izvor: https://www.billboard.com/

piše: Pavle R. Srdić

S obzirom na moju profesiju, ali i ljubav prema muzici, odabrao sam ovu priču. Dakle, centar ove priče neće biti sama pesma niti njena geneza, već posledica koju je ona proizvela, tačnije jedan sudski postupak. Iskrenog sam mišljenja da bi ova pesma ostala jedna od mnogih u lagumima istorije popularne muzike da nije došla do suda, u jednom neprijatnom postupku za bend, koji ju je kasnije obradio, i njenog pevača. Međutim, umesto tiražima, „večni pomen” je zaslužila na ovaj, dakle, drugi način.

Better by You, Better than Me je, inicijalno, pesma engleske hard-rok grupe Spooky Tooth sa njihovog albuma Spooky Two iz 1969. godine. Pisac teksta i muzike je frontmen grupe, Geri Rajt. Pesma nije imala veću popularnost, kao ni ova američka grupa koja se ubrzo ugasila, a u budućnosti se okupljala više puta na vrlo kratke vremenske periode. No, godina je 1978, kultna britanska hevi metal grupa Judas Priest snima svoj četvrti studijski album pod nazivom Stained Class i imaju izvesnih kreativnih problema. Naime, izdavač CBS Records je od benda tražio da se na album uvrsti jedna komercijalnija pesma, sa laganijim zvukom i tematikom, a u svrhu bolje prodaje same ploče među širom publikom. Međutim, inspiracije ni na vidiku, s obzirom na to da je bend album obojio vrlo teškim i tamnim zvukom i pesmama sa opskurnim temama. Pomoć je stigla u vidu producenta Džejmsa Gatrija, koji je predstavio svoje viđenje obrade ove pesme. Bendu se svideo Gatrijev pristup, pa će pesma biti obrađena i uvrštena na album, a zahvaljujući tome, on će biti angažovan kao producent narednog studijskog albuma Priesta.

izvor: https://www.revolvermag.com/

Koban i preloman događaj u pogledu ove kompozicije i dalje priče oko nje dogodio se 1985. godine u gradu Renou, u saveznoj državi Nevadi, kada su dva mladića, Rej Belnap i Džejms Vens, nakon ozbiljne intoksikacije alkoholom i drogama, odlučili da oduzmu sebi živote sačmarom. Belnap je sačmaru stavio ispod brade i opalio, što je prouzrokovalo momentalnu smrt, dok je Vens, zbog postojanja krvi njegovog druga na pušci, pa usled toga i klizavosti, promašio sve vitalne delove glave, nanevši sebi teške telesne povrede. Grubo rečeno, razneo je svoje lice. No, ovo i dalje ne ukazuje na vezu Judas Priesta sa ovim događajem. Četiri meseca nakon pokušanog samoubistva, osakaćen Vens će napisati svojoj majci pismo u kojem će navesti da je uzrok onoga što mu se desilo alkohol i hevi metal muzika, citiram, kakva je Judas Priest. Vensova majka nije štedela vremena da angažuje advokate kojima je zadatak bio da izgrade slučaj u kojem će bend pozvati na odgovornost za ono što se dogodilo njenom sinu. Podnela je tužbu za naknadu nematerijalne štete i, pored benda, tužila je i izdavačku kuću, optužujući je kao zaštitnika muzičara koji propagiraju ovakav materijal. Visinu tužbenog zahteva je postavila na 6 200 000 dolara, što bi danas bilo nešto malo više od 12 000 000 dolara. Naime, da bi dobila ovaj spor, tužilačka strana je imala teret dokazivanja činjenice da su stihovi pesme imali subliminalni – podsvesni – uticaj na Belnapa i Vensa, te da su usled tih podsvesnih poruka, koje su navodno postojale u pesmi, oni posegnuli za oružjem u cilju da sebi, zbog tih stihova, oduzmu život. Složićete se, težak zadatak. U cilju toga, angažovani su i stručnjaci na polju psihologije podsvesti – možda grešim u nazivu – ali će se nešto kasnije ispostaviti da su dali vrlo uopštene stavove, koji su okarakterisani kao amaterski i blamantni. Međutim, tužioci u ovom slučaju su se latili fraze „Do it!”iz ove pesme i svoj zahtev su gradili oko činjenice da je izraz „Do it!”(„Uradi to!”) pozivao slušaoce da izvrše neko zlo – u ovom slučaju, samoubistvo.

