Naravno da je nemoguće svesti ovaj broj samo na deset. Previše je slavnih haljina bilo u istoriji, na filmu, modnim pistama, crvenim tepisima, krunisanjima, venčanjima, spotovima, dodelama Oskara i brojnim drugim svečanostima. Bilo je tu najdužih, najkraćih, najskupljih, najčudnijih, raskošnih, šokantnih i elegantnih haljina; mnoge od njih se sada nalaze u muzejima, privatnim kolekcijama ili čekaju da budu prodate na aukcijama. Ovde će biti reči o nekim ikoničnim „kraljicama regala” koje su imale veliki uticaj na modu, ali i na kulturu.

Nepoznati kreator, haljina kraljice Elizabete I sa Portreta sa dugom Isaka Olivera, 1600-1602.

„Portret sa dugom”, Isak Oliver, foto: Wikipedia

Sigurno je da su haljine svih vladarki, ako ne ekstremno luksuzne, onda makar upečatljive, bile ono na osnovu čega se kreirao modni ukus doba u kome je sama vladarka živela (tako je i sa današnjim članovima kraljevskih porodica, a još češće tu ulogu preuzimaju javne ličnosti). Kraljica Elizabeta je na ovom portretu poznatom kao Portret sa dugom (Rainbow portrait), koji je sam po sebi bogat simbolima i predstavlja jednu političku alegoriju, imala veoma zanimljivu i raskošnu haljinu. Tipično renesansna haljina floralnih motiva sa velikim okovratnikom i čipkanom kragnom, na rukavu ima i amblem zmije, simbol mudrosti, koja nosi srce. Gornja haljina-ogrtač puna je motiva u vidu očiju i ušiju, koji simbolišu stalnu budnost vladara. Biseri, ostali nakit i ukrasi za kosu doprinose raskošnom izgledu kraljice Elizabete, a uočavaju se i krila, jer je ona bila poznata kao kraljica vila. Zanimljivo je da su britanski stručnjaci za vladarsku odeždu nedavno ustanovili da jedno oltarsko platno u herefordširskoj parohijskoj crkvi po svojim floralnim motivima izuzetno podseća na haljinu sa ovog portreta i smatraju da bi to mogao da bude jedini sačuvani komad kraljičine odeće.

Roz Berten, haljina kraljice Marije Antoanete, 1780ih.

Haljina Marije Antonete, foto: My Frugal Lady

Za haljinu koja se čuva u Rojal Ontario muzeju u Torontu smatra se da je pripadala Mariji Antoaneti, a da ju je dizajnirala Roz Berten, omiljena kreatorka ove vladarke. Haljina napravljena od svile i satena sa izvezenim detaljima, karakteristična je za francusku dvorsku kulturu 18. veka, ali prema poreklu i muzejskoj dokumentaciji, saznaje se da je nošena i prepravljana po modi 19. veka. Za ovakve višeslojne i teške haljine u 18. veku koristile su se potpore u vidu krinolina i korseta, različitih oblika i materijala, a slične, ali svedenije konstrukcije su se koristile i u 19. veku.

Čarls Frederik Vort, haljina kraljice Aleksandre od Danske, oko 1885. 

Haljina kraljice Aleksandre od Danske, foto: The Met

Parižanin Vort, rođen u Engleskoj, smatra se osnivačem visoke mode. Njegova angažovanost na dvoru, koja se odnosila na dizajniranje haljina za caricu Evgeniju, suprugu Napoleona III, doprinela je da se njegovo ime čuje daleko i traje dugo. Porodični talenat i posao nasledio je njegov sin Žan-Filip, a zajedno su osnovali i modnu kuću Vort (House of Worth) koja je trajala sve do 1956. godine. Čarls Vort radio je i za caricu i kraljicu Elizabetu Bavarsku, poznatiju kao Sisi, a kuća Vort dizajnirala je haljine i za glumicu Saru Bernar, opersku pevačicu Dženi Lind i mnoge druge članove visokog društva. Ovu haljinu Vort je kreirao za Aleksandru od Danske za njen prijem na dvor kraljice Viktorije, kada je sa šesnaest godina izabrana za buduću suprugu Viktorijinog sina i naslednika, kralja Edvarda VII (Vilijamov i Harijev navrdeda, po babine linije).

Gabrijela Koko Šanel, Mala crna haljina, 1926.

foto: Chanel

Mala crna haljina (Little black dress ili LBD) izum je koji se uglavnom pripisuje modnoj kreatorki Koko Šanel. Koko je dizajnirala kratku crnu haljinu, a 1926. godine ilustracija ove haljine objavljena je u časopisu Vog (Vogue). Haljina je tada ponela nadimak „Ford” jer je poput Fordovog auta, Modela T, mogla da bude dostupna svim slojevima društva. Danas je to haljina koja je, kako samo ime kaže, kratka i crna, ali ne samo to – ona je klasičnog kroja, svedena, ozbiljna i vanvremenski elegantna. Njena večnost krije se u jednostavnosti i univerzalnosti; uz odgovarajuće dodatne modne predmete, nakit ili ciplele, ona može biti svakodnevna, poslovna odevna kombinacija ili svečana, večernja, koktel-haljina, te je kao takva zaslužna za to što se i danas nalazi u gotovo svim ženskim ormarima širom sveta.

Vilijam Travila, haljina Merilin Monro u filmu Sedam godina vernosti, 1955.

