piše: Ivana Pavićević
„Film nije priča o snu”, napisao je jednom francuski autor Žan Kokto, „već san u kome svi kolektivno učestvujemo”. Norveški reditelj Kristofer Borgli odlučuje da Koktoov čuveni citat shvati bukvalno u filmu Scenario snova, prijatno apsurdnoj komediji u kojoj se snovi misteriozno menjaju da bi postali kolektivno iskustvo. Jedna od prvih scena ovog magnetnog, pametnog i maštovitog filma upravo i počinje predavanjem o zebri i njenom krdu. Zebra se uklapa u svoje krdo ne bi li izbegla opasnost, jer je u krdu vizuelno neprepoznatljiva. Međutim, postavlja se pitanje: postoji li slučaj u kom je izlaženje iz krda poželjno i donosi li to ikada pozitivni rezultat?
Ovo pitanje postavlja glavni glumac, Nikolas Kejdž, koji tumači lik univerzitetskog profesora Pola Metjuza koga je savršeno lako ignorisati. Sofisticirano nezadovoljan, Kejdž oslikava lik koji svoje pritužbe nosi tvrdoglavo kao i zimsku jaknu u kojoj se utapa u okolinu i koja mu retko napušta leđa. Sa gornjom usnom koja se uznemireno trza i cvilećim govorom, čak i dok izgovara svoje ime, kao i tonom punim strepnje, Kejdž oživljava osobu koja se oseća manjom od mrava, potcenjenom i zanemarenom.
Međutim, Pol postaje fenomen – počevši da se pojavljuje sasvim nepoznatim ljudima u snovima, i to sve većoj masi. Sem svojoj supruzi. Ubrzo, lokalne vesti izveštavaju o onome što nazivaju epidemijom iz snova. Ova neobjašnjiva pojava biva toliko rasprostranjena da Pol počinje da uživa u novostečenoj slavi koju prihvata nasmejano i sa zadovoljstvom, kao nešto za šta jasno oseća da mu je sve vreme pripadalo.
Borglijeve mete su uvek oštro satirične – njegov scenario pronicljivo ukazuje kako se današnji lovci slave okreću kulturnom ratu. Borgli je norveški satiričar koji je dugo zainteresovan za grubi komercijalizam i apsurdne scenarije. Ovim transferom u filmu, iz anonimnosti u prepoznatljivost, on takođe ukazuje na razliku između uspeha i popularnost, gde nam je jasno da danas popularnost ne samo da ne znači uspeh, već ga i degradira.
A onda, isto tako iznenada, kolektivno nesvesno se menja. Pol iz snova prelazi iz benigno u zlonamerno prisustvo, od pasivnog do užasnog, preteće aktivnog, a reakcija javnosti na realnog Pola je u skladu s tim. On sada biva prognan zbog svačijih snova sa njim u glavnoj ulozi jer su postali nasilni. Pomislite, recimo, na bilo koji radijski hit koji vam je na prvo slušanje ušao u uvo, ali onda postao toliko puta ponavljan da počinje da vas nervira, ili još gore – da vam svaki dan u isto vreme, kao u Paklenoj pomorandži, puštaju Betovena.
No, vratimo se zebri. Prateći liniju filma, reditelj nas navodi na pomisao da onaj koji se izdvoji iz krda može da izazove čak i traume kod drugih svojim izdvajanjem, a samim tim biva smatran neprijateljem, što psihološki takođe dovodi popularnu osobu do agresivnog ponašanja, čime se pravi krug koji apsolutno ubija racionalno razmišljanje. Pol počinje i sam sebe da dovodi u psihološku krizu, pitajući se šta to radi pogrešno iako ne radi apsolutno ništa, sem što se izdvaja. Dakle analogija ovog filma leži u fenomenu da se čovek izdvojio iz krda bez svoje namere i, napustivši ga, našao se u centru pažnje, čime je doveden u situaciju da mora da se brani i, iako ni u čemu ne leži njegova krivica, on počinje da je oseća. I krivicu i bes zbog agresije drugih, i očaj i nemoć. Dakle oduzima mu se glas i traži se njegov progon.
Pitanje koje proizilazi iz ovog fenomena je: koliko zaista osoba može da iritira krdo ako se iz njega izdvoji? Koliko hrabrosti i snage je potrebno da živimo svoj život mirno dok nam drugi zameraju što se izdvajamo po prirodi?
Ali zaključak u filmu je apsolutno prikladan i, može se reći, tačan. Dakle, postoji li slučaj u kom je izlaženje iz krda poželjno i rezultira pozitivnim ishodom? U ljubavi – i jedino tu. Kako bi se dve jedinke uparile, one se moraju prepoznati kao jedinke. Ljubav, reprodukcija, prijateljstvo, šta god vam odgovara, moguće je jedino ako ste za svoju osobu izdvojeni iz krda. Iako razloga ima više nego dovoljno, ovaj se ne da pobiti jer potiče od same majke prirode.
april, 2023.