ilustracija: Jelena Tizić

piše: Pavle R. Srdić

I jeste mi poenta bila da se, kada vidi naslov, čitalac upita – a što se ne bi pevao R&B na Havajima? I u pravu je. Havaji su, onako, lepo mesto za opuštanje, sa rajskim predelima, usred Pacifika – samo mu ime kaže da je miran okean – pa zašto se tamo ne bi čuo i R&B? Ovog puta, govorimo o pesmi koja je prvom izvođaču bila još jedna pesma sa albuma, a drugom je donela svetsku slavu i to samo u dve godine razmaka.

U muzičkom svetu nije strano da pesmu jednog izvođača obradi drugi izvođač. Nije čudno ni to da pesma koja je prvom bila hit, bude hit i nekom potonjem izvođaču. Ili da čak više njih stekne slavu izvodeći jednu pesmu koja je u prošlosti imala uspeha. Ali, nešto ređa pojava jeste da jedan izvođač sa pesmom koja nije bila hit originalnom izvođaču napravi svetsku slavu. U ovom slučaju to se i dogodilo sa pesmom Nothing’s Gonna Change My Love for You koju je prvi otpevao legendarni američki multižanrovski umetnik, pre svega pevač i gitarista, Džordž Benson. Te 1985. godine Benson je i dalje prisutan na top-listama primarno R&B, fank i soul muzike, iako su dekade najveće zainteresovanosti muzičke publike za ove žanrove prošli – tačnije, svi su bili fuzionisani u disko muziku, čija je popularnost početkom osamdesetih počela da opada i da mesto ustupa hitovima novog talasa i novog romantizma. Ovu pesmu, Benson je uvrstio na svoj dvadeset i drugi studijski album 20/20 koji je objavljen na pravoslavni Božić 1985. godine – Bensone, Srbine – a dok sam istraživao izvore za ovaj tekst, naišao sam na listu svih muzičara koji su učestvovali u radu na albumu i smatram da u svom životu nisam video više poznatih imena na jednoj ploči – sve same vedete iz domena studijskog rada, ali i mejnstrim muzičke scene uopšte! Ova pesma je izašla i kao singl aprila 1985. godine, a autori pesme su američki muzičari i tekstopisci Džeri Gofin i Majkl Meser. Kao što sam rekao, interesantno je da originalna verzija pesme nema zapažen uspeh na top-listama i po tiražima, te kao singl biva izdata samo u Evropi. Parafraziraću staru narodnu – nije za koga je pisano, već kome je suđeno.

A suđeno će biti jednom momku sa Havaja, portugalskog porekla, koji je od malih nogu voleo da peva i svoj talenat koristio da sa svojim ocem uveseljava turiste na ostrvu Kauai. Uporedo sa školom, ovaj dečak je voleo i da zapeva, pa se te sudbonosne 1986. godine obreo na jednom lokalnom takmičenju u pevanju – a la „Mikrofon je vaš” – koje se održavalo u prestonici ove savezne američke države, Honoluluu. Šesnaestogodišnji momak po imenu Glen Medeiros je na tom takmičenju trijumfovao, a ubrzo je zapao zaoko uredniku radio-stanice koja je sve to organizovala i koji uspeva da ga nagovori da pesmu sa kojom je pobedio i snimi, te da je i objavi za lokalnu muzičku izdavačku kuću. Kao što se kolege iz mnogih profesija poznaju i druže, to je bio slučaj i sa gospodinom koji je zamislio da mladog Medeirosa učini zvezdom i jednim njegovim kolegom iz Arizone, kojeg je prvopomenuti zamolio da posluša ploču koju su upravo izdali i mladog talentovanog pevača. Čovek iz Arizone je ploču odneo u Finiks i zavrteo je na svojoj radio-stanici. Pesma je do januara meseca 1987. godine već bila nacionalni hit, a do leta iste godine i planetarni. Ne bih želeo da ostanem nedorečen i neprecizan – pesma koja je ovog mladića vinula u planetarnu popularnost je – Nothing’s Gonna Change My Love for You! Već u februaru 1987. godine Medeiros dobija ozbiljniju ponudu američke izdavačke kuće Amherst, koja izdaje ovu pesmu kao singl na A-strani, dok se na B-strani našla instrumentalna verzija ove numere. Pesma je, logično, uvrštena i na njegov prvi studijski album, Glenn Medeiros, iz maja 1987. godine.