Merlin Monro, foto: Wikipedia

Ovo bi mogla da bude haljina odgovorna za epitet „seks-bombe” dodeljen Merelin, a vrlo lako je to mogla da bude i njena tesna, svetlucava i prozračna haljina, nošena na Kenedijevom rođendanu kada mu je upravo ova glumica otpevala i rođendansku pesmu. No, ovaj model bele koktel-haljine u čuvenoj sceni filma bio je pravi novi vetar u kosi tj. haljini. Kreirana tako da prati žensku figuru u obliku peščanog sata i trapezaste A-forme pri dnu, model ove haljine i na najblaži prolećni vetrić može da se izokrene na gore, tako da morate da je pridržavate sa svih strana. Neki će možda reći da je upravo zbog toga ovo idealan kroj.

Iber de Živanši (Hubert de Givenchy), haljina Odri Hepbern u filmu Doručak kod Tifanija, 1961.

Odri Hepbern, foto: Wikipedia

Još jedna crna, klasična i kultna haljina nastala po uzoru na malu crnu haljinu, samo ne tako mala. Živanšijeva haljina koju je Odri Hepbern nosila u filmu Doručak kod Tifanija simbol je elegancije i ženstvenosti, kao i sama glumica koja ju je nosila. Brojne su filmske scene, fotografije, haljine i kostimi koje kao omaž ili rimejk odaju počast trenutku kada Odri u ulozi Holi izlazi iz njujorškog taksija i njišući se u dugoj crnoj satenskoj haljini otvorenih leđa koja krase nizovi perli, odlazi do Tifanijeve radnje, izvlači iz kese pecivo i kafu i čežnjivo gleda u izlog. Ova haljina se smatra jednim od najkultnijih odevnih predmeta 20. veka i predstavlja personifikaciju otmenosti.

Iv San Loron (Yves Saint Laurent), Mondrijan haljina, 1965–66.

Modrijan haljina, foto: The Met

Uz mini suknju, koja je bila revolucija u modi, a pratila je i početak seksualne revolucije, šezdesetih godina 20. veka bila je popularna i mini haljina. Zahvaljujući svojim jednostavnim modernim krojevima, a inspirisane umetnošću, ovakve haljine su mogle da u potpunosti preuzmu dezen nekog umetničkog dela. To je bio slučaj sa pop artom, potom i op artom i psihodeličnom umetnošću. Postoje dve različite haljine inspirisane slikama Pita Mondrijana. Jedna, nastala na osnovu Mondrijanove Kompozicije sa crvenom, žutom i plavom, čuva se na Institutu za kostim u Muzeju Metropoliten u Njujorku, dok se druga sa crnom krstolikom linijom na beloj podlozi i jednim crvenim poljem, nalazi u Institutu za kostim u Kjotu. Ovo su ujedno dva muzeja sa verovatno najimpresivnijim zbirkama istorijskih kostima.

Kit Haring, haljina za Grejs Džouns, 1987.

Grejs Džouns, foto: haring.com

Ekscentrična diva, Grejs Džouns, koja je oduvek sarađivala sa umetnicima, za haljinu za svoj novogodišnji nastup 1987. godine, odabrala je umetnika Kita Haringa. Haring, koga je sa Grejs upoznao Endi Vorhol, bio je oduševljen njenim telom kao podlogom za bojenje, te su njih dvoje sarađivali i pre ovog koncerta, spajajući koncepte primitivne i pop umetnosti. Haljina za ovu priliku je zapravo bila jedna ogromna bela suknja sa velikim crnim šarama, dok su torzo i glava pevačice bili oslikani belom bojom.

Đani Versaće (Gianni Versace), haljina za Elizabet Harli, 1994.

Elizabet Harli, foto: Wikipedia

Poznata i kao TA haljina (THAT dress) ili crna haljina sa duplim iglama, izazvala je ogromnu pažnju i burne reakcije kada ju je glumica Elizabet Harli obukla za premijeru filma Četiri venčanja i sahrana 1994. godine. Neki su je videli kao neopank, neki kao malu crnu haljinu, ali mnogi je smatraju Versaćevom najpoznatijom kreacijom.

Donatela Versaće, haljina za Dženifer Lopez, 2000.

Džeifer Lopez, foto: Vogue

Iako su ovu haljinu najpre nosile sama kreatorka i Džeri Halivel, nekadašnja članica grupe Spajs Grlz, globalnu medijsku pažnju u njoj izazvala je Dženifer Lopez na dodeli Gremi nagrada 2000. godine. Ova egzotično zelena haljina kao da je najavila predstojeći uspeh Dženi iz bloka koja je godinu dana kasnije postala prva žena u istoriji čiji su se album i flim u istoj nedelji našli na prvom mestu najslušanijih i najgledanijih. Haljina je takođe donela uspeh i Donateli i, uz prethodno navedenu haljinu koju je dizajnirao njen brat, smatra se najpoznatijom kreacijom ove modne kuće. Iako su ovakve prozračne haljine lepršavog kroja sa izuzetno dubokim V-izrezom nosile filmske dive još krajem šezdesetih i tokom sedamdesetih godina 20. veka, ova Donatelina haljina je na popularnoj Džej Lo izazvala toliku famu, da su ljudi počeli da je masovno traže na internetu, navodeći njen opis, što je doprinelo tome da Gugl na samom početku 21. veka kreira opciju Slike (Images). Tako se ponovo desilo da jedan (ne baš) običan stajling doprinese manjoj revoluciji, tačnije evoluciji Gugla. Dženi nas je informisala, njojzi hvala!

piše: Ana Samardžić

april, 2017.

Leave a Reply

Your email address will not be published.