foto: MoonQueen

piše: MoonQueen

U maju vas vodimo na retrospektivnu izložbu fotografija Goranke Matić, Iskustvo u gužvi, otvorenu u Muzeju savremene umetnosti. Na III, IV i V nivou muzeja imaćete prilike da se upoznate sa bogatim stvaralaštvom ove umetnice čiji se rad odvijao u domenima novinske, reportažne i umetničke fotografije, a koji je na izložbi grupisan u nekoliko tematskih celina.

Goranka Matić rođena je 1949. godine u Mariboru. Studirala je istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Godine 1971. postaje stalna saradnica Studentskog kulturnog centra i jedna od urednica likovnog programa i kustoskinja galerije Srećna nova umetnost. Od 1978. do 1980. godine vodila je Galeriju 45 na Novom Beogradu. Profesionalnu fotografsku karijeru započela je u časopisu Džuboks, a zatim je radila i u časopisima Start i Svijet. Uskoro, njene fotografije mogle su se videti u svim značajnim časopisima bivše Jugoslavije: Duga, Politika, Omladinske novine, Beorama, Ritam, Liberation, Polet, (New)Moment, Delo… Od 1990. do 2006. godine bila je urednica fotografije u nedeljniku Vreme, od 2006. do 2010. u dnevnom listu Politika, a od 2011. do 2015. na Radio-televiziji Srbije. Predavala je na Fakultetu političkih nauka i Fakultetu za medije i komunikaciju u Beogradu. Prva je žena fotograf član foto-sekcije ULUPUDS-a. Tokom karijere učestvovala je na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama u zemlji i inostranstvu, a mnogi njeni radovi deo su kolekcije Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.

foto: MoonQueen

III NIVO

Izložba počinje serijom fotografija Beograd: portreti žena iz 1978. godine, snimljenim u okviru projekta  Drug-ca. Žena. Žensko pitanje – novi pristup (autorka ovih fotografija nije Goranka, već je ona bila autorka izložbe na kojoj su prikazane). Sledi Gorankin prvi autorski fotografski rad, serija slika Dani bola i ponosa, nastajalih od 1980. do 1991. godine, na kojima su prikazani izlozi različitih prodavnica i zanatskih radnji u kojima se, kao poslednji pozdrav preminulom predsedniku, našla slika Josipa Broza Tita. Kao svedočanstvo jedne epohe na njenom zalasku, ali i načina na koji se lično i kolektivno žaljenje za znamenitim ličnostima ispoljava brišući granice intimnog i javnog, ova serija slika predstavlja značajan dokument istorije sećanja.

Veliki deo Gorankine fotografske karijere predstavlja njeno angažovanje beleženja domaće muzičke scene osamdesetih godina. Veći deo trećeg sprata muzeja posvećen je fotografijama kojima je autorka zabeležila neke od kultnih događaja vezanih za karijere domaćih rok grupa, kao što su Idoli, EKV, Bajaga i instruktori, U škripcu… Videćete kadrove uhvaćene ispred i iza scene Studentskog kulturnog centra tokom kocerata pomenutih bendova, ali i intimne trenutke druženja njihovih članova – opraštanja pred putovanja, ispraćaje u vojsku, trkanje na ulicama, gošćenje u poslastičarnicama… Kultne fotografije ovih muzičara, čije pesme svi dobro znamo, rad su upravo Goranke Matić. Neke od njih našle su se i na naslovnim stranama njihovih podjednako kultnih albuma, za čiji dizajn je Goranka takođe bila zadužena, kao što su Čokolada, Šest dana juna i Odbrana i posednji dani grupe Idoli ili Bajagina Pozitivna geografija i Prodavnica tajni.

foto: MoonQueen

Na unutrašnjoj strani omota ploče Odbrana i poslednji dani Goranka je prikazala kolorisanu fotografiju članova benda. Ova tehnika, iako ne nova, osamdesetih godina bila je veoma popularna, pa je većina muzičkih zvezda koje je Goranka fotografisala dobilo svoju sliku i u ovoj tehnici. I popularni umetnički čaospisi pozitivno su reagovali na kolorisane fotografije, što je Goranki donelo nove saradnje i pozive za dizajn novih albuma.

