foto: Tijana Jovanović

piše: Tijana Jovanović

Fenomen murala razvio se u Meksiku tokom dvadesetih godina 20. veka. Murali su služili kao vid komunikacije i izražavanja emocija. Mogu se nazvati modernim freskama koje su proizvod ulične umetnosti i najčešće predstavljaju svakodnevnu anegdotu, političku propagandu, osećanja ili poruku društva i umetnika. Murali treba da podstreknu na razmišljanje, da izazovu emocije i aktiviraju interakciju među posmatračima. To su instrumenti društvene i političke komunikacije, prožeti kroz urbanu sredinu. 

foto: Tijana Jovanović

Muralizam se na Sardiniji javio kasnih šezdesetih godina 20. veka sa idejom da selo postane muzej na otvorenom, gde svako može da doprinese svojim radom i ispolji svoje ideje. Ko god je mogao da pronađe prostor za rad imao je šansu da stvara, izrazi svoje mišljenje kroz crtež i sopstvenim radom inspiriše sugrađane na kritičko mišljenje i promene.

foto: Tijana Jovanović

Jedan od poznatih gradova na Sardiniji gde su mnoge fasade kuća i zgrada iscrtane muralima jeste Orgosolo. Muralizam se u Orgosolu proširio od 1975. godine zahvaljujući nastavniku istorije umetnosti Frančesku Del Kazinu (it. Francesco Del Casino) koji je interpretirao muralizam kao ideološki čin otpora i protest protiv represije države. Danas, šetajući ulicama Orgosola, zapažamo kuće i zgrade iscrtane raznovrsnim istorijskim i aktuelnim socio-kulturološkim temama, koje svojim postojanjem i dalje podstiču na razmišljanje, kreativnost i maštu posetilaca.

foto: Tijana Jovanović

Pored Orgosola, veliki je broj gradova na Sardiniji u kojima se umetnost murala razvila. Tu su, na primer: Vilamar (it. Villamar), San Sperate (it. San Sperate) i Serenti (it. Serrenti).


septembar, 2024. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.