Za sve one koji se pitaju gde je nestalo figuralno slikarstvo, tokom prvih devet dana juna možete da ga potražite u galeriji RTS, na retrospektivnoj izložbi Željka Tonšića, Iznad života i smrti. Ne samo da ćete u prostorijama galerije pronaći naizgled zaboraveljno figuralno slikarstvo, već ćete imati prilike da zakoračite kroz svojevrsni Tonšićev portal koji će vas odvesti u prošlost, budućnost, zlatno, biblijsko, mitološko vreme i podsetiti na prisustvo magije u životu i umetnosti. Ljubitelji vradžbina, mitologije, poezije i video-igrica ne bi smeli da propuste ovu izložbu na kojoj su istorijske, folklorne i biblijske teme prikazane na naizgled tradicionalan način, ali se prilikom pažljivog posmatranja otkrivaju suptilni tragovi modernosti, mehanizacije i savremenog doba u kojem je slikar stvarao.

"Melpomena Polyhymenia Thalia", detalj, foto: MoonQueen

Tonšićeve slike su majstorski spoj vanvremenskog i modernog. Klasične lepotice u klasičnim pozama, na prvi pogled pobegle sa platna akademskih slikara 19. veka, okružene su nežnim cvećem i lišćem, ali i drvenim i metalnim predmetima nalik delovima mašina. Sirene, Eve, muze i madone, sa jabukama razdora, ljiljanima, metalnim rogovima, otvoreno i bez stida koketiraju sa posmatračem 21. veka, koji u njima neminovno prepoznaje večiti ideal ženske lepote, oduvek beležen u legendama i bajkama različitih naroda sveta.

Slike su prepune simbola, ali i oni koji njihovom iščitavanju nisu vešti nakon dužeg posmatranja otkriće čitav svet skrivenih poruka – slova i reči, šifri i formula koje navode na radoznalost, istraživanje i traganje. Na izložbi ćete imati prilike i da obnovite svoj srednjoškolski latinski, s obzirom na to da većina slika nosi latinske nazive, a igre rečima i istorijsko-mitološkim motivima su još jedan zanimljiv trag koji nam je Tonšić ostavio u amanet.

"Ante diem", detalj, foto: MoonQueen

Ne treba zanemariti ni tehničke odlike ovih slika – skoro svaka je smeštena u pažljivo biran ram kreiran tako da ne samo obuhvati već i naglasi, proširi i odgovori na temu zadatu na platnu koje čuva. Ramovi ovih slika mogli bi se posmatrati kao umetnička dela za sebe, ali ih je zapravo neophodno posmatrati kao sastavni deo slike, s obzirom na to da se ideja predstavljena na platnu neretko preslikava i na ram. Nemali broj slika dopunjen je trodimenzionalnim predmetima koji naglašavaju njenu simboliku. Najčešće su to pera, školjke, poludrago kamenje, puževe kućice, ali i metalni, veštački, grubi i oštri predmeti kojima Tonšić podseća i opominje na sveopštu mehanizaciju.

"Avgvrivm", detalj, foto; MoonQueen

Ono što mi je lično bilo zanimljivo je i to da su pojedine Tonšićeve slike, prepune simbola i evokacije različitih perioda istorije, istorijskih stilova i literarnog predanja, nastajale tokom mog detinjstva i mladosti. Dok smo moji prijatelji i ja odrastali opčinjeni magičnim svetom Harija Potera i serije Čari, slikar Željko Tonšić stvarao je podjednako kompleksne i čarobne svetove na svojim platnima, a svaka njegova slika mogla bi biti povod za zasebnu knjigu ili film.

Tonšićevo slikarstvo nas podseća da su velike i važne teme nepokorive, uvek aktuelne, zaista iznad života i smrti. Njegova platna posmatraču nude spoj arhetipskih motiva i brutalne modernosti zbog čega ću dati sebi slobodu da ga nazovem čarobnjakom savremenog sveta. Kojoj god generaciji da pripadate verujem da ćete pronaći barem jedno delo koje će vas dirnuti i bez obzira da li ste odrastali uz kompjuter ili melanholično čeznete za istorijom i bajkom, izložba vas neće ostaviti ravnodušnim.

piše : MoonQueen

Leave a Reply

Your email address will not be published.