izvor: printskrin, Jutjub

piše: Ivana Pavićević

Oni nisu loši, samo su takvi postali. Tako barem, u poslednje vreme, sugerišu mnogi filmovi o kultnim zlikovcima, poput Džokera, Harli Kvin i ostalih. Ova ideja nije zaobišla ni Diznijevu produkciju sa najnovijim hitom – Kruela. Film prikazuje poreklo i psihološki aspekt slavne negativke, i potcrtava ideju da ljude najčešće na zlo nagone traume iz detinjstva, različitost i neuklapanje u društveni kalup, usled čega se javlja usamljenost, ali ona koja ultimativno, posle mnogo suza, može dovesti i do osvete.

Dok je reditelj filma, Kreg Gilespi, opako rizikovao da ukalja privlačnost originala, Kruela se dokazuje genijalno kreativnim filmom u temeljnom promišljanju autorskog dela. Iz Diznijevog studija svakako i ne očekujemo visoke ili inovativne umetničke forme, već zabavu i užitak koji je, ponekad bi se reklo, ostao samo u žanru porodičnih filmova. Sa tim na umu, bez ingenioznog dijaloga i zapleta, bez pretencioznih pokušaja da umetnost nadmaši samu sebe, Kruela nam omogućava dva sata vizuelnog i muzičkog spektakla. Reditelj Kreg Gilespi i njegov snimatelj Nikolas Karakacanis, šalju svoju kameru da leti i zuji ulicama koje nas preplavljuju zaraznom pank energijom. Kruela se mudro odvaja od konteksta originalnog filma, rekonstruišući frenetične umetničke stilove kao eksploziju panka, rušeći konformizam i rugajući se sigurnosti veselih sedamdesetih.

izvor: printskrin, Jutjub

Film se sasvim oslanja na stilizaciju. U eri gotskog panka, velikodušno prošaranog anahronizmima, naslovna junakinja je, sa šik gotičkim stavom, osmišljena u sukobu sa snobovskom institucijom koju je odlučna da sruši. Kruela počinje u Banksijevom maniru – misteriozna zlica koja ruši glamurozne društvene zabave i izaziva uzbuđenje elegantnim trikovima. Naslovna junakinja se afirmiše kao glam-pank performerka sveta mode u kojoj, pored glamurozne teatralnosti, dvobojnih perika i impozantne šminke, pronalazi trenutke ljudskosti. Dakle šminka, frizura i kostimi kostimografkinje Džini Bevan su zapravo najjači adut ovog filma. Kostimi cvetaju u punoj fantaziji dok Kruelina modna groznica glorifikuje pank-rok modu, obložena kilometrima kesa za smeće i šifona. U jednoj od takvih scena, koja nalikuje otvaranju Met Gale, Kruela iskače iz kamiona za smeće na crveni tepih, a zatim, kada se odveze, smeće postaje dugačak voz njene haljine. Čitav dizajn produkcije je jednako glamurozan i prljav dok obara pozlaćenu eru sedamdesetih. Ovaj film je i sladak i seksi, i u kul pank-rok maniru, pa čini da zaboravite na Mikijev logotip i Pepeljugin slatki dvorac.

izvor: printskrin, Jutjub

Dok prolazimo kroz trenutak londonske pank-rok revolucije, reditelj nam pruža još jedan biser ovog čisto komercijalnog, za zabavu osmišljenog, takođe muzičkog filma. Prava poslastica, pored kostima je muzika iz filma koja takođe predstavlja pozlaćenu proslavu ere. Dok bi deca mogla uživati u izgledu, Kruela je mračna na način koji im lako može izmaći, čineći ovaj film, uz pank-rok nijanse, bliži odraslim nostalgičarima. Neočekivano zadovoljstvo filma iz Diznijeve produkcije, čine naslagani muzički zvuci velikana iz 60-ih i 70-ih: The Clash, Blondie, The Stooges, Rolling Stones… U okršaju između These Boots Were Made for Walkin Nansi Sinatre i Feeling Good Nine Simon sa Should I Stay Or Should I Go benda The Clash, i I Wanna Be Your Dog benda The Stooges, ljubiteljima ovog muzičkog pravca je zagarantovano uživanje, dok je deci zagarantovana edukacija.

Dok zvučno i vizuelno pratimo ne samo ličnu već i revoluciju protiv čitavog društva iskrivljenih vrednosti, ovim novim čitanjem Kruele, reditelj nas podseća da svi mi, pa čak i zlikovci, delamo usled određenih okolnosti, loših iskustava i trauma načinjenim nam od strane drugih. Kako je Kruela česta meta nasilničkog ponašanja, ona se bori osvetom. Da li je to dobar ili loš način, individualno je gledište. Činjenica je da svet može biti okrutan, a Kruela bi vam rekla da se ona samo prilagođava.

oktobar, 2021.

Leave a Reply

Your email address will not be published.