izvor: https://www.revolvermag.com/

Međutim, odbrana je takođe angažovala svoje stručnjake. Iako su u odgovoru na tužbu i na pripremnom ročištu istakli svoje argumente protiv tužbe, te da je sam spor bespredmetan i da ne postoje nikakve subliminalne poruke, pozivajući se na prvi amandman američkog Ustava i proklamovanu slobodu izražavanja, sud je odlučio da po tužbi raspravlja i zakazao glavnu raspravu. Na samoj raspravi, nažalost, nije bilo oštećenog. Džejms Vens, koji je u ovom slučaju došao u situaciju da svedoči protiv svog omiljenog benda, preminuo je dve godine ranije od posledica predoziranja metadonom (godina je 1990, Vens je preminuo 1988, prim. aut.). Ova činjenica nije išla na ruku tužilačkoj strani. Tokom samog postupka dešavale su se čudne stvari, i da – pogađate, usled velikog publiciteta. Rob Halford, pevač grupe Judas Priest, u sudnici je davao kratke intervjue i autograme, a kada je saslušavan pred sudom, morao je i da otpeva neke delove pesme u cilju pobijanja navoda tužbe. Tužioci su, u svojim izlaganjima, metaforično koristili fraze iz pesama Judas Priest­a, za šta je Halford rekao da su to subliminalne poruke, štaviše, metafore, o onome šta će tužioci učiniti od tuženih u postupku. U toku postupka izvođen je i stereotipni, famozni dokaz preslušavanja snimka unazad, sve u cilju dokazivanja ikakvog audio-zapisa sa subliminalnom porukom. Međutim, na ovako ozbiljnom suđenju, preslušavanjem traka unazad čule su se neke smešne stvari poput: „I asked for peppermint”(„Pitao sam za pepermint bombonu”) ili „Help me keep a job”(„Pomozi mi da zadržim posao”). Međutim, odbrana je dokaz tužioca pretvorila u svoje oružje. Istakli su u oceni ovog dokaza da je preslušavanjem traka u normalnom smeru ili unazad, psihičkim sekvenciranjem moguće umisliti da je rečeno nešto sasvim drugo, te da slušalac, na kraju krajeva, može sam dati smisao bilo kojem zvuku iz kompozicije, imao on smisla ili ne.

Nakon mučnog, na momente komičnog, ali svakako napetog i medijski propraćenog suđenja, sudija je presudio u korist Judas Priesta i izdavačke kuće CBS Records, obrazlažući svoju odluku da tužilac u postupku nije uspeo da dokaže uzročno-posledičnu povezanost stihova pesme Better by You, Better than Me i motiva za samoubistvo Reja Belnapa i pokušaja samoubistva Džejmsa Vensa; štaviše, nije uspeo da dokaže bilo kakav podsvesni značaj i uticaj stihova na ova lica, niti samostalno niti u vezi sa ostalim stihovima pesme i celog albuma uopšte. Sud je činjenicu samoubistva i pokušaja samoubistva pripisao psihosocijalnom i zdravstvenom stanju Belnapa i Vensa, karakterišući ih kao nestabilne, zavisne osobe sa istorijom nasilničkog ponašanja. No, i pored odbijajuće presude u pogledu ovog zahteva, sud je utvrdio da su izvesne podsvesne poruke ipak postojale, iako su se one svodile na efekte u pesmama poput zvuka lanca ili sečiva ili neke sitne zvučne anomalije, ali, ističem, bez uticaja na odluku u ovoj pravnoj stvari. Grupa je sama snosila svoje sudske troškove, a izdavačka kuća je obavezana da plati deo troškova tužilačkoj strani usled nedostavljanja master snimaka iz svoje arhive radi korišćenja u dokaznom postupku.

Grupa je mogla da odahne, jer je uspela da sačuva svoj ugled i dokaže da nije odgovorna za ove nesrećne slučajeve. Takođe, oko ovog slučaja izgrađen je značajan pravni presedan. Radi pojašnjenja, pravo anglosaksonskih zemalja se bazira i na presedanu, sudskoj odluci u, do tada, jedinstvenom, tj. novom pravnom slučaju čije se obrazloženje uzima za primer i uzima u obzir prilikom odlučivanja u istim, istovrsnim ili sličnim slučajevima. Za razliku od kontinentalnog pravnog sistema, kojem pripada i naša zemlja, sudska praksa u zemljama anglosaksonskog prava, gde spada SAD, jeste formalni – zvanični – izvor prava, te je sud obavezan nekom prethodnom sudskom odlukom – presedanom – da u identičnoj pravnoj stvari o kojoj se raspravlja donese istu odluku kao i sud koji je odlučivao u slučaju – presedanu. Dakle, jednako odlučivanje u jednakim slučajevima, što pogoduje većoj pravnoj sigurnosti i izvesnosti. U našem pravnom sistemu to nije slučaj, barem ne formalno. No, više o tome na drugom mestu. Da nastavimo, ovaj slučaj će imati karakter presedana u slučajevima vođenim protiv britanskog hevi metal pevača Ozija Ozborna (McCollum Family vs. John Michael Osbourne) i protiv američke treš metal grupe Slayer (Pahler Family vs. Slayer) u kojima će, po osnovu ove presude, biti utvrđeno nepostojanje odgovornosti ovih umetnika za dela koja su se dogodila, navodno, pod uticajem njihovih pesama.

Kada vam sledeći put neko kaže da hevi metal tera ljude da počine bilo kakav zločin, vi im poturite ovaj tekst pod nos.

mart, 2021.

Leave a Reply

Your email address will not be published.