IV NIVO

Na četvrtom nivou čekaju vas portreti znamenitih ličnosti javnog, političkog i kulturnog života Beograda u nekoliko proteklih decenija. Tu su političari, reditelji, glumci, arhitekte, novinari i pisci, uhvaćeni u najrazličitijim situacijama, manje ili više zvanično, ozbiljno, neposredno i zabavno, u svakom slučaju tako da je duh ličnosti svakoga od njih na najbolji mogući način predstavljen posmatraču.

foto: MoonQueen

Druga celina fotografija izloženih na četvrtom spratu muzeja jesu Gorankine fotografije javnih političkih događaja (demonstracija) u periodu od 1990. do 2000. godine. Svako ko istoriju ovog perioda poznaje makar kao slučajni saučesnik svakodnevnog života neće morati da čita legende i naslove dela kako bi shvatio o čemu se na njima radi. Mene je ovaj deo postavke veoma pogodio, ne toliko zbog tematike koju Goranka vešto predstavlja kadriranjem tog nemilog vremena, već činjenicom koliko se tih kadrova još uvek sećam, a nisam aktivno pomislila na njih godinama. Na Gorankinim fotografijama: redovi, šmrkovi, tenkovi, parole, vojničke čizme i mladost Beograda, a ispred njih posetioci koji komentarišu u kojim su od prikazanih demonstracija učestvovali i traže svoj lik u gužvi – to je prava i iskrena, spontano postignuta interaktivna vrednost ove izložbe.

foto: MoonQueen

Sve ono vezano za devedesete, što ste možda pomislili da ste zaboravili – niste. Pred Gorankinim fotografijama sećanja i reči nekih pesama koje su se tada pevale vratiće vam se u misli veoma brzo i veoma živo.

Pred ovim fotografijama biće vam jasno koliko naziv izložbe, Iskustvo u gužvi, odgovara radu Goranke Matić. Bez obzira na to da li se nalazi u publici, ili iza bine, da li fotografiše kolektivni zanos publike kultnih koncerata domaćih rok bendova osamdesetih godina, ili kolektivnu tugu, očaj i revolt nacije koja se bori protiv režima i protiv besmisla rata, Goranka uspeva da prodre u srce svake od ovih emotivno potpuno oprečnih situacija i uhvati detalje koji nam i posle tri decenije, ili više, neposredno prenose iskustva učesnika tih lepih ili manje lepih gužvi.

foto: MoonQueen

„Naučila sam na gužvu još od rok koncerata, laktanje sa foto-aparatom, na koji način u metežu uhvatiti ključni momenat, pojedinca i gomilu. A sve se tada učilo kroz simbiozu sa drugima i kroz praksu na terenu.”

– Goranka Matić

V NIVO

Na petom nivou nalaze se dela intimnije tematike. Ovde je fokus na Gorankinom ličnom i privatnom posmatranju i doživljaju sveta prikazanom kroz nekoliko serijala fotografija kao što su Memorabilije – lični predmeti, sitnice, odbačene igračke – predmeti koje svi i dalje čuvamo u nekim kutijama sakrivenim ispod kreveta ili na vrhu ormana, zatim Portreti sa prijateljicama koji prikazuju lepotu i radost druženja, ali i Ožiljci kojima autorka preispituje odnos prema telu i njegovoj ranjivosti, temama koje su i danas u velikoj meri još uvek tabu. Videćete i neke od zaista genijalnih autoportreta ove beskrajno šarmantne umetnice koja se slobodno poigrava sa sopstvenim likom i identitetom menjajući kostime, pozadine ili prizmu iz koje pristupa sopstvenom liku, kao što je serija autoportreta uhvaćenih u različitim ogledalima.

foto: MoonQueen

Izložba Iskustvo u gužvi – retrospektivna izložba Goranke Matić biće otvorena do 24. maja, a mi vam najtoplije preporučujemo da je posetite i upoznate se sa bogatim stvaralaštvom ove umetnice čije ste fotografije imali prilike da vidite u mnogim domaćim medijima proteklih decenija, a možda nikada niste obratili pažnju na ime kojima su one potpisane.

maj, 2021.

Leave a Reply

Your email address will not be published.