kadar iz filma "Trči, Lola, trči", izvor: IMDb

Kada sam shvatila da se sa junskim izdanjem našeg časopisa navršava dvadeset godina od premijere filma Trči, Lola, trči, pomislia sam da bi bio red da vas podsetim na deo rada Toma Tikvera – reditelja pomenutog filma. Ljubitelji ovog, sada već, kultnog ostvarenja sigurno moraju da sednu i da se zapitaju. Pričamo o dve decenije koje su prošle, a film kao da je snimljen baš danas. Ko bi rekao… Dobra vest je da Tikver još uvek snima, i to dobre filmove. Naime, on nas u Trči, Lola, trči uzbudljivo i suptilno vodi do zaključka da je ljubav, individualna ili masovna, nešto što prožima čitavo čovečanstvo. Na kraju krajeva, ljubav je ono što nas povezuje i što je ultimativna poenta.

Dakle, film koji je pokrenuo internaiconalnu rediteljsku karijeru Toma Tikvera jeste Trči, Lola, trči. Osnovne teme su – vreme, kao ograničenje i prepreka našim željama, i ljubav koja „može sve”. I jedno i drugo su smisao postojanja.

kadar iz filma "Trči, Lola, trči", izvor: IMDb

 Pratimo glavnu junakinju, Lolu, koja trči za životom kakav priželjkuje, kroz tri priče, koje kao osnovu imaju istu situaciju ali različite okolnosti. Siže je jednostavan: Lola ima dvadeset minuta da utiče na sudbinski tok i da spasi ljubav svog života. Prve dve priče se završavaju tragično. U jednoj strada njen momak, u drugoj ona. Zajedničko im je to što je njen cilj da ta stradanja spreči. Ovde se susrećemo sa fenomenom vremena koji je prednost koliko i prepreka. Tikver svojoj junakinji daje mogućnost da utiče na konačni ishod. Tokom prve dve deonice scenarija, koje su realnije i bliže vremenu u kom živimo, ona u tome ne uspeva. Zbog toga reditelj otvara i treću, gotovo nemoguću varijantu – Lola se trka sa vremenom zarad ljubavi, kocka se, po treći put se vraća na početak, utiče na sopstvenu priču i pobeđuje vreme.

Reditelj tu trku potcrtava i ubacivanjem segmenata video-igrice čiji je cilj da sve prepreke budu preskočene, da budu pređeni svi nivoi i da se na kraju, u zadatom vremenskom roku, dogodi pobeda.

Sve varijante u kojima Lola utiče na vremenski tok, a samim tim i na izmenu okolnosti, Tikver spretno koristi da bi nas uveo u Domino teoriju, u snažan psihološki efekat utemeljen na emocijama. Smirenje straha i panike su u Domino teoriji način da se izbegne negativan sled događaja. Mehanizam je podešen jednostavno ali veoma inteligentno – ako se jedna kopča promeni, menja se sve. Uključujući i ishod. Publika na taj način, zapravo, dobija tri filma koja su sasvim utemeljena u skladu sa odlukama glavne junakinje.

Ne mogu da izostavim još jedan zanimljiv segment ovog filma. Lola vrišti. Kada se nađe u situaciji na čiji pozitivan ishod ne može da utiče, ona vrišti toliko jako da sve oko nje puca. Ovim rešenjem dobijamo poruku da ukoliko nešto dovoljno jako želimo, jako do osećaja da sve oko nas može i da pukne ako treba, želje mogu i da se ostvare. Tikver je to sjajno zamislio. Zato i imamo više krajeva o Lolinom trčanju.

Ljubav. Ljubav koja može sve. Kao jedini smisao, kao sila koja nam daje sposobnost da utičemo na sopstvenu sreću, kao nekakva viša sila koja čini da se osećamo kao ljudi. Da ispunimo svoje želje. Da svojevoljno pobedimo i vreme i sudbinu.

Treba još reći da je muzika iz ovog filma segment koji će vas, pored svega, naterati da ga pogledate ponovo. Neće vam dosaditi ni radnja ni izbor muzike. Uživaćete sve i da niste pogledali celinu.

kadar iz filma "Parfem", izvor: IMDb

 U svom, nešto kasnijem, radu, Tom Tikver proširuje svoju ideju o pitanju individualne ili masovne ljubavi. Reč je o filmu Parfem: Priča o jednom ubici. Pitanje je sledeće – kako miriše život? Film je snimljen po romanu Patrika Suskinda u kojem pratimo život Žana Batista Grenulija. On je rođen na najsmrdljivijem mestu u Parizu – na ribljoj pijaci – i obdaren je talentom koji ga čini jedinstvenim. Krasi ga zastrašujuće superiorno čulo mirisa. Onog momenta kada oseti miris veličanstvene lepote, pod silnim naletom adrenalina, „igrom slučaja”, on postaje ubica. To ga goni da napravi parfem koji miriše kao esencija života, kao ljubav. A taj parfem košta. I pretvara ga u masovnog ubicu. I sve bi ostavilo utisak mračnog trilera da nema scene u kojoj glavni junak, prilikom pogubljenja, na maramicu pospe par kapi parfema ljubavi…

To je momenat u kom reditelj postavlja vrhunac ovog filma, omogućivši nam pogled u jedan život i svet sasvim drugačiji negoli ovaj oko nas. Masa upada u zanos. Sve postaje lepota, nežnost, sklad. Grenuli sada poseduje nepobedivu moć da upravlja ljubavlju čovečanstva. Ali on sam, koji ne poseduje sopstveni miris, shvata da jedino u njemu parfem nije uspeo probuditi osobu koja voli i koja može biti voljena, kao i svi ostali. Jer, čula dosežu veličanstvenu lepotu samo u ljubavi. U odsustvu ljubavi, čula nisu ništa do „nevidljivi putnici nepreglednih prostranstava”…

plakat za seriju "Osmo čulo", izvor: IMDb

 Na kraju, a sve u skladu sa sličnim temama, stižemo i do se serije koju je potpisao isti reditelj – Osmo čulo. Priča prati osam međusobnih stranaca. Svi dolaze iz različitih kultura i različitih delova sveta. I svi oni doživljavaju nešto što lično smatraju vizijama ili snovima. Za svakog od njih to su potpuno nove senzacije, i svako od njih raste, kako mentalno tako i emotivno, iako su  nesvesni svoje povezanosti sa ostalih sedmoro.

Koriste istu čulnu moć, sposobnosti i veštine, i polako počinju da se upoznaju. Progonjeni od strane onih koji takvu vrstu konekcije vide kao pretnju, zajedno pokušavaju da prežive i omoguće razvoj evolucije. Tom Tikver se i u ovoj seriji izuzetno interesuje za temu čula, i kako nas je i ranije naveo na razmišljanje o ljubavi koja opseda čovečanstvo, tako nas sada intrigira idejom da čitav svet zaista jeste čulno povezan, a da toga nije ni svestan.

Dakle, toplo vam preporučujem opus Toma Tikvera, prvenstveno zbog toga što je jedan od retkih koji i dalje postavljaju pitanja. Ona su duboka, prodiruća, osvešćuju. Osećate li ljude oko sebe? Služite li se zaista sopstvenim čulima? Vrištite li sve svoje želje? Trčite li za sopstvenim idealom života? Volite li? Ili ništa od gore navedenog?

piše: Ivana Pavićević Lazić

Leave a Reply

Your email address will not be published.