Foto: Sanja Gligorić

piše: Sanja Gligorić

O svom romanu Normalni ljudi, objavljenom 2018. godine, Sali Runi izjavila je sledeće: „U njemu se prikazuju razlike koje se uočavaju između toga kakvi su likovi u biti, i toga kakvim se predstavljaju drugima”. Ovaj vid tumačenja može umnogome pospešiti recepciju dela koje teži da pronikne u srž odnosa između Konela i Merijen, ali mu taj podvig neprestano izmiče, čime se potvrđuje kompleksnost koja prati uspostavljanje romantičnih, ali i prijateljskih odnosa, između dvoje ljudi.

Runi smešta roman nakon talasa svetske ekonomske krize, koji je pogodio Irsku 2008. godine. Najpre pratimo odrastanje Konela i Merijen u istom gradiću u Irskoj, gde se i upoznaju. Konelova majka je rano zatrudnela i nije imala priliku da se obrazuje, te je zaposlena u kući u kojoj Merijen živi sa majkom i bratom. Konel i Merijen takođe pohađaju istu srednju školu, a upravo u tom mestu u romanu nam se na trenutak čini da Runi preti opasnost da nam ponudi poduhvat koji smo videli isuviše puta u neuspelim delima, puki opis života stereotipnih likova, bez ikakvog razvoja: Konela kao uspešnog i popularnog sportiste, i Merijen kao povučene, od društva odbačene devojke, koju karakterišu izvanredna postignuća u školi. Međutim, kako roman odmiče, shvatamo da se to neće dogoditi, i da ništa nije onako kako na prvi pogled izgleda, što takođe jeste veoma važna tehnika u ovom romanu. Oba lika krasi lepeza pozicija koje zauzimaju, kako sami sa sobom, tako i u odnosima koje grade sa drugim likovima. Te tako saznajemo i turobnu porodičnu priču koja je oblikovala mnoge segmente Merijenine ličnosti, kao i plejadu istančanih osećanja i misli koje ih karakterišu kroz život.

Njihov ljubavni odnos u tajnosti otpočinje u srednjoj školi jer je Konel zabrinut za svoju reputaciju u sredini koja ih okružuje, a u čiji površni sistem vrednosti Merijen ne uspeva, ali i svesno odbija, da se uklopi. U isti mah postajemo svesni i klasnih razlika koje veoma nesvesno formiraju barijere u umovima likova. Sali Runi se izjašnjava kao marksista, ali je isto tako u mnogo navrata istakla da nikada ne bi na silu svoje likove smeštala u situacije koje za njih nisu prirodne u datom delu, te se uspeh upravo locira u istančanom spisateljskom senzibilitetu i uspelim detaljima kojima nam Runi prikazuje izvesne nelagodnosti između hladne, ali dobrostojeće porodice u kojoj odrasta Merijen, i doma koji je ispunjen ljubavlju, ali nije u toj meri finansijski osiguran, u kome odrasta Konel, a najzad i načina na koji oba lika gledaju na postojeće razlike između njihovih svetova.

Foto: Sanja Gligorić

Nakon što niz situacija dovede do njihovog raskida, Merijen prekida kontakt sa Konelom, ali se oboje upisuju na Triniti koledž u Dablinu, gde se ponovo i sreću nakon izvesnog vremena. Sada su se uloge zamenile – Merijen se, kao finansijski dobrostojeća pripadnica društva, u potpunosti uklopila u društvene okvire koje diktira ova faza života, dok Konel gotovo da nema prijatelja u Dablinu, pored cimera, koji mu izdaje sobu. Pošto mora da se izdržava dok studira, on takođe i radi, za razliku od Merijen. Primetno je i da sada Konel taj koji kao da svesno izmiče okvirima koje pred njega postavlja Triniti, baš kao što je Merijen to činila u srednjoj školi. Čak i nakon što ponovo postane deo njenog života, možemo primetiti da Konel ne pridaje mnogo značaja, pa čak i ne razume, mnoge verbalne izlete, kojima su skloni njeni prijatelji, takođe finansijski dobro pozicionirani, kao i ona. Uprkos drugačijem okruženju, sličan način razmišljanja i zajednički pogled na svet niti su koje ih neprekidno povezuju kroz život, čak i u mnogim situacijama kada se ne ponesu onako kako druga osoba zaslužuje, ili iznevere očekivanja drugog.

Može se tvrditi da najveći uspeh ovog dela leži u širokom opsegu tema kojima Runi uspešno balansira na samo nešto više od par stotina strana, te se suočavamo sa pitanjima poput nasilja u porodici, depresije koja nastaje nakon što neko ko nam je bio blizak počini samoubistvo, kao i na prvi pogled neprimetnih posledica stanja kojima smo izloženi kroz život, a koja oblikuju nebrojene dimenzije u našoj svesti, kao i način na koji se nosimo sa određenim situacijama.

Delo Normalni ljudi nastalo je u tradiciji savremenih romana koji teže da preispitaju mnoge teme o kojima se otvoreno ne govori, ali su zasigurno primetne u mnogim obrascima ponašanja koji karakterišu živote mladih u 21. veku. Čitanje ovog značajnog romana neće pružiti konačne odgovore, a dobra književnost nikada i ne teži tom neostvarivom cilju; otvoriće plejadu pitanja na koja svako za sebe mora pronaći odgovor u životu.

jun 2020.

Leave a Reply

Your email address will not be published.