Printscreen/Youtube

Biti uvek ispunjen i zadovoljan u sopstvenoj koži, a postaviti se povremeno u tuđu, razumevanja ili empatije radi, možda je jedna od najvažnijih i često najtežih stvari u životu. Međutim, u tuđoj koži se može naći neko iz nelagodnosti u svojoj, želje za obmanom ili iz čiste znatiželje. Biti u tuđim cipelama nije, naravno, isto što i kititi se tuđim perjem, kriti se iza maske, glumiti, posedovati alter ego ili imati krizu ličnosti, ali su sve te transformacije (dobronamerne i dobrovoljne ili ne) kao i čovekove želje za oprobavanjem u drugom identitetu, ostavile traga u svetskoj mitologiji, književnosti, muzici, pozorištu, kinematografiji, umetnosti i kulturi. Ovog puta Dese(r)t za kraj našao se u koži jedne muzičke top-liste.

Elvis Presli, (You’re The) Devil in Disguise, 1963.

Sigurno vam se desilo da nekog sasvim pogrešno procenite. Đavolak pod maskom koji zavarava svojim izgledom, hodom i pričom anđela, devojka koja je poljupcima prevarila čak i Elvisa, klasičan je vuk u ovčijoj koži. Zanimljiv je ritam pesme koji prati stihove: dok Elvis peva kako je očaran devojkom, prati ga lagana melodija, a kada izgovori „Ali ja sam mudar” kreće živahni refren u kome đavolak pod maskom biva raskrinkan. Naziv ovog Preslijevog rokenrol, pop i kantri singla, zapravo je izreka koja je mnogima poslužila takođe kao inspiracija za naziv pesme ili za poneki stih.

 

Lui Prima i Fil Haris, I Wanna Be like You, 1967.

Dobro poznata vesela pesma iz Diznijeve Priče o džungli, poznata i kao Majmunska pesma, govori nam o tome da je majmunima dosadilo da se majmunišu i da žele da postanu ljudi. Orangutan, kralj Lui, u diksilend džez sving ritmu igra i peva obraćajući se Mogliju: „Majmun kao što sam ja može da nauči da bude čovek poput tebe”, a njihovu zabavu prekida medved Balu koji se najpre maskira u majmuna i počinje da igra, sve dok mu maska ne spadne usled đuskanja i ne razotkrije se. Navodno je Lui Prima, koji je pozajmio glas kralju Luiu, rekao braći Šerman, tekstopiscima: „Hoćete da napravite majmuna od mene? Važi se.”

 

Bijelo dugme, Šta bi dao da si na mom mjestu, 1975.

„Šta bi dao da si na mom mjestu” čuveni je stih sa kultnog istoimenog albuma Bijelog dugmeta, koji se potom nastavlja: „da te mrze, a da ti se dive?” Pesma govori o onom ozloglašenom momentu da se uspeh ne prašta. Svako bi želeo da ima svojih pet minuta slave, ali nije svako spreman da se suoči sa svim pritiscima koja ona može da donese. Zavist i ljubomora onih koji nisu postigli uspeh onemogućava istima da se postave u nečiju kožu i realno sagledaju situaciju. Stihove za pesmu napisao je Duško Trifunović, pesnik koji je sarađivao sa mnogim muzičarima bivše Jugoslavije, a napravio je i nekoliko najvećih hitova za ovaj bend. Navodno je napisao pesmu jednom prilikom kada je tadašnji frontmen benda, Željko Bebek, ušao u kafanu istovremeno izazvavši prezir i divljenje prisutnih. U toku snimanja drugog albuma, koji je trebalo da nastavi ili nadmaši popularnost prvenca, odmah mu je odneo pesmu koja ne samo da je naslovila album, već doprinela da se taj uspeh i ostvari.

 

Aerosmit, Dude (Looks Like a Lady), 1987.

Zanimljiva pesma koja je izazivala makar jedno pitanje: kome je posvećena? Bila je veliki hit krajem osamdesetih godina prošlog veka. Naime, postoji nekoliko anegdota kako je ona nastala. Prema verziji frontmena benda Aerosmit, Stivena Tajlera, jedno veče, dok je bend gluvario u baru, svima je za oko zapala visoka natapirana plavuša. Kada se okrenula, članovi benda su zanemeli, jer su ispred sebe videli Vinsa Nila iz benda Motli Kru (Mötley Crüe) te je tako i nastala pesma Lik (liči na damu) u kojoj, između ostalog, postoji i stih „nikad ne sudi knjizi po koricama”. Komičnosti čitave situacije i popularnosti pesme, doprineo je i Robin Vilijams, ulogom u filmu Gospođa Dautfajer u sceni kada njegov lik, prerušen u dadilju, uveliko provodi vreme sa sopstvenom decom, ne bi li im se ponovo približio, kao i osvojio njihovu majku, a koja ima ovu pesmu za muzičku podlogu.

 

Džodi Benson, Part of Your World, 1989.

Malo ko se poput Male sirene odrekao sebe da bi postao neko drugi. U želji da zbog ljubavi postane ljudsko biće koje hoda kopnom, ona se odrekla svog prelepog glasa, što je zamalo imalo fatalne posledice. Da je možda znala za ono „čitav morski svet – za druge neću da znam”, verovatno ne bi tako pričala. No, sad ozbiljno, pesmu u kojoj heroina čezne da bude neko drugi, ne bi li bila zajedno sa izabranikom svoga srca, ali ne samo za tim,već i za nečim drugačijim, većim i boljim (želja koju ljudi često imaju), napisali su Hauard Ešman i Alan Menken, a tek je na osnovu ove pesme scena u kojoj Ariel peva u njenom podvodnom kabinetu retkosti bila animirana od strane Glena Kina, fasciniranog pesmom i glasom glumice Džodi Benson. Posebno je bilo izazovno animirati scenu bez kompjuterskih pomagala u kojoj kao da kamera kruži oko sirene i uvlači gledaoce pod more tako da oni postaju deo njenog sveta.

