foto: Nevena Stajković

piše: Nevena Stajković

Čitanje poezije mladih autora nije pitanje trenda, već način da se književnost razvija, menja i ostaje živa. Zato ovog juna posvećujemo pažnju Ognjenu Aksentijeviću, mladom pesniku, esejisti i književnom kritičaru iz Leskovca. Objavio je dve zbirke poezije – Um za morem, smrt za vratom (2017) i Rezervat odbeglih ptica (2021) u izdanju kuće Treći trg – kao i roman Tesna zemlja (2025) u okviru Raštan izdavaštva.

Njegov pesnički prvenac Um za morem, smrt za vratom osvojio je nagradu Beogradskog festivala poezije i knjige Trgni se! Poezija! 2017. godine. Dva najupečatljivija motiva ova zbirke upravo su more i smrt. Pesnik prepušta um moru kao tradicionalnom simbolu apsoluta, sluteći, međutim, smrt za vratom, kao jedinu stvarnu životnu izvesnost. Knjigu otvara pesma san iz arizone, sva u jednoj slici, pozivajući na put u belom kabrioletu iz ’69, te ujedno sluteći daljine koje lirski subjekt želi da dosegne. Putovanje kroz prostor i vreme nastavlja se u pesmama latima, okean muva, memorisano i kraljevstvo za konja! U njima lirski subjekt ukazuje na to koliko je čovek mali u istorijskom i geografskom kontekstu.

„hazari, sumeri, hetiti
ostaju nedorečeni na pločama i u legendama
ali okeana je puno i svi su na prodaju
pa niko ne misli da ih treba različito obojiti

svuda po svetu
tražim bele igle da žašijem kožu na tabanima
ničeg opasnijeg po život od zatvorenih očiju
i hoće li neko već pogasiti svetla
da se bar jednom pogledamo jasno
kao pod vodom nikada prežaljenog okeana?”

kraljevstvo za konja!, Ognjen Aksentijević

izvor: Pinterest

Putovanje umom ka moru ostaje središnji motiv i u pesmama koje slede – stazama starih stopa i demetrin, međutim, more uskoro zamenjuje Beograd, sav u belom i obojen svetlima velikog grada. Na taj način velegrad postaje značajna tema zbirke, prisutna u pesmama auf der niemandsland i ulica mendeljštajm. Promena teme donosi sa sobom osetnu promenu raspoloženja lirskog subjekta jer se u stihove uvlače melanholija, nemir i bol, kao u pesmama before-the-road i veltšmerc. Pesma off-the-road posebno se ističe oštrinom izraza, gađenjem prema životu i slutnjom skore smrti.

„[…] duboki naklon svim đubrištima
industriji otpadaka i atrofiranog viška

odvedi me iz ovog grada
u kom se smejemo još jedino drugima
nema neba za nezasite u nadi
jer ona gine na pešačkim prelazima
umire epileptična u supermarketu […]”

off-the-road, Ognjen Aksentijević

Na temu užasa i beznađa nadovezuje se slika rata u pesmi magarac sa šargarepom koja govori o smeni očeva i sinova u neprekidnom životnom ciklusu, ali očevi ne uče sinove da šutiraju loptu i da budu dobri ljudi, već da kmeče mržnju istom frekvencijom. Ovi stihovi zvuče angažovano i vode nas do pesme sa kopa.

„majdan je prazan i iz okna
dolazi samo plač rudara
sa oštrim pijucima
pred dnom rupe
koja više ne kašlje srebro.”

sa kopa, Ognjen Aksentijević

Zbirka se zatvara još jednim prisećanjem na stari okean i zapitanošću lirskog subjekta: „kako nedostaje obala na kojoj nikada nisi čekao/na kojoj se nisi ni rodio?” Nadam se da vas je ovih nekoliko crtica o stihovima koji se kriju iza naslova Um za morem, smrt za vratom podstaklo da pročitate zbirku u celosti, ali i da sagledate druga dela Ognjena Aksentijevića. Na kraju, ovo nisu samo pesme o moru i o smrti – ovo su pesme o onome što nam stalno izmiče, a što ipak ne prestajemo da tražimo.

jun, 2025.

Leave a Reply

Your email address will not be published.