foto: Wikimedia

U periodu sedamdesetih godina prošlog veka dešava se veliki preokret u elektronskoj umetničkoj muzici podstaknut razvojem tehnologije, elektronskih instrumenata, te novim mogućnostima snimanja i manipulisanja zvukom. Isto tako, sedamdesete jesu bitne godine za procvat popularne muzike i pojavu novih žanrova poput disko muzike, new wave-a, sint-popa. Značajno mesto  u popularnoj muzici sedamdesetih godina imao je i krautrok – žanr nastao u Nemačkoj kao svojevrsna reakcija na dominantnost britanskog i američkog popa. Sudeći po složenosti, slojevitosti i raznolikosti krautorok zvuka, čini se da je nemačka ozbiljnost i težnja ka stvaranju sasvim novog i unikatnog muzičkog jezika bila ideja vodilja i u stvaranju novog, popularnog  muzičkog žanra.

Krautrok ili kosmički rok kako se još naziva, spada u žanr eksperimentalnog roka i prevashodno je vezan za Nemačku i gradove poput Minhena, Diseldorfa i Kelna odakle i potiču najveća imena i bendovi krautroka poput grupe Can, Faust, Kraftwerk, Amon Düül II . Iako je i u okviru bendova determinisanih kao krautrok moguće uočiti razlike u samom činu stvaranja muzike, postoje opšta mesta u muzici okarakterisanoj kao krautrok te je njih moguće posmatrati kao žanrovski najbitnije odlike.

foto: Wikimedia

Tako, kao jedna od karakteristika krautork zvuka jeste najpre kombinacija, tj. eksperimentisanje sa nekim od obeležja drugih žanrova popularne muzike poput džeza, roka ili popa. Lideri krautroka, grupa Can, barataju sa elementima beat  muzike gde je permanentno ponavljanje istog ritmičkog obrasca jedna od prepoznatljivih tehnika u stvaranju posebne, reklo bi se, kosmičke atmosfere iz koje izranjaju jednostavne, minimalistički organizovane teme čiji je cilj da svojom konstantnošću i malim izmenama deluju hipnotišuće na publiku. S druge strane, bend Faust hipnotišući zvuk ostvaruje kroz ponavljanje jednog ili dva akorda ili rifa u veoma glasnoj dinamici.  Interesantno je da muzika sastava Can obiluje mnoštvom drugih muzika poput afričke, grčke, škotske. Improvizacija i neprestano razvijanje muzičkog toka jeste jedan poseban vid muziciranja kada su posredi krautrok sastavi. Ako uzmemo u obzir stav teoretičara Alana Mura da je rok muzika sa sobom donela promenu u načinu tumačenja zapisanog muzičkog materijala (u smislu da je notni zapis, ako ga ima, nastao naknadno, nakon već odsvirane muzike), jasno je da je improvizacija i zajedničko muziciranje članova krautork bendova bila prvi korak ka stvaranju muzike koja bi se, najčešće, uz minimalne produkcijske intervencije, kasnije našla na nosačima zvuka. Zanimljivo je da je pesma Yoo Doo Right nastala kao produkt dvanaestočasovne improvizacije, da bi se potom, uz minimalne produkcijske intervencije našla na debitantnom albumu pod nazivom Monster Movie.

 

Upliv elemenata umetničke muzike takođe je evidentan u krautroku. Otprilike u isto vreme kada deluju bendovi poput Can-a, Faust-a, Amon Düül-a II, u Darmštatu Karlhajnc Štokhauzen radi na projektima Hymnen i Mixtur gde kombinuje elektronsku i konkretnu muziku (Musique concrète). Indikativno je da je Dejvid Džonson, kasnije član Can-a učestvovao u realizaciji pomenutih dela Štokhauzena. Čini se da je kroz ovu saradnju uticaj Štokhauzena na celokupni krautrok pokret dobio na značaju.

Iako danas krautrok nije preterano popularan, kroz ekspanziju žanrova elektronske muzike poput hausa,  tehna, transa, hip hopa, dab stepa klica tada novog zvuka pretvorila se u muzički pokret koji se neprestano razvija.

piše: Dunja Savić

Leave a Reply

Your email address will not be published.