Korni grupa, foto: Printscreen/ YouTube

U prošlom (prvom) broju serijala Svetsko a naše! upoznali smo vas sa Kajzer Sozeom svetske scene Ivom Robićem, Metom Kolinsom – prvim rok apostolom sa ovih prostora, kao i začetnicima autorske muzike sa Arsenom na čelu, a stali smo kod Indexa i odvajanja Kornelija Kovača iz istih. Napisan uz pomoć Ex Yu rock enciklopedije Petra Janjatovića, Rockovnik – dokumentarne serije Dušana Vesića i Sandre Rančić, i uz podršku Vikipedije, serijal Svetsko o naše! se nada da će i u narednim mesecima uspeti da vam otkrije hitove i muzičku kulturu jednog vremena koje jeste prošlo, ali svakako ne treba biti zaboravljeno. Let’s continue!

Po napuštanju Indexa, Kornelije prelazi iz Sarajeva u Beograd, i tamo sa članovima sada već raspalih Zlatnih dečaka i Elipsi (bacite pogled na prethodni broj), osniva Korni grupu. Ovde „Korni” može predstavljati otrcanost (od engleskog corny) koja jeste bila zastupljena u određenim pesmama, no u praksi Korni je značilo „ovo je Kornelijeva grupa” – ili pevaš kako gospodar želi ili letiš iz grupe. Promenili su dosta pevača, a posle prve i jedine pevačice Seke Kojadinović, u grupu dolazi Dušan Prelević Prele sa kojim ’69 snimaju svoju prvu ploču. Kako su počeli tako su radili do kraja, na svaki hit, tj. corny numeru, snimaju i jednu progresivniju pesmu – „za svoju dušu”. Tako je i prva ploča imala A stranu sa pesmom Cigu ligu, dok je na B strani bio Čovek i pas. No, na takmičenju za Jugoslovenskog predstavnika Evrovizije, gde Korni nastupa sa Cigu ligu, Prele u svom maniru dolazi u zadnji čas mrtav pijan. Nije stigao ni da se valjano otrezni od izbacivanja iz grupe, a već je imao novu muzičku gažu.

U Ateljeu 212 se spremala prva izvedba van engleskog govornog područja, mjuzikla Kosa u režiji Mire Trailović i Zorana Ratkovića. Kosa je bila oličenje duha omladine, pogotovo imajući na umu čuvene sedmodnevne studentske demonstracije iz ’68. Mjuzikl je imao toliko uspeha da su, između ostalog, izveli predstavu i pred najsvetlijim sinom naših naroda i narodnosti – dva puta. Sam Prele će po sopstvenom nahođenju nastaviti da se pojavljuje na marginama domaće rok i bluz scene, no o tome u narednim brojevima. Posle kratke saradnje sa Daliborom Brunom, na mesto glavnog vokala Korni grupe dolazi Dado Topić, koji sa sobom dovodi Josipa Bočeka, time raspuštajući Dinamite i najavljujući uzidizanje benda ka njihovom punom potencijalu. Ređaju se corny hitovi kao što su Trla baba lan i Pusti da te diram, ali i Jednu ženu. Zatim ’71. u saradnji sa RTB-om, Korni snima video nastup pod nazivom 1941, muziku na tekstove Branka Ćopića, povodom obeležavanja tridesetogodišnjice revolucije. Snimljen u jednom kadru, na Kovačevoj muzici i Topićevom glasu se pridružuje i nova mlada nada hrvatske scene – Josipa Lisac, štićenica i buduća životna saputnica kuma domaćeg roka, Karla Metikoša. Dok Kovač pokušava da pomiri želje široke publike i želje svojih pevača, Indexi ulaze u svoje zlatno razdoblje. Pločama sa hitovima kao što su Jutro će promjeniti sve i kasnije Svijet u kome živim, oni  u domaću scenu uvode psihodelični rok – na sarajevski način. Sa Kovačevim tekstom kasnije snimaju Plimu, a potom Negdje na kraju, u zatišju –  bila je to prva rok kompozicija u trajanju od 11,38 minuta i prva rok poema sa recitativom na početku i kraju, a stihove je govorio Branko Ličen. Singlovi i koncerti se ređaju jedan za drugim, Indexi odlaze na dvomesečnu turneju po SSSR-u. Ali Indexi, baš kao i Korni, često menjaju svoje muzičare. Čak je i sam Davorin Popović u jednom momentu razmišljao da napusti bend. Ne bi li se osigurali od rizika da ostanu bez vokala, Indexi na probe zovu nepoznatog, ali talentovanog, mladog pevača male grupe Ambasadori, istog pevača koji je (ako ste pažljivo čitali prethodni broj) pobedio na festivalu u Herceg Novom – Zdravka Čolića.

