ilustracija: Iva Jovanović

Bi-Bi-Si je još davne 1942. godine premijerno emitovao sada već legendarni radio program pod nazivom Desert Island Discs (Muzika za pusto ostrvo), u kome gost emisije ima jedinstvenu priliku da izabere nekoliko pesama, knjigu i predmet od značaja koje bi poneo sa sobom na pusto ostrvo. Sama ideja nasukanosti i izolacije, propraćena primamljivom ponudom da unutar mora informacija kojima nas svakodnevno bombarduju odaberemo šaku čarobnih pojedinosti, i više nego mami naše savremeno doba gladno kvalitetnog sadržaja. Ni Hornbijev protagonista Rob Fleming ne može da odoli egzotičnoj ideji dislocinarosti, te u želji da prenebegne svakodnevicu ušuškane prodavnice ploča koju drži u Londonu (koja ponekad posluje uspešno, a često baš i ne) svaki slobodan trenutak na radnom mestu provodi u osmišljavanju muzičke plejliste za pusto ostrvo, pri čemu sa kolegama razmenjuje mnoge stavove po pitanju muzičke estetike i uopšteno poznavanja muzičkog stvaralaštva. 

Hornbi maestralno kreira roman High Fidelity u kome uz primese humora oslikava duh savremenog doba, našu, ponekad, preteranu opterećenost pronalaskom pravog partnera, dok u isti mah nismo spremni da se tom partneru u potpunosti obavežemo, već činimo sve da negde pogrešimo, čak i onda kada to svesno najmanje želimo. A onda kada zabrljamo, nekako se prirodno setimo svih onih bivših koji kao da lebde u pozadinskim kuloarima svesti, sve dok potpuno nenadano ne isplivaju na površinu. Naše prošle ljubavi sada su izmeštene i teku u drugačijim strujama života, najčešće daleko od nas, ali to ih ne sprečava da zagolicaju naš um i često pred očima imamo iskrivljenu sliku odnosa i pamtimo samo lepe dane. Tada se, naravno, odmah zapitamo, zbog čega smo uopšte raskinuli? U čemu smo pogrešili i šta to nastavljamo da činimo pogrešno te ne uspevamo da dosegnemo istančanost iskrenog odnosa? Nakon što Robova veza sa Laurom postane izvitoperena slika nekadašnjeg sjaja, on biva nagnan da preispita pet najznačajnijih raskida svog života ne bi li shvatio u čemu greši i šta treba da učini da bi sredio vlastiti život. Nakon plejade neuspešnih pokušaja da se prošlost ponovo poseti, Rob postaje svestan činjenice da su svi odrasli, nastavili dalje i izgradili živote, a to su uspeli tako što su aktivno učestvovali u njima, umesto da budu samo nemi posmatrači. Robova inertnost se tom realizacijom menja i on uspeva da izgladi odnos sa Laurom.

ilustracija: Iva Jovanović

Iako na trenutke može zazvučati kao puka ljubavna priča, High Fidelity je toliko više od romana o ljubavi što se ogleda u samom formiranju tela teksta čiji skelet predstavlja muzika – dobra, vanvremenska muzika, pozadinska priča naših života, ali i osnova mnogih blistavih trenutaka za pamćenje. U pitanju je jedan od onih romana gde se nećete mnogo proslaviti ukoliko pokušate da verbalizujete sve čari koje skriva, već ga treba pročitati, a zatim ga čitati iznova i iznova sve dok se ne spozna njegova vlastita high fidelity, odnosno poetika vernosti koju poseduje onda kada pokuša da oslika muziku naše svakodnevice, i u tom poduhvatu i uspe.

piše: Sanja Gligorić

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.