piše: Ana Samardžić

Rubrika Detalj za kraj svaki put donosi neko drugo umetničko delo, tako da se ime autora i naziv dela ne pominju nigde u tekstu. Ideja je da na osnovu jednog detalja kompozicije sami saznate o kom delu i umetniku je reč i da svoje odgovore podelite sa nama u komentarima na tekst na sajtu ili društvenim mrežama, a u svakom sledećem broju, biće otkriveno rešenje prethodnog zadatka.

Napomena: U cilju da vaša potraga bude zanimljivija, u tekstovima će se reč umetnik odnositi i na umetnice i na umetnike, a biće reči o stranim i domaćim autorima iz svih umetničkih epoha, kao i savremene umetnosti. Period nastanka umetničkog dela biće naznačen, a kao pomoć, savet je da što više obratite pažnju na detalje koji se nalaze i oko uveličanog predstavljenog motiva.

Važno: Autori i izvori fotografija korišćenih u tekstovima biće objavljeni u svakom narednom broju kako čitaoci ne bi odmah otkrili o čemu je reč.

U umetnosti krajem 19. veka insistiralo se na stereotipnoj slici žene koja je bila predstavljana u vidu krajnosti – gotovo nedostižnog, božanskog dobra ili pogubnog zla. Simbolizam je posebno negovao predstave fatalnih lepotica poreklom iz klasične antičke mitologije ili biblijske tradicije, u koje su učitavani svi strahovi i frustracije onovremenog društva. Te opasne i neretko smrtonosne junakinje inspirisale su i umetnike klasičnog obrazovanja koji su stvarali u duhu akademističkog realizma.

Ovu sliku je 1892. godine naslikao izuzetno produktivan i nagrađivan francuski umetnik, a na njoj je predstavljena jedna biblijska žena čuvena po tome što je iskoristila svoju lepotu i šarm kako bi uništila asirskog generala, odrubivši mu glavu i tako spasila Izrael od ugnjetavanja. Na ovom detalju slike vidimo samo njenu belu put, dugu crnu kosu i delove istočnjačke odeće. No, vidimo i da u desnoj ruci, prekrivenoj narukvicama i prstenjem, ova lepotica drži mač. Ova starozavetna scena obično se predstavlja kao događaj u koji je, pored ključne akterke, uključen i pomenuti vojni general, te najčešće po tome i nosi ime, ali ponekad se, kao i ovde, biblijska junakinja prikazuje samostalno. Poznate slike sa ovom temom naslikali su Artemizija Đentileski, Karavađo, Klimt i drugi umetnici kroz istoriju. Ovaj slikar ju je naslikao u periodu kada se, nakon duge karijere slikanja istorijskih kompozicija shodno akademističkim normama, posvetio isključivo ljudskoj figuri, prvenstveno ženskoj (između ostalog i zbog privatnih razloga), te je između 1855. i 1898. godine izložio čak sedamdeset i dva portreta na Salonu u Parizu. Da li znate o kom umetniku i o kojoj slici je reč?

Rešenje prethodnog broja: Franc Ksaver Vinterhalter, Kraljevska porodica 1846, 1846, Kraljevska kolekcija

foto: Wikimedia

jul, 2022.

Leave a Reply

Your email address will not be published.