izvor: Pinterest

piše: Pavle R. Srdić

Mislim da naslov govori dovoljno. Bio sam mali kada se spot za ovu pesmu vrteo na pokojnoj televiziji Palma. Mogao sam ga gledati bezbroj puta, jer to i nije bio spot, već pravi mali horor film. Daleko od toga da je pesma zanemarljiva, jer da ona nije bila toliko popularna, verovatno da i spota – za koji kažu da je najbolji ikada snimljen – ne bi bilo. 

A počelo je nekako… kontroverzno. Ne skandalozno, nego baš protivrečno. Pesma američkog pop pevača – Kralja popa – Majkla Džeksona pod nazivom Thriller dala je ime njegovom šestom studijskom albumu iz 1982. godine. Možda je čudno baš to da je naslovna numera albuma izdata kao poslednji singl, i to čitavih godinu dana kasnije, novembra 1983. godine. Ovo namerno napominjem zbog činjenice da je, od devet pesama sa albuma, čak sedam izdato i kao singl, što samo govori o krcatosti ovog albuma hitovima. Autor pesme je hitmejker Rod Temperton, koji je na numeri izvodio i deonice na sintisajzeru, a producent je legendarni Kvinsi Džouns.

Inspiracija za pesmu potiče iz Džeksonove ličnosti – bio je ljubitelj filmske umetnosti. Kada je Temperton napravio prvu verziju numere, ona je nosila naziv Starlight, ali to se Džounsu nije svidelo. Nakon nekoliko promena naslova, izbor je pao na Thriller, međutim, Temperton je bio skeptik, jer se radi o, po njemu, neadekvatnoj reči. Džekson ga je vrlo brzo razuverio načinom izvođenja i izgovaranja te reči u pesmi. 

Teško je ne primetiti da pesma obiluje efektima koji su karakteristični za filmove strave i užasa. Logično, inspirisana je istima i ima takvu tematiku. E, pa, ljudi koji su radili na ovoj pesmi imali su svoje inovativne načine kako da neke efekte zabeleže – na primer, zavijanje vuka ili vukodlaka, kako se uzme. Studijski inženjer Brus Svedin je imao inicijalnu ideju da to zabeleži pomoću svog psa, rase nemačka doga. Jedne večeri, ostavio je opremu za snimanje pored njega, ali, avaj… kuca nije bila inspirisana da te večeri zavija. Na kraju – to je morao da uradi… Majkl Džekson! Škripa vrata je pozajmljena iz bogate zbirke zvučnih efekata Univerzal studija. A narativni deo teksta pesme… to je poseban deo priče.

izvor: Pinterest

Naime, kako je tekst pesme podrazumevao da bude izrecitovan, a ne otpevan, kreatori su shvatili da glas Majkla Džeksona nije adekvatan da izrecituje odlomak teksta, već da im je za to potrebna pomoć – profesionalna. Od profesionalnog glumca. Tadašnja supruga Kvinsija Džounsa, glumica Pegi Lipton, preporučila je svog prijatelja, Vinsenta Prajsa, što je naišlo na Džeksonovo oduševljenje, jer je bio upoznat sa njegovim radom. Prajs je imao karakterističan glas, ali i glumački opus – poznat je po ulogama u horor filmovima. Svoju deonicu Prajs je snimio sa takvom lakoćom, da je Kvinsi Džouns ostao začuđen, jer je smatrao da sa glumcem neće biti lako snimiti pesmu, a postojao je i praktičan razlog – ušteda novca i vremena.

Kada smo kod novca, ostala je zabeležena i jedna poznata poslovna greška starog glumca. Naime, kada je sa Prajsom pregovarano u pogledu njegovog angažmana, tačnije cene, glumcu je ponuđeno – ili procenat od autorskih prava na numeri ili 20 000 dolara – on je izabrao drugo, vođen činjenicom da je već u godinama i da je od glumačke karijere, karijere trgovinom umetninama i kolekcionarstvom, kao i kulinarstvom zaradio dosta novca, te da je ovo samo jedan angažman sa strane. Ovde ću napustiti ovaj deo priče, pa će vam, kod dela sa tiražima, biti jasnije da li je Prajs pogrešio ili ne.

Kao što sam naveo, album Thriller je izdat novembra 1982. godine, ali uprkos hitu do hita, ipak, njegova prodavanost počinje da opada polovinom naredne godine. Majkl Džekson reaguje i traži od otaca izdavačke kuće da se izda još jedan singl, misleći na Thriller, ne bi li se održala, eventualno i poboljšala već posrnula prodaja. Iz izdavačke kuće inicijalno dolazi odgovor da publika ne želi singl sa čudovištima i da pesma ima neozbiljnu tematiku. Ali, pravilno je procenjeno da ipak treba uslišiti Džeksonovu želju i izdati singl. A uz singl, nije loše da ide i spot.