Singl ploče (SP) traju 5-15 minuta i imaju uglavnom dve pesme. Extended play (EP) su predugi da bi bili singlovi, a prekratki da bi se nazvali albumom i traju između 15-25 minuta. Albumi ili long play (LP) su obično trajali između 25-80 minuta, mada mogu biti i duži.

Iako nastupa sa njima par meseci, Davorin ipak ostaje u Indexima, pa Zdravko iz Sarajeva prelazi u Beograd ne bi li u Korni grupi zamenio Topića, koji se pak vraća za Sarajevo u želji da se udalji od „cigu-ligu” pesama i pravi svoj bend Time. Indexi i Korni grupa su nezvanični rivali jedni drugima. Na jednom festivalu Kovač je na drugom mestu tik iza Sarajlija, a na sledećem već menjaju pozicije. Dok se Beograd i Sarajevo gađaju kako muzičarima tako hitovima, vratimo se malo kroz vreme i prostor u Zagreb ’66. Grupe kao što su zagrebački Mi i slovenački Mladi levi svakako jesu bili uticajni i popularni, no svi bendovi iz Jugoslavije su složni: najveći hrvatski bend šezdesetih jeste Grupa 220 predvođena Dragom Mlinarcem. Pesma sa istoimenog albuma Osmeh je hit na svim listama i prodaje se u 50 000 primeraka.

Sa neobičnim „čupavcima” u crvenim košuljama na bini, nama nije trebao San Francisko i „Leto ljubavi”; naši hipici bili su 220 – za njihove koncerte niste kupovali ulaznice, nego cveće. Mada su razni bendovi i ranije imali autorske stvari, EP Osmeh je prvi koji je pretežno imao samo originalne pesme, i ubrzo ’68. Jugoton izbacuje prvi jugoslovenski LP Naši dani, Grupe 220, gde Mlinarec potpisuje devet od dvanaest tekstova. Pored Naših dana, Korneliju Kovaču kao školovanom muzičaru je ispod časti da radi tuđe pesme, a Radio Sarajevo pod uticajem Indexa odbija puštanje u etar obrade stranih hitova – svi oni zajedno su započeli trend kojim su autorske stvari najzad prevagnule u odnosu na obrade. U prevodu, ako do tada rokenrol i jeste polako ulazio u živote tadašnje omladine, ova tri benda za njega razbijaju vrata sa sve šarkama. Grupa novinara Borbe prvog aprila 1970. osniva prvu radio stanicu van državnih elektronskih medija – Studio B. Uređivačka politika je potpuno nova i potpuno prosta: što više muzike i maksimalno tri minuta govora između numera, a nije da nisu imali šta da puštaju. Topićev Time izbacuje istoimeni album koji se do dan danas smatra jednim od najboljih rok ostvarenja sa ovih prostora. Ali tadašnji izdavači nisu verovali u njegovu komercijalnu vrednost, tako da je u prodaju pušteno svega pet stotina primeraka. No, prodaja je bila toliko dobra da se album iznova i iznova izdavao sve do devedesetih (ako kojim slučajem imate original, znajte da posedujete pravo blago – i figurativno, a bogami i bukvalno).

