U Kući legata u Beogradu (Knez Mihailova 46) je od 12. januara do 12. marta 2018. godine otvorena izložba pod nazivom Američki pop-art u saradnji sa milanskom galerijom sa predstavništvom u Ljubljani – Viskonti (Visconti Fine Art). Čak i onima koji nisu veliki ljubitelji ili poznavaoci umetnosti, prva asocijacija na pop-art je verovatno čuvena serija raznobojnih grafika sa licem Merilin Monro Endija Vorhola, od kojih je jedna izabrana kao identitetska slika ove izložbe. Vorhol je bio poznat i po predstavama svakodnevnih predmeta u njegovoj umetnosti, te su tako konzerve Kembel supe (Campbell’s Soup Cans), od kojih jednu grafiku sa ovim motivom možete videti na izložbi, postale njegov zaštitni znak.

Upravo je ta svakodnevnica bila ono što je umetnike pop-arta (pop skraćeno od popularno, koje vodi poreklo od populus, latinske reči za narod) inspirisalo na stvaranje umetnosti koja je bila suprotnost dotadašnjoj tradicionalnoj i, kako su pojedini smatrali, elitističnoj umetnosti. Kao umetnost koja je bila dostupna masi, sa često ironičnim prizvukom i elementima kiča, pop-art je nastao u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Američkim Državama pedesetih godina 20. veka, a trajao je i tokom šezdesetih. Svoje prethodnike ovaj pravac je imao u dadi i redimejdu (ready made) i stvaralaštvu umetnika poput Marsela Dišana i Men Reja, a hronološki se nastavlja na američki apstraktni ekspresionizam i može se reći da označava kraj moderne i početak postmoderne umetnosti.

Pored Vorholovih, na izložbi imate priliku da vidite i grafike ostalih predstavnika ovog pravca: Roja Lihtenštajna, Toma Veselmana, Roberta Raušenberga, Džona Čemberlena i Džejmsa Rozenkvista – umetnike koje odlikuje eksperimentisanje sa različitim medijima. Već na ulazu sačekaće vas plakati sa njihovim fotografijama i citatima koje u dobroj meri određuju njihovu umetnost. Dok je Vorhol prepoznatljiv po popularnim ličnostima iz sveta filma, politike i muzike (obratite pažnju na muziku u pozadini u delu postavke gde su izložena njegova dela, ali i na još jedan zanimljiv rad povodom jednog događaja na ovim prostorima), a Lihtenštajn po njegovim strip-kompozicijama, ostali umetnici doprineli su ovom pravcu na sebi svojstvene načine. Prošetajte se do Kuće legata i uverite se.

piše: Ana Samardžić

Leave a Reply

Your email address will not be published.