Novinari su se zapitali – zašto ovako mlad čovek peva ovako ozbiljnu pesmu? Zašto nema neki densflor hit, koji je više priličio njegovoj generaciji? Neki su nagađali da je muzički producent – isti onaj vlasnik radio-stanice o kom smo govorili – insistirao da Medeiros izvede baš ovu pesmu, što nije istina. Naime, Medeiros je u nekim kasnijim izjavama govorio da je Bensonova pesma bila upravo njegov izbor jer je veliki fan Džordža Bensona, ali i žanrova kao što su fank, soul, R&B i lagani pop. Na početku ovog teksta sam rekao da je pomalo paradoksalno da je jedna pesma bila tek obična popuna albuma za etabliranog muzičara sa preko dvadeset albuma iza sebe, a da je postala svetski hit za jednog maloletnog anonimnog pevača. Međutim, Bensonu se dogodila istovrsna stvar sa pesmom The Greatest Love of All, koju je kasnije prepevala Vitni Hjuston i koja je bila broj jedan na američkim top-listama, dok je za Bensona to bio jedan solidan hit. Međutim, diskrepanca između ove dve pesme je u tome što je Medeiros istu pesmu otpevao nakon nešto manje od dve godine od inicijalnog objavljivanja od strane Bensona, dok je Hjustonova otpevala svoju devet godina nakon Bensona. Takođe, sa potonjom pesmom Benson je imao uspeha, ali sa pesmom kojom se ovde bavimo – gotovo nikakav, nije čak bila ni singl u Sjedinjenim Američkim Državama, što – po mom skromnom mišljenju – predstavlja daleko veći uspeh za Medeirosa.

Hajde da iznesemo još neki čudan podatak. Medeiros se više ne bavi muzikom. Naime, nakon 2007. godine prestaje sa aktivnim bavljenjem muzičkim biznisom i počinje da se bavi onim za šta se školovao – obrazovnom administracijom i profesurom na jednom univerzitetu na Havajima, što, priznaćete, nije tipično za nekoga ko je u karijeri uspeo da otpeva jedan planetarni hit – jedan, ali vredan. Ipak, ljubav prema muzici postoji, a nalazi se i u imenima njegove dece – sin mu se zove Chord (akord na engleskom), a ćerka Lyric.

Što se tiče diskografskih i uspeha na top-listama, kao što sam napomenuo, originalna verzija pesme u izvođenju Džordža Bensona nije imala značajnijih uspeha. Sa druge strane, iako je Medeirosova verzija inicijalni uspeh stekla u SAD, u toj zemlji je dosegla četvrto mesto na US Billboard Adult Contemporary listi i dvanaesto mesto na US Billboard Hot 100 listi. Ali, vrhovi top-lista nisu izostali u drugim državama – Kanada, Francuska, Irska, Holandija, Španija i Ujedinjeno Kraljevstvo. Neobična je činjenica da je ova pesma u Evropi postala popularna tek 1988, godinu dana nakon objave u SAD, i u kojoj je doživela svoju pravu popularnost. O tome govore i diskografske brojke. U više od pola miliona primeraka ova pesma je prodata u Ujedinjenom Kraljevstvu i Francuskoj. Video-spot za ovu pesmu je snimljen na Havajima – i bio je na meti muzičke kritike, jer se Medeiros šeta i jaše konja po plaži sa znatno starijom ženom od sebe, što je kritika smatrala preozbiljnim imidžom za tako mladog pevača. Još malo brojki – na dan pisanja ovog teksta zvanični spot za ovu pesmu ima 49 000 000 pregleda na Jutjubu, dok je na striming platformi Spotifaj zabeleženo preko 83 000 000 pregleda. Primetno je da je Medeirosova verzija tokom godina dala „veštačko disanje” Bensonu i originalnoj verziji – bar kod novijih generacija koje barataju svime ovim – njegov video-spot ima nešto više od 7 000 000 pregleda (postoje i druge verzije sa više pregleda), ali na Spotifaju je velika razlika u korist Bensona – čak 131 000 000 pregleda.

I sad, zamislite sebe u nekoj osnovnoj ili srednjoj školi ili fakultetu, i da svaki dan viđate direktora ili profesora koji ima svetski hit i koji je bio muzička zvezda… Ja bih svakako imao šta da ga pitam na hodniku.

jun, 2023.

Leave a Reply

Your email address will not be published.