Šta je bre erotika, postavljam pitanje sebi i vama frustrirano? Ovo je jedna od onih stvari u kojima je mnogo lakše (i prijatnije!) uživati, nego li je proučavati, definisati, kvantifikovati. Nije da se na tome ne radi, doduše. Erotika je odavno prestala da bude interesovanje isključivo umetnika i filozofa. Psihologija, antropologija, sociologija, neuronauke, pa i biologija su im se uveliko pridružile. I čini se svaka od njih ima ponešto da kaže. Ili barem one tako tvrde. To je uzbudljivo, kao i uvek kada se nešto interdisciplinarno proučava, ali i pomalo odbojno pošto svedoči o slojevitosti i kompleksnosti samog fenomena i pojma o kojem govorimo. Možda je najbolje da pogledamo odnos erotike i (navodno) srodnih joj pojmova.
Kakva je razlika između erotike i pornografije? Iako je bilo (i biće) mišljenja da je pornografija samo erotika niskog kvaliteta, čini se da postoje neke očigledne razlike. Možda ne očigledne u smislu da je nerazumno misliti drugačije, već očigledne u smislu razlika koje se vide golim okom.
Jedna razlika je da je, ako pornografija ima ikakvu vrednost, ona čisto instrumentalna. Ona treba da „odradi posao”. Erotika stavlja fokus na neki vid seksualne lepote (nemam bolju sintagmu) koja se može ceniti sama po sebi, izolovana od kardinalnih ciljeva. Reakcija na erotiku nije možda toliko „želim ovo” koliko „drago mi je da ovo postoji”.
Pornografija, izgleda, teži maksimalnoj eksplicitnosti. Ne ostavlja se puno mašti. Tu vidimo prvu veliku razliku, gde erotično može da bude i obris tela koji se jedva nazire ispod čaršava. Ovo odmah povlači seriju pitanja. Šta onda sa soft core pornografijom? Ako posmatramo erotiku i pornografiju kao dva kraja spektruma, da li bi ona više težila jednoj ili drugoj ili bi možda predstavljala neku zlatnu sredinu? A šta je sa pornografijom namenjenom ženama? Da li ona predstavlja erotičnu verziju muške pornografije? U ovom pitanju imamo određene probleme, jer je poznato da ogromna većina pornografskih sadržaja završi kod onih kojima je uglavnom i namenjena – muškarcima, iako se u poslednje vreme tvrdi da ženski udeo u tom tržištu postaje sve veći. Koliki je tu udeo oslobađanja od društvenih konvencija i pritisaka na ženski pol, a koliko prilagođavanje samog sadržaja, ostaje da se vidi. Da li onda možemo pričati o erotici za žene i erotici za muškarce? Način na koji pričamo svakodnevno sugeriše da su nam te razlike manje-više očigledne, u vidu određenih dihotomija: nežnosti i grubosti, intime i bezosećajnosti, metaforičke dubine i površnosti, egalitarnog i neegalitarnog, duhovnog i neduhovnog, trenutnog i odloženog itd. Većina ljudi bi nedvosmisleno pokazala koji kraj se poklapa sa kojim polom. A možda su to samo predrasude na koje ćemo se ograničeno obazirati…
Takođe, nameće se pitanje subjektivnosti doživljavanja i poimanja erotike kao trivijalnog nasleđa subjektivnosti u estetici uopšte. Čini se da erotika pokušava da kombinuje seksualnu sa estetskom komponentom, što kod pornografije nije nužno slučaj, a to nas dovodi do sledećih pitanja. Šta god vi mislili o privlačnosti, savremena naučna saznanja sugerišu da ljudska lepota nije toliko subjektivna stvar koliko se obično implicira. Zato je razumno misliti da će nam u razumevanju erotike pomoći i psihologija i čak biologija. Saznanja o kulturno specifičnim ili univerzalnim (o, da, ima ih!) merilima lepote ljudskih tela (jer to je najčešći predmet erotike) bi onda svakako doprineli razumevanju erotike.
Možda značajan empirijski razlaz seksualno privlačnog i erotičnog predstavlja fascinantna studija u kojoj su ženama i muškarcima puštali razne seksualne sadržaje, uključujući i bonobo majmune koji se pare. Ako pitate ljude koliko može biti erotičan snimak dva čovekolika majmuna u tom činu, odgovor zvuči kao jasno ne. Ali nauka je lukavija od toga. U studiji su merili fiziološke indikatore seksualnog uzbuđenja i ispostavilo se, pazite sad ovo, da su žene (ali ne i muškarci) bile uzbuđene tim prizorom iako su u prethodnoj anketi odgovarale odrično. Da li nam ovo govori nešto o razlici seksualno privlačnog i erotičnog, ili možda samo svesno i podsvesno seksualno privlačnog, ostavljam vama da zaključite.
Ukratko, autor nema pojma šta je erotika. Ali možda to nije strašno. Možda je samo bitno da se ona ceni.
piše: Logoreik
decembar, 2017.