Foto: Pinterest

piše: Pavle R. Srdić

Ovu pesmu nisam čuo u originalu dok nisam čuo obradu. Madoninu obradu, koja je svojevremeno išla dvadeset puta dnevno na MTV i VH1, u spotu u kojem ona, glumeći drugu mladost, igra ispred američke zastave okačene na nekakvom štriku, uz prizore raznih ljudi koji bi trebalo da predstavljaju obične Amerikance. Od prvih dana dostupnosti, internet sam koristio da doznam više o nekim veoma bitnim, bitnim i manje bitnim stvarima. Tako sam došao i do podatka da se iza pop, ušećerene Madonine verzije ove numere krije jedan ozbiljan tekst i jedna uticajna pesma. Toliko uticajna i simbolična da je 2017. godine uvrštena u nacionalni registar snimaka pri biblioteci američkog Kongresa kao dobro od kulturnog, istorijskog i umetničkog značaja.

Definitivno najveći hit američkog folk kantautora Dona Meklejna je American Pie, neobično duga pesma iz 1971. godine, naročito gledano kroz prizmu činjenice da je, po trajanju numere, najduži broj 1 u istoriji američkih top-lista. Iako tema ove pesme nije samo taj događaj, ona se poistovećuje sa danom pogibije tri američka rokenrol pionira – Badija Holija, Ričija Valensa i Džajlsa Perija Ričardsona, poznatijeg i kao Big Boper Ričardson. Nije teško objasniti odakle Meklejnu inspiracija za ovo muzičko delo. Naime, u brojnim intervjuima izjavio je da je pesmu posvetio svome dečačkom idolu, Badiju Holiju, čija je pogibija bila za njega poput gubitka najrođenijeg, jer je svakodnevno slušao njegove ploče koje je redovno kupovao. Badi Holi je jedan od pionira američke rokenrol scene pedesetih godina, a slobodno mogu reći da staje rame uz rame sa velikanima poput Čaka Berija, Litl Ričarda, Džerija Lija Luisa, pa čak i kralja rokenrola, Elvisa Preslija, koji nije krio da mu je Holi bio savremeni uzor. Holijev bend, The Cricketeers, imao je značajne uspehe na američkim top-listama, a njihova formacija bubanj-bas-dve električne gitare postala je standard za sastav rok benda. Riči Valens je bio još jedan muzičar koji je definisao žanr. Naime, nije čudno da je prvi neengleski jezik na kojem se pevao rokenrol bio španski, jer su SAD već u to vreme imale značajan broj Latinoamerikanaca. Ričard Stiven Valencuela, kako mu je glasilo pravo ime, bio je dete meksičkih imigranata i od malih nogu je obožavao R&B i bluz, ali i sa urođenom ljubavlju prema tradicionalnoj muzici Meksika. Njegova karijera nije bila duga, s obzirom na to da je poginuo sa nepunih osamnaest godina, ali je iznedrila dva hita za sva vremena, singlove Donna i nadaleko poznatu rok adaptaciju meksičke tradicionalne pesme La Bamba. Upravo je ta pesma definisala žanrove čikano i latino roka, čiji je steg kroz kasniju istoriju rok muzike nosio, ali i dalje nosi, bend Santana. Ako su veliki Hendriks i Santana naveli ovog golobradog momka kao inspiraciju, mislim da je dovoljno rečeno. Topla preporuka je film La Bamba iz 1987. godine sa Luom Dajmondom Filipsom u glavnoj ulozi, koji je takođe 2017. godine uvršten u nacionalni registar snimaka pri biblioteci američkog Kongresa kao dobro od kulturnog, istorijskog i umetničkog značaja. Big Boper Ričardson, najstariji od trojice poginulih, jeste za mene najveća nepoznanica od pomenute trojice, s obzirom na to da nisam imao prilike da slušam njegovu muziku. Međutim, ono do čega sam došao istražujući njegov lik i delo jeste činjenica da se smatra jednim od prvih rokenrol disk džokeja i radio-voditelja, a bio je i vlasnik svetskog rekorda u puštanju ploča, što je jednom prilikom radio punih pet dana, dva sata i osam minuta u živom radio-programu!

