateljeu, na sajtu i na društvenim mrežama: Instagramu i Fejsbuku. Mi vam najtoplije preporučujemo da ovo leto, jesen i zimu obojite obalama, jedrima, sjajnim zvezdama, jatima riba i svom domu poklonite dašak Mediterana, slobode, putovanja i avanture.

avgust, 2020

Leave a Reply

Your email address will not be published.