Čolić sa Kornijem snima samo tri pesme od kojih je najpoznatija Gospa Mica gazdarica; jedna od prvih pesama koja je na svom omotu imala natpis „Zabranjeno za mlade” (mora se reći da su Kornijevci ovo sami smislili). Shodno tome, posle velikog broja žalbi (verovatno ljubomornih) gazdarica, pesma je morala biti skinuta sa svih radio stanica. Čolić, prepoznat od Kovača kao više solo izvođač nego član benda, ubrzo se vraća za Bosnu, a sa sledećim pevačem, Zlatkom Pejakovićem, bend objavljuje njihov prvi LP album, nazvan prosto Korni grupa. Na radiju počinju da se vrte i nove numere Indexa, Sanjam i Balada, dok njihov gitarista Slobodan Kovačević (koji zajedno sa Davorinom čini kičmu benda) sarađuje sa Metikošem na prvom i sada već legendarnom albumu Josipe Lisac – Dnevnik jedne ljubavi. Par godina ranije, svoj prvi album Čovek kao ja izbacuje i Arsen Dedić, uz koji priprema i svoju prvu zbirku pesama Brod u boci koja će se prodati u većem broju primeraka nego sam album – 80.000 da budemo precizni. Kako je to rekao Golob: „zahvaljujući Arsenu zabavna glazba (je) primila velik broj novih slušatelja iz redova intelektualaca”. No, i pored silnih uspeha, većina ovih grupa nije doživela svoj deseti rođendan.

Grupa 220 snima novi album A ti se ne daj, ali odlučuju da bude objavljen kao prvenac Drage Mlinarca, time najavljujući njegov odlazak iz grupe. Snimaju još jedan album Slike, koji je svojim neuspehom ugasio Grupu 220.  Negde u isto vreme Kovač pokušava da se probije preko grane i Korni snima Not an ordinary life. No, nedovoljan broj prodatih ploča i dvanaesto mesto na Evroviziji ne odgovaraju uspehu koji su očekivali, pa Kovač, pomalo i nefer prema ostalim članovima benda koji su ga verno pratili, raspušta Korni grupu. A kao što bez jake Zvezde nema jakog Partizana, tako bez Korni grupe, Indexi polako gube svoj tvrdi zvuk i sve više tonu u festivalske balade. Oni, za razliku od drugih, opstaju, ali i dalje objavljuju samo singlove, bez prvog albuma na vidiku… Bar do sledećeg broja.

Pre nego što završimo drugi deo serijala, moramo spomenuti i par manjih sastava koji, izuzev jednog, nisu postigli komercijalni uspeh, ali čiji će članovi kasnije oformiti najveće bendove u ex Yu. Pred kraj decenije, pored Indexa, u Sarajevu je izuzetno popularan bend Čičak. Oni na dočeku 1970. godine obaraju tadašnji nezvanični svetski rekord u neprekidnom sviranju muzike u trajanju od dvadeset šest sati. Dok pevači i gitaristi imaju svoje deonice, pa samim tim i pauze, bubnjar nema taj luksuz. Štaviše, on je pravio solo deonice od po pola sata i duže, ne bi li omogućio pevačima da s vremena na vreme odmore svoje glasne žice – a to je bio mladi Milić Vukašinovič. Čičak se raspada, a Milić i basista Zoran Redžić formiraju grupu MGZ i kreću da sviraju po italijanskim striptiz barovima. Ime grupe su prva slova njihovih imena, a treći član benda je Goran Bregović. Pored njih tu su bili i Pauci, Roboti koji su na turneji po Nemačkoj jedne noći pred publikom svirali hitove Džimija Hendriksa – sa Džimijem Hendriksom.

Na kraju vas ostavljamo sa Idejnim posedom, bendom koji nije odustao od rokenrola do današnjeg dana, u tom momentu još nepoznatim, a koji će kasnije promeniti ime u YU Grupa. Sarajevski Indexi, Grupa 220 iz Zagreba, Kovačeva Korni grupa i potonji Time uglavnom nisu bili dugog veka, ali su definitivno najznačajniji bendovi s početka sedamdesetih. Oni su oblikovali našu rok scenu i uticali na kasnije najpoznatije grupe sa ovih prostora kao što su Smak, YU Grupa, Bijelo Dugme, Riblja Čorba i Azra.

piše: Igor Belopavlović

Leave a Reply

Your email address will not be published.