Za režiranje spota za pesmu Thriller angažovan je reditelj Džon Lendis – poznat po filmskim ostvarenjima Braća Bluz, Policajac sa Beverli Hilsa III, Princ otkriva Ameriku. Majkl Džekson je odabrao Lendisa nakon što je pogledao njegov film Američki vukodlak u Londonu. Isprva, nije išlo tako glatko. Kada su već nekako pristali da izdaju singl, izdavači nisu hteli da čuju ni za kakav video-spot. Lendis svedoči da ga je šef izdavačke kuće toliko ispsovao preko slušalice, da je mislio da je spot nemoguća stvar. Ali, dadoše 100 000 dolara. Onda, moljen je i MTV. Posle inicijalnog odbijanja usled poslovne politike da se ne finansiraju muzičari, već da to čine njihove izdavačke kuće, MTV ulazi u projekat nakon što je rivalska novootvorena televizija Showtime pristala na isto. Troškovi snimanja spota su na kraju iznosili 500 000 dolara, što je oko deset puta više od cifara koje su ulagane u spotove toga vremena. A sad smo stigli do pojedinačnih zanimljivosti.

izvor: Pinterest

Čuvena Džeksonova crvena jakna, prodata je kao memorabilija 2011. godine na aukciji za impozantnih 1 800 000 dolara. Na snimanju spota je radilo 40 šminkera, što predstavlja do tada najveći broj šminkera angažovanih na bilo kakvom video-projektu ikada snimanom! Za Majklovu partnerku u spotu izabrana je tamnoputa Ola Rej, bivša Plejbojeva zečica, koja je bila Džeksonova velika ljubiteljka, a svedoci su govorili da je tu bilo mnogo više od saradnje između njih. Scena sa zombijima je snimana na ulicama Istočnog Los Anđelesa, a filmski set su posećivale mnoge poznate ličnosti, poput Marlona Branda, Freda Astera (možda je udelio i neki koreografski savet), Roka Hadsona i udovice Džona Kenedija, Žakline Kenedi Onazis. Dolazili su i Majklovi roditelji, a Džekson je tada zahtevao od policije da ukloni sa seta njegovog oca Džoa.

U vezi sa time – kompleksnim odnosima u porodici – Lendis je govorio da je rad sa Majklom Džeksonom bio „tipičan rad sa dečjom zvezdom”, jer, po njegovom viđenju, iza maske nasmejanog i veselog crnoputog momka, krio se jedan šou-biznis rudar, koji je bio tako mlad, a već surov i prekaljen profesionalac, pomalo umoran od svega. No, imali su i zajedničke akcije. Kako je spot trajao 12 minuta, a albumska verzija pesme samo 5, Lendisu i Džeksonu su, za potrebe snimanja spota, bili potrebni master snimci, koje je Kvinsi Džouns čuvao u studiju pod ključem i nije bio rad da ih daje za rad van studija. No – Lendis, Džekson i jedan kofer bili su dovoljni da u tri ujutru prođu pored čuvara studija, elegantno iznesu mastere napolje i, nakon upotrebe, iste vrate bezbedno u studio. Prosto ko pasulj. 

No, malo je falilo da spot ne ugleda svetlost dana, Džeksonovom voljom. Kako je tih godina bio pripadnik Jehovinih svedoka, Džekson nailazi na žestoke kritike i pretnje ekskomunikacijom, zbog čega pomišlja da uništi trake, ali ga je produkcijski tim razuverio i predložio mu da stave jedan ograđujući disklejmer na početku videa, kako sve viđeno u ovom spotu ne predstavlja deo Majklovih verovanja i ubeđenja.

izvor: Pinterest

Nakon svih peripetija, spot je bio spreman da bude prikazan. Premijera spota, veliki broj zvezda na jednom mestu, a Majkl… u projektorskoj kabini! Nije hteo među publiku, hteo je da vidi iskrene reakcije. Utisci su bili izvanredni, a spot se toliko svideo glumcu Ediju Marfiju, da je tražio da bude ponovo prikazan! Džon Lendis je, nakon uspeha spota, izjavio da niko, osim Majkla, nije verovao da će ovaj projekat uspeti. A koliki je to uspeh? Pa toliki da je na nedeljnom nivou prodavano neverovatnih 1 000 000 primeraka albuma, sve dok se inicijalna prodaja nije duplirala, čime je ovaj album postao – i ostao – najprodavaniji album svih vremena! Ali, o ciframa još – nešto kasnije. U više izbora, proglašen je najboljim muzičkim video-spotom svih vremena, naredne godine je osvojio tri MTV nagrade i tri dodatne nominacije, a prvi je video-spot koji je uvršten u Nacionalni filmski registar Biblioteke američkog Kongresa. Štaviše, čuven je i dokumentarac o snimanju spota pod nazivom Making Michael Jackson’s Thriller. Mislim da je jasno kakvu je revoluciju u šou-biznisu izazvao ovaj spot.