 

Bajaga i instruktori, U koži krokodila, 1991.

Pesma U koži krokodila sa eksperimentalnog albuma pod nazivom Četiri godišnja doba, u stvari predstavlja zimu, a žena o kojoj je reč i živi u zemlji „koju napuštaju ptice”, personifikuje hladnoću koju podstiče i severni vetar. Međutim, dotična samo krije svoje srce u hladnoj koži krokodila, ali njenu zemlju, pa samim tim i nju, odlikuju strast, ljubavne pesme i vino, te izgleda da nije toliko hladna i opasna koliko se čini.

 

Madona, What It Feels Like for a Girl, 2000/2001.

Evo jedne pesme koja je na prelazu vekova postavila dugo očekivano pitanje: Kako je biti devojka na ovom svetu? Madonina pesma postala je kultna možda zbog ozbiljnog uvoda, koji zapravo predstavlja deo dijaloga iz filma Cementna bašta (The Cement Garden) iz 1993. godine, u kom Šarlot Gensbur izgovara sledeće: „Devojke mogu da nose farmerke i da šišaju kosu na kratko, nose košulje i čizme jer je ok biti dečko, ali za dečka je degradirajuće da izgleda kao devojka, jer ti misliš da je biti devojka degradirajuće, ali potajno bi voleo da znaš kako je to, zar ne? Kako je to biti devojka”. Međutim i sam tekst pesme, za koji su mnogi muzički kritičari rekli da je jedno od Madoninih najboljih ostvarenja, poziva na poistovećivanje sa devojkama koje se tradicionalno posmatraju kao nežna i krhka bića i ne odaje im se zasluženo poštovanje i priznanje njihove snage. Ti dvostruki standardi prema ženama, ubrzo potom, već u istoj deceniji kada je nastala i ova pesma, počeli su da se preispituju, a elektro verzija iste dobila je spot koji je režirao Gaj Riči, tadašnji Madonin suprug, predstavivši glavnu heroinu kao nevaljalu, destruktivnu devojku koja provocira sve po gradu i pravi haos.

 

Pink, Don’t Let Me Get Me, 2001.

Pink, kraljica autsajdera, napravila je jedan hit, iskreno izrazivši želju da bude neko drugi, čime je, ironično, započela karijeru punu izuzetno autentičnih pesama, nastupa i intervjua. Nakon što je njen album prvenac bio potpuno pod uticajem RnB-a i izazvao oduševljenje publike, umesto da postane pop star, ona je drugi album proslavila pevajući o tome kako želi da postane neko drugi, a postala je apsolutno svoja: „Opasna sam po sebe/ Ne daj da me uhvati/ Sama sam sebi najgori neprijatelj/Loše je kada sam sebe nerviraš/ Tako iritantno/ Ne želim više da budem svoj prijatelj/ Želim da budem neko drugi.” Spot za ovu pesmu personifikuje tinejdž krize identiteta kada preživljavamo sve te traumatične srednjoškolske dane isključivo ostajući dosledni sebi i ne pristajući na konformizam.

 

Dženifer Lopez, Miles in These Shoes, 2007.

Umesto tuđih cipela, Dženi iz bloka je ovom pesmom želela da poruči: „čik probajte da pređete milju u ovim mojim.” Pesma se našla na albumu Brave (Hrabra) iz 2007. godine i mnogi su je okarakterisali kao autobiografsku, imajući u vidu šte se sve desilo popularnoj latino zvezdi i u privatnom i u poslovnom životu. Nakon brojnih negativnih kritika na račun njenog pevanja, ogromnog pritiska medija i posebno tabloida, Dženifer je odlučila da sve to upakuje u novi album. Pesma je imala više pozitivnih, nego negativnih komentara, ali ostala je nekako neprimećena, jer, između ostalog nije dobila oficijalni spot, ali se zato koristila za mnoge TV serije i reklame.

 

Beyoncé, If I were a boy, 2008.

„Kada bih bila dečko, sebi bih bila na prvom mestu i smišljala pravila usput”, kaže Bijonse u jednoj baladi o muško-ženskim odnosima u kome se žena stavlja u mušku perspektivu i smatra da bi na njegovom mestu bila pažljivija, da bi slušala, razumela, ne bi uzimala ženu zdravo za gotovo i bila bi bolji čovek. U spotu je jedna veza prikazana najpre obrnuto u odnosu na standardne stereotipe gde muškarac radi, flertuje na poslu i svaki put se vraća kući gde ga čeka žena, odnosno – ovde je žena najpre ta koja dobija ulogu onoga koji potencijalno vara, da bi se na kraju predstavila tipična generalizacija. Zanimljivo je da je ova pesma sa albuma pod nazivom Ja sam… Saša Firs (Saša Neustrašiva) koji u stvari predstavlja njen alter ego – Bijonse koja je na sceni zaista neustrašiva, u privatnom životu je uglavnom povučena i tiha, kako kažu.

piše: Ana Samardžić 

Leave a Reply

Your email address will not be published.