Sudbina je ovu trojicu muzičara spojila na jednoj napornoj i teškoj turneju pod nazivom Winter Dance Party koju su pratili tehnički, logistički i meteorološki problemi. Nakon nastupa u Klir Lejku, u američkoj državi Ajova, usled kvara na ledenim autobusima bez grejanja, Badi Holi je potražio alternativni način prevoza za članove svog benda na sledeći nastup u državi Minesota. Našao ga je u vidu malog aviona, čiji će pad odvesti u smrt trojicu pomenutih muzičara. Umesto Holijevog basiste, kasnije poznatog američkog kantri muzičara, Vejlona Dženingsa, na let je dospeo Big Boper Ričardson, a zbog činjenice da je dobio grip, te da mu je bila potrebna medicinska nega, a umesto gitariste Tomija Olsapa, na avion je dospeo Riči Valens i to – nakon bacanja novčića, nakon čega je, po sećanju Olsapa, Valens izjavio da je prvi i, ispostaviće se, poslednji put pobedio u toj igri. Ubrzo nakon ukrcavanja na kobni let, usled neobučenosti pilota da leti samo uz pomoć instrumenata, a zbog slabe vidljivosti, avion je pao na zaleđeno polje kukuruza, a svi ukrcani su momentalno izgubili živote usled povreda kičme, grudi i glave. Tako je ovaj, sada, legendarni rokenrol trojac zajedno i zauvek otišao u istoriju.

Ali, kao što rekoh, ovo je samo jedan deo priče o ovoj pesmi. Meklejn se u njoj osvrtao, kolokvijalno rečeno, „češao”, o razne teme iz političke i kulturne istorije. Nazivajući ga dvorskom ludom, ušao je u tihi konflikt sa Bobom Dilanom, navodivši u pesmi da je ukrao krunu kralju, Elvisu Presliju, aludirajući na njegovu rastuću popularnost i preuzimanje prvih mesta na top-listama od Preslija, ali i čest motiv dvorske lude u Dilanovim stihovima. Dugo vremena nakon toga, Dilan je prokomentarisao da sebe ne smatra dvorskom ludom i da bi bilo bolje da pitaju Meklejna na koga je mislio. Takođe, u pesmi je naveo i jedan od najcrnjih događaja u festivalskoj kulturi, a to je nastup Roling Stounsa na Altamont festivalu, kada je jedan od fanova izboden nožem od strane pripadnika zloglasnog moto-ganga Anđeli pakla, koji su, uz puno kontroverzi, angažovani da obezbeđuju nastup engleske grupe. Ovaj događaj je ostao upamćen kao velika mrlja u biografiji engleskih rok velikana. Osvrnuo se i na Lenonove muzičke i političke stavove, nazivajući ga „čitaocem Marksa”, aludirajući na njegovu hipi fazu i poruke iz hita Imagine.

Foto: IMDb

Bezbroj puta upitan šta znači njegova pesma u celini, Meklejn je, posle dugog niza godina, izjavio da se radi o nostalgičnoj pesmi, gde je, kroz pogibiju njegovog rokenrol idola, hteo da prikaže kako se sudbina, oličena kroz smrt, poigrala sa mladom i neobuzdanom rokenrol generacijom iz pedesetih godina, tako što joj je otrgla njegovog i njihovog idola iz ovozemaljskog života. Sazreli su preko noći. Rokenrol je postajao više od muzike, a ti mladi ljudi nisu hteli ništa više od same muzike. Kroz svoju pesmu je želeo da prikaže i evoluciju i međusobni uticaj muzike i politike, jedno na drugo. Meklejn smatra da je kroz pesmu uspeo da prikaže pogoršavanje američkog društva kroz godine, a da, iako je pevao u 1971. godini, predvideo je taj trend i u decenijama koje dolaze.

Februara 2015. godine, originalni tekst i notni zapisi prodati su za milion i dvesta hiljada američkih dolara. Bila je broj 1 u SAD, Australiji, Kanadi i Novom Zelandu. Pesmu je parodirao Vird Al Janković, a najpoznatija obrada je već pomenuta Madonina obrada iz 2000. godine. Iako je doživela veoma negativne kritike od strane muzičke javnosti, sa čime se autor slaže, sam Meklejn je pohvalio Madoninu obradu, šaljivo konstatujući da, ako bi hteo, više ne bi morao da radi, aludirajući na tantijeme od Madonine verzije ove pesme.

Kroz ovu pesmu, živeće dugo sećanje na jednu generaciju i njene heroje, na čijim je krilima donet jedan drugi pogled na svet, koji često uzimamo zdravo za gotovo, neprimetno. „Dan kada je umrla muzika” je termin koji je skovao sam Meklejn iako smatram da se tako nešto nikada nije desilo niti će se desiti. Njihova muzika će se samo čuti dalje i jače. Srećan 50. broj!

Leave a Reply

Your email address will not be published.