No, kada imate tako uspešan proizvod, nemoguće da oko njega ide sve tako glatko. Lendis je tužio Džeksona jer mu njegova kompanija, zadužena za distribuciju novca od autorskih prava, nije isplatila polovinu novca koji mu pripada po osnovu autorskih prava. Spor je rešen mirno. Takođe, Ola Rej – ljubav za ljubav, a sirenje za pare, što bi rekli Južnjaci – tužila je za isplatu svojih tantijema. I to je Kralj popa rešio u miru. I sledećeg meseca, nažalost, preminuo.

izvor: Pinterest

Što se tiče diskografskih podataka, kao što rekoh, radi se o najtiražnijem albumu svih vremena. Ističem samo najprodavanije – Sjedinjene Američke Države: 34 000 000 primeraka, tridesetčetvorostruki platinumski tiraž; Ujedinjeno Kraljevstvo: 4 500 000 primeraka, petnaestostruki platinumski tiraž; i Francuska – dijamantski tiraž i 3 500 000 primeraka. A što se tiče samog singla – Sjedinjene Američke Države: 10 000 000 primeraka, dijamantski tiraž; Ujedinjeno Kraljevstvo: 1 200 000 primeraka, dvostruki platinumski tiraž; i Francuska: 1 000 000 primeraka i platinumski tiraž. Nemam često priliku da istaknem podatke za našu bivšu zemlju, ali značajno je napomenuti da je ovaj album u SFR Jugoslaviji prodat u preko 112 000 primeraka. I autor ga ima u svojoj kolekciji ploča.

Prodato je čak 9 000 000 video-kaseta sa ovim spotom, što ga čini komercijalno najuspešnijim spotom svih vremena i u tom pogledu, a ubraja se među prve video-kasete koje su prodavane neposredno kupcima, s obzirom na to da je dotadašnja praksa bila da se iste prodaju video-klubovima, koji su kasete izdavali – stariji čitaoci pamte dobro kako je to išlo. 

Što se tiče uspeha albuma na top-listama, oni prate diskografske domete. Broj jedan na US Billboard 200 top-listi, na top-listama u Ujedinjenom Kraljevstvu, Francuskoj, SR Nemačkoj, Italiji, Japanu, Australiji… a dok je u većini ovih zemalja bio i album godine za 1983. i 1984. Zanimljivo je navesti da se, na američkim top-listama, ovaj album nalazi na godišnjim top-listama od 2018. godine do danas, što govori o izvanrednoj međudecenijskoj i međugeneracijskoj popularnosti albuma. Što se tiče uspeha singla na top-listama, zemlje u kojima je singl bio „broj jedan” kako na nedeljnom, tako i na godišnjem nivou su gotovo identične, s tim što se, na američkim top-listama, Thriller rekurentno pojavljuje od 2006. godine do danas! Naravno, pesma je bila neizostavni deo koreografski zahtevnih, nadasve vrhunskih živih nastupa Kralja popa.

izvor: Pinterest

U pogledu modernih platformi, pesma je na Spotifaju preslušana preko 718 000 000 puta, ali je – tek! – četvrta Džeksonova najslušanija pesma na ovoj platformi. Što se tiče Jutjuba, zvanični spot u 4K rezoluciji ima preko 1 053 000 000 pregleda, što ga čini četvrtim najgledanijim njegovim spotom na ovoj platformi. Zanimljive su i obrade ovog spota – snimak koreografije preko 1 500 zatvorenika iz filipinskog zatvora u gradu Sebu, a na Džeksonov rođendan 2009. godine – nažalost, prvi nakon njegove smrti – u Meksiko Sitiju je oko 14 000 ljudi plesalo uz taktove ove pesme.

Svojevrsna obrada ove pesme se našla i u indijskom filmskom ostvarenju na Telugu jeziku pod nazivom Donga iz 1985. godine, u kojem uloge tumače Konidela Čirandživi i Udaja Čandrika, a u sceni gde ovaj glumački par prolazi kroz trileroliko okruženje zombija, a Čirandživi izvodi obradu ove pesme, koju, u stvari, peva indijski pevač Sripati Panditaradjula Balasubrahmanjam, na tekst Veturija Sundararame Murtija (može biti da je rod Ašoku Murtiju) i muziku Kominenija Čakravartija. Ova teško čitljiva imena vas ne smeju obeshrabriti da pogledate ovu obradu i ubrzo ćete shvatiti zašto je bila predmet mnogih parodija na internetu.

I šta mislite, da li se Vinsent Prajs prešao?

jun, 2025.

Leave a Reply

Your email address will not be published.