Sredina je 19. veka i ulice Londona nikada nisu bile bučnije, prljavije i sa više sveta. Negde na granici otmenog dela grada i onog manje poštenog, Dikens nalazi inspiracije za svoju priču o dečaku lopovu. Dečje bande, sitni kriminalci i užasno naličje velikog grada stapaju se sa maglom i kišom koja neumorno dobuje po visokim šeširima gospode i radničkim kapama ostalih. Jedan mladić, gologlav i golobrad, u ruci nosi očigledno ukraden šešir. Crni cilindar, obrubljen skupom svilom, u njegovim dečačkim rukama poziva na sumnju i ispitivanje. Međutim, prolaznici koji ga dovoljno dugo posmataju primećuju jos nešto neobično – od svih odela koja se mogu naći na ulici, bogatih i siromašnih, jedino kaput ovog mladića odoleva kiši. Korak po korak, kroz londonske barice i trotoare, mladić se penje na društvenoj lestvici i dolazi do napuštenog lokala u ulici Hajmarket. U izlogu će uskoro osvanuti tabla novootvorene krojačke radnje. Nekoliko decenija nakon toga, londonska gospoda tiskaće se pred ovim izlogom tražeći čuveni kaput jedinstvenog kroja. Jedan vek kasnije, ceo svet će biti okružen (uglavnom kopijama) čuvene karirane šare, poznate pod nazivom modne imperije – Barberi.
Tomas Barberi potiče iz prosečne britanske porodice 19. veka. Kao dečak postao je šegrt u krojačkoj radnji u kojoj se upoznao sa tehnikama i materijalima svog budućeg zanimanja. Svoju prvu radnju pod nazivom T. Burberry and Sons otvorio je 1856. godine, u Bejzinstouku, Hempšir. Tada je imao samo 21 godinu. Početkom sedamdestih godina 19. veka njegova krojačka delatnost već je prepoznata kao „imperija” sa posebnim fokusom na sportsku, i garderobu kreiranu za britanske vremenske (ne)uslove. U Londonu Barberi započinje biznis 1891. godine kada otvara prvu radnju u ulici Hajmarket (Haymarket) u kojoj se danas nalazi sedište korporacije.
Tomas Barberi izumitelj je gabardena (gabardine) – posebne vrste nepromočive tkanine koja „diše”. Tajna je bila učiniti predivo vodootpornim pre samog tkanja, što je Barberiju i pošlo za rukom i dovelo do neverovatnih rezultata. Ova vrsta tkanine nije bila samo nepromočiva već i izuzetno izdržljiva, zbog čega su je često koristile različite vojne jedinice. Patentirana je na tržištu 1888. godine.
Kaput koji je Barberi dizajnirao za oficire 1899. godine bio je preteča cuvenog trench coat-a, tj., kabanice. Tokom Prvog svetskog rata dizajniraće kapute pripadnika RAF-a (British Royal Flying Corps). Upravo je izgled njihovih uniformi postavio standard za kasniji razvitak trench coat-a, koji će nakon rata postati omiljen komad garderobe među civilima. Nazivan i „barberijevim kaputom”, kopiran je širom sveta, sve do danas.
Poznati Barberijev logo – vitez konjanik, ustanovljen je i registrovan tek 1901. godine. Gabarden, posebna vrsta tkanine, registrovana je kao njihov zaštitni znak 1909. godine nakon čega je kompanija Barberi postavila monopol nad dizajnom i proizvodnjom kaputa. Poznatija od samog logoa firme, čuvena Barberi karirana šara svoj uspon i ekspanziju doživela je tokom 60-ih godina 20. veka, postajući jedna od najpopularnijih šara modne industrije.
Tomas Barberi umro je 1926. godine u 91. godini života. Njegova krojačka i modna vizija podarila je svetu klasičan kroj kaputa, kojem se modna industrija vraća duže od jednog veka. Iz srca devetnaestovekovnog Londona, sve do današnjih crvenih tepiha, Barberijeva modna linija svedoči da moda nije rezervisana isključivo za lepši pol, već da su njene današnje temelje postavljali upravo džentlmeni 19. veka.
piše: MoonQueen