„Mala Muni”, detalj, Paja Jovanović, foto: Muzej grada Beograda

Imala je trinaest, kada je prvi put upoznala tog mnogo starijeg stranca kojem je njen otac iznajmio sobu. Uskoro, soba je postala atelje, prepun boja, četkica, neobičnih rekvizita i jakih mirisa, a ona, preko noći, njegov model. Kao što to obično biva, od modela do ljubavnice kratak je put u slikarskom ateljeu. Dvanaest godina kasnije, kada je njoj bilo dvadeset pet, a njemu pedeset osam, venčali su se u Budimpešti, njenom rodnom gradu. Brak je trajao četrdeset godina, a njena lepota traje i danas. Za nju se govorilo da je najlepša žena svog doba, nazivali su je Afroditom Germana, a mi je danas znamo kao Muni Jovanović, suprugu slikara Paje Jovanovića.

O Paji Jovanoviću puno je pisano. O njegovoj lepšoj polovini, dugogodišnjem modelu, podršci i životnom saputniku, supruzi Hermini (Dauber) Jovanović Muni, malo manje. Srećom, ovog leta imaćete priliku da se upoznate sa životom i likom ove žene na izložbi Muni. Umetnička inspiracija slikara Paje Jovanovića otvorenoj u legatu ovog umetnika od 16. juna do 16. septembra. Prostor u kojem su inače izložene slike i lični predmeti Paje Jovanovića sada je ugostio izložbu mlade  istoričarke umetnosti, Isidore Savić, i mnogobrojna dela iz zbirke Muzeja grada Beograda na kojima je prikazan lik modela, supruge i lepotice Muni.

„Mala Muni”, Paja Jovanović, foto: Muzej grada Beograda

U pet prostorija legata čeka vas četrdesetak slika i crteža na kojima je umetnikova supruga predstavljena na različite načine. Tri velike teme se odvajaju u okviru celine; to su prikazi Muni kao dame iz visokog društva, na kojima vidimo svu eleganciju, svedenost i suptilnu erotizaciju evropskog građanskog ukusa s kraja 19. i početka 20. veka, zatim alegorijske i mitološke teme na kojima je Muni pozirala kao Dijana, Afrodita i svoj lik pozajmila boginjama u okviru većih mitoloških predstava, poput Parisovog suda. Treću celinu čine aktovi, tema od koje je mladi Paja Jovanović dugo godina bežao jer su mu časovi večernjeg akta na akademiji ostali u ružnom sećanju zbog loše higijene tamošnjih modela. Akt ulazi na velika vrata u Jovanovićevo stvaralaštvo zajedno sa njegovom mladom suprugom, a intiman odnos, koji se neminovno razvija između slikara i modela i u ovom slucaju završen je ljubavlju, ali i brakom.

„Zemlja žedna kiše”, Paja Jovanović, foto: Muzej grada Beograda

Obratite posebnu pažnju na akt nazvan Zemlja žedna kiše, u kojem se slikarstvo Paje Jovanovića približava duhu simbolizma. Poistovećivanje žene i prirode, dva iskonska simbola plodnosti, života i blagostanja, ponovo se sjedinjuju na velikom platnu našeg umetnika koji na veoma suptilan način početkom 20. veka salonskoj publici buržoaskog društva prepričava najstariji mit, priču o postanku sveta. Jer svet je nastao odvajanjem Zemlje od Neba i njihovim ponovnim spajanjem kroz kišu, kojom je Uran oplodio svoju ljubav, Geu.

Legat Paje Jovanovića za posetioce je otvoren četvrtkom od 10 do 18 h, subotom od 12 do 20 h i nedeljom od 10 do 14 h pa posetu planirajte u nekom od ovih termina.

Skloni romantizaciji istorijskih ličnosti i događaja, čitajući o odnosima umetnika i njihovih muza u njih često učitavamo sadržaje koji su mnogo bliži modernoj kinematografiji nego realnosti. Iako je očigledno da je Muni bila i ljubavnica, i supruga i velika ljubav Paje Jovanovića, ne treba zaboraviti da je pre svega toga ona prvenstveno bila njegov model. Posao modela, osim što je nosio određenu vrstu socijalnog žiga, bio je i ostao fizički težak i naporan posao koji je uspešno obavljao ne tako veliki broj žena koliko bismo isprva pomislili. Najpoznatije od njih postale su ikone istorije umetnosti, poznate u celom svetu, a jedno od mesta u tom panteonu muza zauzima I „naša” Muni Jovanović.

„Umetnik i model”, Paja Jovanović, foto: Muzej grada Beograda

Obratite pažnju i na crteže koji su na ovoj izložbi premijerno prikazani. Oni su početne i najintimnije slikareve skice, začeci velikih dela, najlepših aktova i portreta po kojima pamtimo i predstavljamo i Jovanovićevo stvaralaštvo i Munin lik. Prepoznaćete glavu žene uhvaćenu u olovci, koja vas nekoliko prostorija dalje čeka u istoj pozi, ali oslikana uljem na platnu, kao deo jednog od najizazovnijih aktova srpske umetnosti. Istražujte prostor i slike, pronađite portret na kojem je Muni prikazana u salonu čiji ćete nameštaj videti u jednoj od prostorija legata, pratite razvoj stila, mode, garderobe i frizure, sazrevanje Muninog lica i tela, promenu tema u okviru kojih je suprug prikazuje, i zabavite se istražujući tih nekoliko decenija slikanja iste žene na desetine različitih načina.

piše: MoonQueen

2 thoughts on “Afrodita Germana”

  1. Imao sam priliku da posetim ovu interesantnu izložbu. Zaiste vredi videti, pogotovo uz profesionalno vođstvo domaćina izložbe. Takođe, zgrada gde se nalazi izložba je jako lepa, a dela su postavljena tako da oponašaju Pajin atelje u Beču. Baš lepa izložba.

Leave a Reply

Your email address will not be published.