piše: Pavle R. Srdić
Pesmicu veselog ritma, o kojoj pišem ovog meseca, prvi put sam čuo u video-igri GTA: Vice City, koju sam mnogo, mnogo puta „obrnuo”, kako se to žargonski da reći. Još uvek nisam naleteo na neki medijum koji odiše tom dozom nostalgije kao što je pomenuta video-igra, iako je od dekade u koju je smeštena – osamdesete godine 20. veka – delilo samo nešto više od decenije, dakle, ne toliko dug vremenski period. Kako je ovomesečni broj tematski, a tema je detinjstvo, ovo je bilo malo o mom detinjstvu, a sad idemo u nečije drugo.
Nostalgija, to je jedan od pratećih pojmova numere kojom se bavimo ovog meseca. Pesma Kids in America je prvi singl britanske pop zvezde Kim Vajld, koji je objavljen januara 1981. godine kao A-strana singl izdanja Kids in America/Tuning In, Tuning On, a juna iste godina i kao deo njenog prvog studijskog albuma Kim Wilde iz 1981. godine. Zapravo, ovaj singl je bio emanacija jednog projekta njenog brata, Rikija Vajlda, britanskog tekstopisca i muzičara, tada u nastajanju, i Mikija Mousta, iskusnog muzičkog producenta i vlasnika izdavačke kuće RAK Records iz Londona. Moust je imao njuha i sluha, pa je tako video i poslušao Rikijevu sestru, mladu, lepu i talentovanu Kim, i predložio Rikiju da nešto urade po pitanju njenog talenta. Još kao deca Kim i Riki su imali svojevrsne muzičke „saradnje” koje su se svodile na interpretacije hitova popularne muzike. Ali, sada je zadatak bio drugačiji. Jednog popodneva, Kim je taman mislila da će „napuniti baterije” dozom muzike Džoni Mičel, ali iz susedne sobe u domu Vajldovih začuli su se tonovi sintisajzera, koji su remetili njen užitak u muzici. Taman se naoštrila da Rikiju kaže nešto što ovde neću napisati, kada joj je brat saopštio da radi na njenom prvencu i da bi bilo dobro da se i ona uključi. I, kako bi to naši zapadni susedi rekli, „skladali su vešto”. I to je što se tiče muzičkog dela.
Međutim, za tekstualni deo zaslužan je neko treći. I to ne bilo ko, makar Rikiju i Kim. Autor teksta za numeru Kids in America je, niko drugi, do tata Vajld – Marti Vajld. A dotični nije običan tata. Marti Vajld je, u svoje doba, bio idol tinejdžera i zvezda, tada novog žanra, rokenrola, uz Tomija Stila i Klifa Ričarda. Iako je kasnije njegova izvođačka slava kopnila, pokazao se kao tekstopisac i producent, i jedan je od retkih muzičara na svetu koji je imao plasiran hit na top-listama u osam različitih decenija! A tata je lepo pomogao svojoj ćerki, napisavši ovaj hit, koji je bio njen prvenac i koji ju je vinuo u svetsku popularnost – ništa bez roditelja. Tema ove pesme jeste život mladih u Americi. Bezbrižan, orijentisan na zabavu i dokolicu, sa željom za glamurom i potrošnjom, brz, strastven, sadržajan. Čovek bi se prosto zapitao – šta bi jednom tati da napiše ovakav tekst? Iako ni njegovoj deci – saradnicima na ovom singlu – nije bilo najjasnije značenje stihova, Vajldova je nešto kasnije iznela da je ova pesma, u stvari, pomalo autobiografska. Prema njenom kazivanju, sa sobom nosi dozu nostalgije, ali i želje. Naime, kao što sam pomenuo, Marti Vajld je svoju popularnost najviše uživao krajem pedesetih i početkom šezdesetih godina 20. veka. Svi su tada želeli da žive kao mladi Amerikanci, jer su oni bili generacija čije detinjstvo i mladost – naravno, osim onih koji su učestvovali u Drugom svetskom ratu – nisu omela ratna razaranja, glad, restrikcije, smrt voljenih osoba. Posleratnu Veliku Britaniju su, kao i većinu Evrope, čekale obnova i podizanje privrede, ali i racionalizacija ishrane, odeće, obuće, energenata… a da ne govorimo o muzičkim instrumentima, opremi, pločama, nosačima zvuka, koji su bili prava retkost za koje je bilo potrebno izdvojiti mala bogatstva. Eto, to nije važilo za decu iz Amerike. A dete iz Britanije, kao što je bio Marti Vajld, mogao je na filmu da gleda Džejmsa Dina, kako vozi skupe kabriolete ili da sluša Elvisa u, do tada nezabeleženim produkcijama, kako izvodi hitove koji su zavrteli ceo svet. A, nakon toga je mogao da ode do najbližeg dućana da uzme nešto na bonove, tačkice… poznato?
