Mural, detalj, foto: Nevena Živković

piše: MoonQueen

Godinu počinjemo pričom o mladoj umetnici Neveni Živković, diplomiranoj slikarki primenjenog slikarstva čiji se talenat ne iscrpljuje u ovom mediju. Nevena se tokom svoje umetničke karijere oprobala u mnogim tehnikama – ulju, akrilu, pastelu, temperi, zgrafitu; radila je crteže markerom, stripove, kao i radove u digitalnim medijima. Pitali smo je na osnovu čega bira tehniku u kojoj će stvarati i rekla nam je da je u pitanju osećaj i trenutak. Tradicionalno slikanje bojom na platnu po njenom mišljenju zahteva puno energije i izvesnu dozu isključivanja iz spoljnog sveta, zahteva udubljivanje u unutrašnji osećaj i stvaralački zanos. Kada oseti da ju je slikarstvo iscrpelo, Nevena se okreće tehnikama zidnog slikarstva, zgrafitu i mozaiku koji sa druge strane traže više „plana i zanata”, a kada ima poruku vezanu za socijalnu ili političku tematiku koju želi da prenese drugima, radije koristi crtež. Ovakve poruke bi uvek radije iskazala stripom nego slikom, a san joj je da nekada naslika mural u javnom prostoru. Za sada u tehnici murala oprobala se u sopstvenoj sobi u kojoj je na jedan od zidova prenela skicu sa papira – pogled na dvorište kuće u kojoj je jednom prilikom letovala.

Krakov-Visla 1, foto: Nevena Živković

Nevena kaže da ju je svaka tehnika nečemu naučila: slikarstvo da se prepusti unutrašnjem osećaju, zidno slikarstvo da planira, a digitalno da bude organizovanija i preciznija. Smatra da je za savremenog umetnika neophodno da poznaje različite tehnike i zanate, da ne shvata sebe preozbiljno i da nikada ne prestane da uči.

Krakov, foto: Nevena Živković

Raznovrsnost tehnika prati i podjednaka raznovrsnost tema, a posebnu inspiraciju joj bude mesta koja posećuje i koja često skicira i slika. Među njima ističe se grad Krakov u kojem je, putem studentske razmene, imala prilike da provede nešto više vremena. Pejzaži i prizori ovog grada prošaranog tokom reke Visle pružaju nam priliku da Krakov sagledamo Neveninim očima i njenim umetničkim senzibilitetom.

Krakov – Visla 2, foto: Nevena Živković

Nevena voli da izlazi u prirodu i, slikajući je, uči lekcije o boji i formi, ali joj, osim prirode i pejzaža, veliku pažnju privlače socijalne teme – najpre životi i sudbine radnika, majstora ili prodavaca na pijaci. Tokom srednjoškolskih i ranih studentskih dana Nevena je sa prijateljima radila u iznajmljenog ateljeu u okviru zgrade BIGZ-a, pa će upravo ova lokacija ostaviti traga na njenom umetničkom stvaralaštvu. Tako je nastao poliptih rađen akrilom Portiri u BIGZ-u, koji, bez obzira na vremensku distancu, odaje utisak pravog soc-realističkog sagledavanja svakodnevice običnih ljudi. Nevena i sama kaže da su je poznanstva sa tim ljudima, majstorima, recepcionerima i električarima BIGZ-a, koji su joj uvek izlazili u pomoć i pomagali oko slikarskog materijala, davala osećaj putovanja kroz vreme i vraćanja u sedamdesete, koje se zaista mogu prepoznati na radovima ove tematike.

Portir u BIGZ-u, foto: Nevena Živković

Velika Nevenina ljubav su i sketch book-ovi, sveske ili blokovi ispunjeni crtežima različitih tema. Prvi sketch book nastao je tokom studijskog putovanja u Krakov i nosi zanimljiv naziv Virtuoz u doba sprskog preduzetništva.

Virtuoz u doba srpskog preduzetništva, foto: Nevena Živković

U poslednje vreme Nevena se okreće i digitalnim formama koje joj omogućavaju više brzih rešenja, veću moć manipulacije slikom i mogućnost da istu stvar sagleda na različite načine. Rad u digitalnim medijima donosi puno koristi i otvara nova vrata i nove mogućnosti, a kada ipak prevlada instinkt i kada je preplavi inspiracija, radije bira tradicionalne načine slikarstva koji dopuštaju spontanost i direktan kontakt sa delom. Nevena kaže da joj s vremena na vreme prija i da se posveti zidnom slikarstvu, na primer, mozaicima, čiji materijali i procesi stvaranja omogućavaju i neku vrstu fizičkog i manuelnog rada koji zahteva više planiranja, a često i timski rad. Timski rad je upravo ono što slikarima, po Neveninom mišljenju, često nedostaje, s obzirom na to da su većinu vremena zatvoreni u krug sopstvenih misli i prostor svoje radne sobe, ateljea ili štafelaja, zaboravljajući ponekad da sudeluju u svetu koji ih okružuje.

Podzemlje, digitalna slika, foto: Nevena Živković

Na kraju smo pitali Nevenu kakva je sudbina mladih likovnih umetnika kod nas i dobili veoma bajkovit savet koji mogu primeniti svi, bez obzira na struku i zanimanje. „Kao treći, najmlađi sin u bajci, treba krenuti na put, putovati, upoznavati ljude, raditi što više i držati se zajedno”, posavetovala nas je Nevena i mi planiramo da je poslušamo.

januar, 2021.

Leave a Reply

Your email address will not be published.