foto: Tamara Živković

piše: Tamara Živković

Hotel Grand Nacional je roman višestruko nagrađivanog, švajcarskog pisca Rolana Bitija. Roman je jedna kratka, životna priča o ljudskoj zaslepljenosti sobom, o nerazumevanju i nepoznavanju suštine drugih, bliskih ljudi, o neuviđanju dubine i složenosti svake individue ma koja bila njihova uloga u našem životu.

Glavni junak i narator romana je Karlo, vrtlar, koji živi u malom gradu u Švajcarskoj. Karla upoznajemo u trenutku kada naizgled sređena pitanja njegovog života počinju da se urušavaju. Nedavno se razišao sa ženom sa kojom je proveo šesnaest godina, Anom, medicinskom sestrom. Ćerka ih je napustila i otišla na studije umetnosti u London. Karlova majka Pija, pomalo senilna, pobegla je iz staračkog doma u kome je do tada boravila. Karlo je sam, u svom praznom stanu, svestan da više skoro nikome nije potreban. Međutim, snaga njegovog lika leži u ironiji i humoru sa kojim se on odnosi prema ovim situacijama. Kod njega nema očajanja, niti patnje, već svaku situaciju koja ga zadesi prihvata kao neminovnost u kojoj čoveku ne ostaje ništa drugo nego da se nasmeje.

Karlo sve vreme romana pokušava da odgonetne zašto je došlo do razlaza između njega i njegove žene i da li su nešto mogli da urade da to spreče. Očigledno je da među njima i dalje postoji ljubav i poštovanje i strast, ali nedostaje povezanosti. Svako od njih se zatvorio u svoju čauru, okupiran sobom i svojim životom, izgubivši time iz vida onu drugu osobu sa kojom je.

„Vratile su mi se u sećanja sedmice i sedmice kada smo se jedva sretali – ja u vrtovima, a ona noću i danju u bolnici – i kako smo tada shvatili da dekor našeg života više ne može da nas zavara, da uspomene sa odmora i nameštaj koji smo odabrali više nisu sasvim na pravom mestu, da ni mi sami više nismo tamo gde bi trebalo da budemo, gubeći orjentire, sudarajući se sa oštrim uglovima stolova, smetajući jedno drugom, ponekad se čak i izbegavajući, ne uspevajući da razgovaramo jer su nam glasovi odzvanjali u neuobičajenoj tišini našeg stana kao da je sve oko nas tek kulisa stvarnosti i kao da govorimo u prazno.”

Hotel Grand Nacional, Rolan Biti

Slično udaljavanje prepoznajemo i u ostalim odnosima koje Karlo ima. Jedan od njih je sa ćerkom, koja je otišla na studije umetnosti u Londonu. Karlo se seća bliskosti koju je sa njom imao dok je bila mala, i postepenog odbacivanja porodice i roditelja kao bespotrebnih kada je počeo pubertet. I sada, nekoliko godina kasnije, među njima i dalje postoji nerazumevanje. Karlo ne razume instalacije koje je njegova ćerka postavila na svojoj prvoj izložbi. Za njega je to samo skupina odbačenih stvari, sa kojima on lako može da se identifikuje.

Još jedna od stvari koja preokupira Karlova razmišljanja jeste odnos sa majkom, odnosno nemogućnost sagledavanja majke van okvira njene porodične uloge. Nakon što je pobegla iz doma, majka se nastanila u hotelu Grand Nacional, nekada luksuznom hotelu koji je tokom Drugog svetskog rata služio kao skrovište bogatim izbeglicama iz celog sveta. Obilazeći majku, pomalo senilnu, za koju više ne zna da li joj se ono što priča stvarno dešavalo ili je samo plod njene mašte, Karlo saznaje stvari o njoj koje nikada pre nije znao i uči kako da sagleda majku kao ženu, koja je imala svoju prošlost, svoje ljubavi, svoja iskustva.

Najzanimljiviji lik u ovom romanu svakako je Agon, čovek koji radi sa Karlom, koji je izbeglica sa Balkana, iz Republike Kosovo. Agon isto posle rata na Balkanu devedesetih godina, kao i oni ljudi koji su tražili skrovište u hotelu za vreme Drugog svetskog rata, nalazi skrovište u Švajcarskoj. Lik Agona umnogome oplemenjuje ovaj roman, unoseći u njega priče i legende koji su karakteristični za narod sa Balkana, i na taj način oplemenjujući društvo Švajcarske, za koje Karlo kaže da je odavno prestalo da neguje legende. On je takođe čovek koji gaji jedan mitski, arhaični odnos prema prirodi o kojoj brine sa puno ljubavi, kao što brine i za ljude oko sebe.

Iako je Hotel Grand Nacional kraći roman, sa malim brojem likova i događaja, on je svojim idejama mnogo veći od svoje pojavnosti, on je roman o ljubavi, bliskosti, poznavanju, razumevanju i prihvatanju sebe, ali i drugih ljudi.

april, 2022.

Leave a Reply

Your email address will not be published.