Obično decu ne zanimaju priče očeva, majki, baka i deka kako je nekad bilo – neretko, te priče su pune i preterivanja, znate ono, išao sam devetnaest kilometara do voza za školu ili zima minus četrdeset, a ja bos/a – ali Kim Vajld je autobiografske stihove svoga oca, a na muziku svoga brata, prepevala i pretočila u svoj prvi veliki hit. Singl Kids in America je toliko dobro startovao na top-listama, da je posle dva dana sa istih uklonjen, jer su muzičke institucije smatrale da se radi o nekoj vrsti prevare. Ništa strašno, jer je u prvih osam nedelja prodat u pola miliona primeraka samo u Ujedinjenom Kraljevstvu. U SAD nešto slabiji domet što se tiče diskografije, ali je video-spot bio veoma zastupljen na američkom MTV–u. Što se tiče uspeha na top-listama – prva mesta u Finskoj i Južnoafričkoj Republici, druga mesta u Ujedinjenom Kraljevstvu, Irskoj i Švedskoj, dok pomalo iznenađuje plasman u SAD – „tek” broj 25 na Billboard Hot 100 listi. Što se tiraža tiče, on je u Ujedinjenom Kraljevstvu premašio pola miliona primeraka kako singl izdanja ove pesme, tako i albuma na kojem se ova pesma nalazi, što donosi oznaku zlatnih ploča u ovoj državi. U ovo vreme, Jutjubpokazuje preko sedam miliona pregleda ove pesme, dok je na servisu Spotifajpreslušana u preko sto pedeset miliona navrata i ubedljivo je najslušanija pesma Kim Vajld – slušanija nego njena druga, treća i četvrta najslušanija pesma na tom servisu zajedno! Vajldova je pesmu izdala u novom ruhu 1994. godine, pa još jednom 2006. godine, promovišući svoje tadašnje diskografske projekte The Remix Collection i Never Say Never, respektivno.
Gde su brat i sestra, svašta može da bude. I bilo je jedne decembarske večeri u londonskom metrou, kada se Riki dohvatio gitare, a, vidno maliganima „podgrejana”, Kim je zapevala dobro poznate stihove svoga hita. Putnici su prvo bili začuđeni, onda nisu verovali, pa su se na kraju pridružili u pesmi. Kako je jutro pametnije od noći, Vajldova je, nakon ulaska na društvene mreže iz kreveta, videla da je ovaj video dospeo u javnost. Mislila je da je njenoj karijeri kraj, jer u kolevci tabloida – Velikoj Britaniji – ovakve stvari budu jedva dočekane od strane novinara koji vape za punjenjem novinskih stubaca raznoraznim pikanterijama iz života poznatih. No, fanovi su odreagovali kako treba, hvalili su njenu spontanost i opuštenost, te je ovo postao još jedan simpatični snimak poznate ličnosti na internetu.
A sad se možete zapitati – da li bi svega ovoga bilo da bata nije ometao seku, svirajući preglasno svoj sintisajzer i da tata nije „uleteo” sa stihovima o svom detinjstvu za svoje dete?
april, 2023.