Izvor: www.beoart.rs

piše: Tisa Milić

Predstava Balava po tekstu Dunje Matić, u režiji Andreja Nosova predstavlja rolerkoster poetike i mučnine, mladalačke naivnosti i surovosti prelaska iz devojaštva u zrelo doba. Balava (Isidora Simijonović), Mala (Jovana Belović), Majka (Mirjana Karanović) i Tetka (Jasna Đuričić) svedoče o međuženskim odnosima, odnosima unutar disfunkcionalne porodice, u klaustrofobičnoj kafkijanskoj atmosferi. Osuđene jedna na drugu junakinje nailaze na opšte međusobno nerazumevanje, generacijski jaz i borbu autoriteta, a problemi gurnuti pod tepih, kao što je obično neminovno, isplivavaju na videlo.

Izvor: www.beoart.rs

Dve sestre pokušavaju da odu iz kuće, Balava iz potrebe da bude s Dečakom, a Mala iz želje da ode na fakultet. Dok u njima vrvi zaljubljenost, mladalački polet i želja za avanturom, njihova egocentrična majka uporno pokušava da nametne svoj autoritet, kontrolu i strogo postavljena pravila, uguši svaki vid samostalnosti i eskapističkih poriva i zadrži ih u kući, poučena svojim traumama, u strahu od bilo kakve promene.

Kompleksnost odnosa majke i ćerki najbolje se očitava kroz suptilne rediteljske postupke kao što je češljanje, prilikom kog uprkos svoj grubosti stičemo utisak da ih neka nevidljiva neraskidiva pupčana vrpca i dalje vezuje. Muške figure, ovde sasvim namerno u odsustvu, predstavljaju na neki način pokretače drame iz senke, i upravo čežnja za njima dovodi do glavnih raskola u kući.

Izvor: www.beoart.rs

Scenski govor osciluje od uličnog, verbalnog nasilja do poetskog govora, kojim sam dramski tekst Dunje Matić obiluje. Kako predstava odmiče, tenzičnost odnosa raste, radnja se usložnjava, a izvanrednom glumom prikazuje se transformacija likova od naizgled uzdržanih žena do onih na granici ludila. Međusobno se konfrontirajući, Balava, Mala, Majka i Tetka predstavljaju različite poglede na ženstvenost, na odnose sa muškarcima, na budućnost, na pitanje majčinstva.

Uz minimalnu upotrebu scenografije, suočeni smo licem u lice sa četiri junakinje potpuno različitih, upečatljivih karaktera i stavljeni u poziciju bliskog posmatrača sasvim intimne porodične drame. I ne možemo, a da se ne otmemo utisku da prisustvujemo surovom odsecanju mladih krila.

Izvor: www.beoart.rs

Kroz priču o odrastanju, Balava dekonstruiše porodične vrednosti, terajući nas da preispitamo šta to znači biti sestra, ćerka, tetka i biti majka. Šta znači biti žena u savremenom društvu.

 

Pozorišni dodatak

Svakog meseca odvojim mali deo svoje rubrike ne bih li sa vama podelila veb-stranice i linkove za koje mislim da bi bili korisni ili bar zanimljivi svim ljubiteljima pozorišta.

Ovog meseca sa vama delim Kreš Kurs Pozorišta i Drame (na engleskom) kako bi se na lak i zabavan način upoznali sa nekim osnovnim pojmovima i ličnostima iz istorije teatra.

Leave a Reply

Your email address will not be published.