Tržnica oko luke Bridžtaun uvek je puna ljudi. Mogu se čuti najrazličitiji jezici, narečja, dijalekti, koji se tiskaju i prepliću nudeći i birajući robu pristiglu iz celog sveta. Kada u luku pristane brod čiju zastavu poznaju, žene se na trenutak zaustavljaju i podižu poglede u mrtvoj tišini. Da li se vratio onaj kojeg su čekale, jedino je važno u tom trenutku. Kako bi osigurale njegov povratak devojke su poklanjale svojim voljenima osmougaone kutijice od drveta i stakla. Bile su ispunjene egzotičnim školjkama jarkih boja, poređanim tako da čine određenu šaru ili sliku. Otvarale su se kao medaljoni – sa jedne strane – ruža vetrova, da umilostivi bogove mora i da se ljubavnik vrati neozleđen, sa druge – srce – da ne zaboravi onu koja ga čeka i da ostane veran. I ako to nije dovoljno, na poleđini je uglavnom bilo gravirano ime ostrva sa kojeg je potekla ova ljubavna amajlija – Barbados.

Legenda kaže da su male osmougaone kutije sa školjkama pravile najlepše žene Barbadosa koje su u lov na njih išle samo sa vencem cveća u kosi. Nazvale su ih Mornarski Valentin, spajajući drevna verovanja i magiju ostrva sa religijom novih stanovnika. Sveti Valentin, 14. februar ili Dan zaljubljenih, već je krajem 18. veka počeo masovno da se proslavlja širom anglosaksonskog govornog područja. Tokom 19. veka praznik će dobijati na sve većoj popularnosti pa će prodavci širom sveta naći način da na njemu i zarade. U Engleskoj su štampane knjižice sa notama i tekstovima koje su mladići bez talenta ili sluha mogli da spoje i svojoj dragoj za Svetog Valentina poklone polu-originalnu pesmu. Prodaja čestitiki sa ljubavnim motivima tokom veka je rasla toliko da je nakon reforme pošte 1840. godine 14. februara širom Velike Britanije procirkulisalo 400 000 ljubavnih čestitki i pisama. Ipak, poseban značaj imale su ljubavne amajlije među kojima je primat preuzeo Mornarski Valentin. Proizvodnja i prodaja ovih amajlija može se pratiti od 30-ih do 90-ih godina 19. veka i njihov nastanak vezan je za ostrvo Barbados i luku Bridžtaun.

Mornarski Valentin iz 19. veka, foto:

Najranije atribuisana amajlija ovog tipa potiče iz 1829. godine, a njen tvorac je Džejms Kreg. Nekoliko decenija kasnije, u ulici Mekgregor, B. H. Belgrejv otvoriće najpoznatiju prodavnicu specijalizovanu za njihovu proizvodnju. Krajem veka posao će preuzeti njegov brat Džordž Gordon koji joj je dao simbolično ime – New curiosity shop (Nova prodavnica kurioziteta). Prodavnica će raditi do 1925. godine. Dugo se mislilo da su njeni vlasnici bili Englezi, ali su novija istraživanja pokazala da je u pitanju stara porodica sa ostrva. Među sačuvanim materijalom pronađeni su komadići novina sa Barbadosa u koje su školjke bile odlagane a kutijice umotavane da se ne bi pohabale.

Mornarski Valentin iz 19. veka, foto: Wikipedia

Iako su najpoznatiju prodavnicu ljubavnih amajlija vodili muškarci, njihova izrada bila je vezana za magiju i paganska verovanja, i stoga sveta i tabuisana stvar. Kao takva pripadala je isključivo ženama koje su se bolje razumele u ljubav, vradžbine, ali i školjke. Mornarski Valentin bio je uspešan način da lokalno stanovništvo ove prometne luke zaradi, ali i da se ženska populacija oproba i usavrši u umetničkom i kreativnom radu. Koliko je bio uspešan kao amajlija, to ne znamo, mada veliki broj sačuvanih kutijica svedoči da se u njihovu moć zaista verovalo.

piše : MoonQueen

Leave a Reply

Your email address will not be published.